به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، نشست علمی با موضوع «چالش های نظام تعلیم و تربیت ایران» در دانشگاه شیراز با حضور عبد العظیم کریمی و اساتید دانشگاه شیراز برگزار شد.
بابک شمشیری امروز در نشست علمی چالشهای نظام تعلیم و تربیت ایران گفت: نظام آموزشی کشور در راستای تغییرات از حرکت جامعه عقب مانده است.
وی با بیان اینکه ساختار آموزشی امروز به روش اربابرعیتی اداره میشود، افزود: باید گفت که چنین سیستمی ایستا است و جلوی حرکت را میگیرد.
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز گفت: مدارس ما همان مکتبخانههای قدیم با و رژن جدید هستند که مکتبخانهدار در آن حرف اول و آخر را میزند.
شمشیری در ادامه خاطرنشان کرد: بزرگترین و ریشهایترین مشکل در آموزش و پرورش، کاهش اثربخشی و کارآمدی نظام تربیتی است.
وی تاکید کرد: تمام هدف نظام آموزشی ما مهارتآموزی و کسب مدرک است و مدارس ما به صورت یک پیشنیاز برای رسیدن به آموزش عالی تعریف شدهاند.
شمشیری با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ما با مشکلات نرمافزاری و سختافزاری روبهرو است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات نرمافزاری نظام آموزشی، نبود اعتماد کامل خانوادهها به مدرسه و برنامههای آن است زیرا اگر چنین اعتمادی وجود داشت این همه کلاسهای آموزش خصوصی دیده نمیشد.
در ادامه همچنین عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ایران گفت: در ژاپن در تعیین الگوی هزاره سوم برای دانشآموزان، عصاره ۴۰۰ هزار صفت به یک عبارت تبدیل شد و آن نیز «پرورش ذوق زیستن» بود.
عبدالعظیم کریمی با بیان اینکه یک کودک حتی اگر نابغه باشد، بدون شور و نشاط بیانگیزه میشود، بیان داشت: بهجای ایجاد انگیزه در دانشآموزان باید در آنها انگیزه را احیا کنیم.
در ادامه این نشست بهرام جوکار استاد دانشگاه شیراز نیز گفت: ساختار تعلیم و تربیت با ۲۷۰ چالش روبهرو است.
بهرام جوکار گفت: بزرگترین چالش این است که تعلیم و تربیت پیچیدهترین مخلوق خدا را ساده گرفتیم؛ بنابراین باید در نظام آموزشی، روشهای خود را تغییر دهیم.