به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از همدان، دکتر محمد اخباری ظهر امروز در نشست سیاست گذاری دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه مهم و نقش آفرین در کشور است اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از سایر دانشگاه ها متمایز نموده و نقش به سزایی را در تامین نیروهای مفید برای صنعت ایفا می کند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از جمله ویژگی های این دانشگاه را تنها دانشگاه نظام مهارتی کشور برشمرد و افزود: در تدوین دروس دانشگاه علمی کاربردی توجه ویژه ای به مهارت و آموزش های عملی شده است و همچنین این دانشگاه تنها دانشگاه تقاضا محمور می باشد که بر اساس نیاز های روز بازار رشته تدوین می نماید.
وی با ابراز گلایه از توسعه نامتوازن کمی و کیفی این دانشگاه افزود: در هشت ساله گذشته متاسفانه بیشترین نگاه به رشد کمی بوده است و ارتقای سطح کیفی دروس مورد غفلت و بی توجهی واقع شده است و یکی از سیاست های اصلی امروز ما توجه به محصول و محصول نگری است و باید این محصول علمی تبدیل به مهارت شود.
اخباری مدرک گرایی را یک اشکال اساسی دانسته و ابراز داشت: در این دانشگاه باید دانشجویانی با مهارت و کارآفرین تربیت شود و بتوانند برای چندین نفر در کشور شغل ایجاد نمایند.
وی نبود مرکز مطالعه نیاز شغلی را یک ضعف دانسته و ادامه داد: ما برای ایجاد یک رشته جدید به اطلاعاتی از قبیل آمایش سرزمین، نیاز بومی و فرهنگی و جهت گیری شغلی نیاز داریم تا بتوانیم رشته هایی کاربردی و متناسب با نیاز های شغلی آن منطقه ایجاد نماییم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد مقطع کارشناسی ارشد برای رشته های مختلف را سم برای این دانشگاه دانسته و افزود: ما به دنبال تربیت تکنسین فنی هستیم و باید مهارت دانشجویان خود را افزایش دهیم و مدرک گرایی جزو برنامه های ما نمی باشد و افزایش رشته های کارشناسی ارشد را نخواهیم داشت.
وی از طرح رتبه بندی و نظارت بر مراکز این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: طی چند مرحله تمامی مراکز تحت نظارت و ارزیابی قرار گرفته و تا بهمن ماه کلیه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در سه رتبه تقسیم بندی می شوند و مراکزی که کیفیت لازم را نداشته باشند تا بهمن ما تعطیل خواهند شد.
اخباری وظیفه دانشگاه علمی کاربردی را تحول در وضعیت آموزشی برشمرد و افزود: باید یک بازنگری در رشته ها و دوره ها صورت پذیرد و ما نیز در همین راستا اقدام به راه اندازی مرکز تربیت مدرس برای بالا بردن میزان تحصیلات اساتید با مهارت نموده ایم.
وی تنها راه حل مشکلات مالی و گسترش مراکز علمی کاربردی همدان را جذب سرمایه گذار خصوصی دانسته و ابراز داشت: با توجه به توانمندی همدان در زمینه های گردشگری و صنایع دستی، باید مدیران مراکز به دنبال گسترش رشته های مورد نیاز آن باشند و با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در رشته هایی در این زمینه ایجاد نمایند و به فکر جذب منابع مالی دولتی نباشند.
ریییس دانشگاه جامع علمی کاربردی از امکان سنجی و بررسی شرایط همدان برای تاسیس مرکز تربیت مدرس غرب کشور خبر داد و افزود: در منطقه غرب کشور چند استان خواستار تاسیس این مرکز در استان خود شده اند که در میان آن ها استان همدان دارای شرایط خوبی می باشد و در صورت دارا بودن شرایط لازم و همکاری مسئولین، بزودی این مرکز مهم در همدان تاسیس خواهد شد.