توسعه و مدرنسازي صنعت هوانوردي در ايران/ لزوم بازنگري در فرآيندهاي عملياتي صنعت هوانوردي
به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي در حكمي علي عابدزاده را به عنوان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواپيمايي كشوري منصوب كرد كه در اين حكم آمده است: به موجب اين حكم مستند به مصوبه شماره 68497/ت52295ه مورخ 29/5/1394هيات محترم وزيران جنابعالي را با توجه به تعهد، تخصص و تجربيات ارزنده به سمت معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواپيمائي كشوري منصوب مينمايم.
در ادامه اين حكم آمده است: وظيفه خود ميدانم از زحمات و تلاشهاي صادقانه جناب آقاي دكتر عليرضا جهانگيريان و همچنين جناب آقاي محمد خداكرمي در دوره تصدي تشكر و قدرداني نمايم.
بديهي است كليه وظائف و مأموريتهاي محوله در حكم انتصاب شماره 02/100/49113 مورخ 15/8/1392 عيناً به جنابعالي ابلاغ ميشود.
ذكر اين نكته ضروري است كه در حكم ياد شده در سال 1392 به موارد زير اشاره شده بود.
1- مهمترين مأموريت ما در دولت وضع و اجراي مقررات به منظور افزايش ايمني ، رفاه ،بهبود كيفيت خدمات و حفاظت از حقوق شهروندان است بنابراين در طراحي و بازنگري تمام سياستها و فرآيندهاي عملياتي صنعت هوانوردي اين شاخصها بايدمورد توجهباشد.
2- ايمني و استاندارد قوانين غير قابل شكست در عمليات هوانوردي است. از سازمان هواپيمائي كشوري انتظار ميرود طي يك برنامه مشخص نسبت به ارتقاي موقعيت ايران در سطح جهان اقدام نمايد.
3- همچنان كه ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران تاكيد دارد، سياست دولت در حمل و نقل هوايي مبتني بر آزادسازي و بيشينه كردن سهم بخش خصوصي در اين صنعت است. در هر صورت ، لازمه اينكار بازسازي ساختاري صنعت هوانوردي براساس اين مأموريت و بستر سازي براي همكاري با حرفهورزان و سرمايهگذاران بخش خصوصي است.
4- توسعه و مدرنسازي صنعت هوانوردي در ايران چه در بخش نوسازي ناوگان و چه در بخش تجهيز فرودگاهها نيازمند سرمايه گذاري فراواني است ، با اين وجود افزايش ميزان بهره وري از سرمايه گذاري هاي انجام يافته بايد در صدر فعاليت ها قرار گيرد.
5- در اجراي ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران به منظور توسعه موقعيت كشور در حمل و نقل هوائي بينالمللي نسبت به تهيه برنامه عملياتي تبديل شدن به قطب حمل و نقل با ر و مسافر در منطقه اهتمام ورزيد.
6- افزايش توان ملي در جهت جذب فناوريهاي جديد و ارتقاي فناوري موجود و همچنين آموزش و توسعه نيروي انساني در صنعت هوانوردي در حوزههاي عمومي و خصوصي بايد مورد توجه باشد.
7-استفاده از فناوري اطلاعات درصنعت هوانوردي چه در مديريت شبكه و ناوگان و چه در سهولت دسترسي شهروندان و بهرهبرداران به اطلاعات و به خدمات خريد و سفارش و همچنين خدمات دسترسي به شبكه اينترنت در حين سفر و ساير خدمات مرتبط مورد تأكيد است.