به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ بنا به گفته این مسئول در حال حاضر سهمیه بنزین 700 تومانی موجود در کارتهای سوخت به زیر یک میلیارد لیتر رسیده است، دارندگان این سهمیه تنها تا پایان شهریور ماه میتوانند از این سهمیه استفاده و در آغاز اولین روز از مهر ماه، بنزین با یک نرخ و به قیمت 1000 تومان در هر لیتر به فروش میرسد.
براین اساس به طور میانگین باید روزانه حدود 33 میلیون لیتر بنزین سهمیهای در مدت یک ماه باقیمانده مصرف شود. روند افزایش مصرف بنزین کشور در مدت باقی مانده تابستان، نیازمند حجم قابل توجهی ذخیره بنزین در مخازن پالایشگاهها است زیرا بلافاصله پس از پایان تابستان و همزمان با آغاز بازگشایی مدارس روند افزایشی مصرف بنزین ادامهدار خواهد بود.
با توجه به اقدامات صورت گرفته در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی صدای زنگ خطر کمبود بنزین به گوش میرسد زیرا براساس آمارهای مستند، موجودی ذخیره بنزین کشور به حدود 600 میلیون لیتر رسیده است؛ در صورتی که ظرفیت ذخیرهسازی بنزین کشور حدود 12 میلیارد لیتر است.
این حجم بنزین ذخیره شده موجب شده است مسئولان امر به دنبال افزایش واردات هر نوع بنزین به کشور باشند تا ذخایر بنزین پالایشگاهها را به حد مطلوب برسانند. حجم قابل توجه واردات بنزین به کشور علاوه برخروج ارز احتمالاً منجر به مشکلات زیست محیطی نیز خواهد شد زیرا قاعدتاً با توجه به شرایط اضطرار نظارت بر ورود بنزین به کشور نیز کمتر از گذشته خواهد شد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد نحوه حمل و نقل بنزین در سطح کشور است، هم اکنون توسط نفتکشهای جاده پیما این کار صورت میگیرد که منجر به افزایش هزینه حمل شده است و نتیجه آن افزایش هزینه جاری مجموعه پالایش و پخش و در نتیجه کاهش سرمایهگذاری در صنعت پالایش خواهد شد، هر چند از هم اکنون نیز به نظر میرسد سرمایهگذاریها در صنعت پالایش و پخش متوقف است.
به هر حال یک ماه باقیمانده از فصل تابستان زمانی سخت برای مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است زیرا از یک سو باید بنزین کشور را تأمین کنند و از سوی دیگر هر روز وعده توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 را در یکی از استانهای کشور میدهند که با این شرایط باید دید آیا میتوانند به این وعدههای خود عمل کنند.