به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: مجموع بدهی شرکت های هوایی به شرکت فرودگاه های کشور هم اکنون به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که به علت محدودیت های منابع مالی برخی از این شرکت ها نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند.
رحمت الله مه آبادی امروز در جمع خبرنگاران، گفت: متاسفانه تحریم های ناعادلانه نه تنها هزینه های شرکت های هوایی را افزایش داده بلکه سبب شده خطوط هوایی از نظر کمبود منابع مالی فشار زیادی را تحمل کنند.
وی اظهار داشت: افزایش هزینه ها در حوزه صنعت هوانوردی سبب شده برخی از شرکت های هوایی از جمله ایران ایر و آسمان با کمبود منابع مالی مواجه شوند در حالی که این شرکت ها موظفند پروازهای خود را به بسیاری از مناطق کشور انجام دهند.
وی با اشاره به درآمد شرکت فرودگاه ها از محل پروازهای عبوری، تصریح کرد: سال گذشته درآمدهای شرکت فرودگاه ها از این محل به حدود 400 میلیارد تومان رسید در حالی که این درآمدها ناشی از نبود امنیت در آسمان برخی از کشورهای منطقه بوده است.
وی افزود: درآمد کشورمان از محل پروازهای عبوری بین 200 تا 300 میلیارد تومان است اما به علت شرایط ناامن در آسمان برخی از کشورهای منطقه و افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران این رقم به 400 میلیارد تومان رسید.
وی ادامه داد: در صنعت هوانوردی و فرودگاهی ارایه خدمت مناسب به مسافران بسیار اهمیت دارد در حالی که طی سال های گذشته به مساله خدمت رسانی به مردم و مسافران و توسعه منابع انسانی در این صنعت غفلت شده است.
وی اظهار داشت: با این حال در هفته دولت چندین طرح ارتقای خدمت به مسافران در فرودگاه های پرتردد به مورد اجرا در می آید و به تدریج به دیگر فرودگاه های کشور سرایت پیدا می کند.
وی بر تفکیک فرودگاه های تجاری از فرودگاه های نظامی تاکید کرد و افزود: در رویکرد دنیا تفکیک فرودگاه های نظامی و تجاری مورد توجه جدی قرار گرفته تا فرودگاه های تجاری بتوانند همچنان به ارایه خدمات مطلوب به مسافران و پروازهای هوایی ادامه دهند.
وی اضافه کرد: فعالیت های نظامی در کنار برخی از فرودگاه های بین المللی کشورمان به بن بست رسیده لذا ضروری است با هماهنگی ارگان های نظامی فضای بیشتری برای ارایه خدمت به مردم در این فرودگاه ها اختصاص یابد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در پایان یادآور شد: هم اکنون فرودگاه حضرت امام (ره) که کاملا تجاری است درآمد هفت و یا هشت ساله آن با 53 فرودگاه کشور برابری می کند و این نشان می دهد که باید تفکیک فرودگاه های نظامی با فرودگاه های تجاری مورد توجه قرار گیرد اما از مسایل امنیتی نیز در این حوزه نباید غافل بشویم.