کد خبر:۴۱۴۳۶۱

جزئیات آزمون عملی انجمن سینمای جوانان اعلام شد

جزئیات و تغییرات ایجادشده در حوزه آزمون عملی دوره جدید آموزش فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد.

به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران جزئیات، ویژگی‌ها و تغییرات ایجادشده در حوزه آزمون عملی پایان دوره جدید آموزش فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران را اعلام کرد.

 

معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران با اعلام جزئیات برگزاری دوره تخصصی آموزش ۷ ماهه فیلمسازی که در دفاتر نیز برگزار می‌شود، گفت: در گذشته اگر هنرجویی می‌خواست رشته‌های تخصصی سینما مانند تصویربرداری، نورپردازی، صدابرداری و غیره را آموزش ببیند،، صرفا باید دوره‌های تک‌درس انجمن را می‌گذراند و اگر می‌خواست با سایر رشته‌های فیلم‌سازی آشنا شود باید در دوره ۱۵ ماهه شرکت می‌کرد و این اتلاف وقت و هزینه برای هنرجو را در برداشت. در دوره جدید آموزش فیلم‌سازی، هنرجو این امکان را دارد که در یک دوره کوتاه‌مدت هفت‌ماهه آموزش‌های عمومی فیلم‌سازی را بگذراند و سپس با دوره تخصصی، رشته موردعلاقه خود را تکمیل کند.

 

وی در خصوص تغییرات ایجادشده در آزمون عملی پایان دوره هنرجویان گفت: هنرجوی علاقه‌مند به کارگردانی، فیلم کوتاهی را به‌عنوان پروژه عملی پایان دوره تحویل خواهد داد. ولی اگر علاقه دارد که وارد یکی از شاخه‌های تخصصی شود، آموزش تکمیلی را با ساعات بیشتری خواهد گذراند. و به‌ جای اینکه یک فیلم به‌عنوان کارگردان بسازد، می‌تواند در سه فیلم از هم‌دوره‌ای‌های خود به‌عنوان فیلمبردار، فیلمنامه‌نویس یا تدوینگر حضور داشته باشد و به عنوان نمونه کار عملی هنرجو برای اخذ نمره پروژه پایان دوره منظور شود . با این روش، هنرجو، گواهی فیلمسازی با گرایش تخصصی دریافت خواهد کرد. مزیت این روش در نگاه اول این است که هنرجویانی در حوزه‌های تخصصی تربیت می‌شوند که شناختی از کلیت سینما و فیلمسازی به دست آورده‌اند و سپس وارد حوزه تخصصی خود شده‌اند.

 

پوراسماعیلی در ادامه افزود: درباره هنرجویانی که وارد گرایش تخصصی شده‌اند ترجیح سیستم آموزشی این است که یک فیلم کوتاه به‌ عنوان کارگردان بسازند و تجربه‌ای کسب کنند. به این دلیل که شناخت بهتر و بیشتر با سایر حوزه‌های فیلم‌سازی به دست خواهند آورد و ارتباط بهتری با کارگردان خودش خواهد داشت. در کنار این موضوع هنرجویانی که در نهایت با هدف کارگردانی دوره‌های فیلمسازی را می‌گذرانند نیز می‌توانند هر سه دوره تخصصی را طی کنند و در پایان گواهی فیلمسازی دریافت کنند. این روند نیز باعث کسب اطلاعات بیشتر درباره حوزه‌های تخصصی‌تر توسط هنرجویی خواهد شد که در آینده به‌عنوان کارگردان فیلم خواهد ساخت.

 

معاون فرهنگی و آموزش انجمن درباره مرحله انتخاب حوزه تخصصی توسط هنرجویان گفت:در گام سوم هنرجویان فرصت خواهند داشت تا مقطع تخصصی موردنظر خود را انتخاب کنند. یعنی بعد از کارگاه مستندسازی و همزمان با کارگاه فیلمسازی داستانی و کارگاه فیلمسازی تجربه‌گرا دوره تخصصی انتخابی خودشان را می‌گذرانند. این زمان‌بندی نیز به این دلیل انتخاب‌شده که تمامی هنرجویان با تخصص‌های مختلف، در زمان واحد دوره خود را به اتمام برسانند تا عوامل لازم برای ساخت فیلم‌های پایان دوره نیز تأمین‌شده باشد و هنرجویان بتوانند در فیلم‌های یکدیگر نقشی داشته باشند.

 

وی در خصوص اینکه چرا هنرجویانی که گرایش تخصصی انتخاب کرده‌اند باید در تولید سه فیلم حضور داشته باشند گفت: به این دلیل که در دوره تخصصی هنرجو باید تمرین و تجربه بیشتری داشته باشد. ضمنا با تأکید بر اینکه عوامل سازنده فیلم‌های پایان دوره حتماً باید از همان دوره فیلمسازی باشند، هنرجویان آموزش‌دیده در حوزه تخصصی باید بتوانند در ساخت تعداد فیلم‌های بیشتری شرکت داشته باشند تا این نیاز نیز در همان دوره برطرف شود.

 

پوراسماعیلی همچنین درباره کیفیت فیلم‌های تولید شده در پایان دوره فیلم‌سازی گفت: تمامی هنرجویان در قالب سه کارگاه عملی با حضور مربی، تجربه لازم را کسب کرده‌اند. یعنی در طول سه کارگاه تخصصی هنرجویانی که برای مثال گرایش تصویربرداری را انتخاب کرده‌اند به‌عنوان تصویربردار در پروژه‌های کارگاهی فعالیت کرده‌اند در مرحله دوم نیز فیلم‌های پایان دوره با حضور استاد راهنما ساخته می‌شوند. این استاد راهنما می‌تواند مربی دوره فیلمسازی، فیلمساز برجسته و با تجربه دفتر و یا یکی از اعضای شورای آموزش و پژوهش دفتر باشد. پس قطعاً هنرجویان دچار اشتباهات عمده‌ای به آن شکل نخواهند شد که کیفیت کارشان باعث خراب شدن کار دیگر هم‌دوره‌ای‌های خود شود. با این روش و بعد از تمام شدن دوره آموزشی، هنرجویانی که مقاطع تخصصی را انتخاب کرده‌اند با احتساب فیلم‌های کارگاهی و فیلم‌های پایان دوره‌ای که در ساخت آن‌ها دخالت داشته‌اند حداقل در پروسه ساخت چهار الی پنج فیلم حضور داشته‌اند که این‌یک تجربه بسیار با ارزش عملی برای هنرجو خواهد بود. فرض مقابل این ماجرا هم این‌طور می‌شود که ما اگر به هنرجویی که علاقه‌مند به تصویربرداری است در این مرحله امکان تجربه تصویربرداری ندهیم آن‌ها کجا چنین فرصت خوبی برای کسب تجربه عملی خواهند داشت؟

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار