به گزارش گروه دانشگاه«خبرگزاری دانشجو»؛ حسام الدین علامه مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در افتتاحیه نشست سراسری فعالان نشریات دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که صبح امروز در سالن مرکز همایشهای بینالمللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: رسانه از مهمترین و مؤثرترین دستاوردهای بشری است و شاهد تحول و پیشرفت و توسعه روز افزون این پدیده هستیم.
علامه افزود: پدیده رسانه آنچنان در تغییرات و تحولات جامعه جهانی اثرگذار است که از آن به عنوان "امپراتوری رسانه" یا "غول رسانه" نام برده برده میشود
وی ادامه داد: روی دیگر موضوع رسانه، تهدیدها و چالشهای این عرصه است. اگر رسانه بدون هرگونه خط قرمز و بصورت افسار گسیخته روی سنتها و هنجارها و اخلاقیات پا بگذارد، آنگاه شاهد هرج و مرج، سفسطهگرایی، شایعهسازی و شایعه پراکنی، بزرگنمایی و کوچکنمایی اخبار در حوزه رسانهای خواهیم بود که این خود تهدیدی علیه آزادی است که لازمه کار رسانهای است.به همین منظور، دلسوزان و دست اندرکاران حوزه رسانه به این نتیجه رسیدند که بایستی اصول و قوانینی در رأس کار حرفهای رسانه قرار گیرد تا این ابزار مفید و قدرتمند بتواند به وظیفه و نقش خطیر خود در جهت اطلاعرسانی و پیشرفت مانا و پایدار جامعه کمک کند.
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: نتیجه این تلاشها پس از جنگ جهانی دوم باعث شد انجمنهای روزنامهنگاری و نهادهای ملی و بین المللی، قوانین و مقرراتی را تحت عنوان نظریه مسئولیتپذیری اجتماعی وضع کنند که بسیاری از آنها هماکنون در جهان به عنوان اصول و مبنای کار حرفهای روزنامه نگاری قرار دارد.
علامه، اخلاق رسانهای را جدای از قوانین و مقررات حرفهای حوزه رسانه دانست و گفت: اخلاق رسانهای مجموعهای از قواعد تعریف شده است که دستاندرکاران رسانه به صورت داوطلبانه و بر اساس ندای فطرت و وجدان بدان عمل میکنند و برخلاف قوانین رسانهای، بحث الزام و اجبار در آن مطرح نیست.
وی خاطر نشان کرد: جریان روزنامهنگاری در طی قرون گذشته از مسیر طولانی و پرپیچ و خمی گذشته است از اواخر قرن 18 تا اوایل قرن 19 به عنوان دوران شکوفایی رسانه نام برده میشود و وجه ممیزه و مشخصه این دوره، نقش رسانه به عنوان بازوی چهارم دموکراسی است. پرهیز از سانسور، نقد حکومت و حاکمیت کشورها، مخالفت با نظارت حکومتی، انتقاد آزادانه، آزادی بیان و اندیشه مهمترین اصول اخلاقی این دوره است.
علامه در ادامه گفت: از اواسط قرن19 تا اوایل قرن 20 شاهد روزنامهنگاری بدون هرگونه خطوط قرمز بود و با انتقاد از حکومت و آزادی اندیشه شروع شد و جذب مخاطب به هر شیوهای در دستور کار قرار گرفت. دلسوزان علوم اجتماعی و روانشناسی با توجه به پیامدهای سوء این تفکر، خواهان رعایت راستگویی، احترام به حقوق افراد، رعایت مقررات حقوقی در پخش اخبار شدند و کتب اصول اخلاق حرفهای روزنامه نگاری در همین دوره نوشته شد.
وی دوره 1930 تا 1970 را دوره مرگ اخلاقگرایی در فضای رسانه دانست و اظهار داشت: این دوره به سمت طبیعتگرایی محض تمایل داشت و همچنین نقطه عطفی در بازنگری و تحول در عرصه اخلاق رسانه بوجود آمد که نتیجه آن صدور اعلامیه "اصول ده گانه نظم نوین ارتباطات و اطلاعات" از طرف یونسکو بود.