اکبر عباس زاده، دانشجوی دکتری حسابداری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در اردبیل گفت: در عصرحاضر، اصطلاح اقتصاد دانشبنیان، که مورد تأکید خاص در استراتژی توسعه ملل قرار گرفته است، گویای تأکید بر نقش دانش و فناوری در جریان توسعه اقتصادی است؛ از این رو، میتوان گفت در اقتصاد دانشبنیان، به دانش از نظر کیفی و کمّی بااهمیتتر از گذشته نگریسته میشود.
وی افزود: طبق تعاریف ارائه شده بین المللی، اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که مستقیماً بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد و در واقع بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازهی بازار در توسعه اقتصادی ملل نقش اساسی ندارد؛ بلکه این نقش را دانش و فناوری ایفا میکند.
این فعال دانشجویی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا برای دستیابی به اقتصاد دانشبنیان، فقط تولید و توزیع اطلاعات و پرداختن به آموزش و پژوهش کافی است یا به چیزهای دیگری نیز نیازمند هستیم، گفت: آموزش این دانش به تنهایی کافی نیست؛ بلکه نکته مهم بهکارگیری آنها در استفاده از منابع اقتصادی به صورت مستمر و پایدار است. به عبارت دیگر، کاربردی کردن دانش و استفادهی مؤثرتر از آن در گسترش ظرفیتها و ارتقای درجهی بهرهبرداری از منابع است که تحقق یک اقتصاد دانشبنیان را ممکن میسازد که نقش شرکتهای دانشبنیان در این زمینه قابل تعریف است.
عباس زاده در خصوص برخی از ویژگیهای اقتصاد دانشبنیان گفت: در یک تحلیل نظری، به طور کلی میتوان ویژگیهای زیر را برای اقتصاد دانشبنیان بیان کرد:
*اقتصاد دانشبنیان اقتصاد کمیابی منابع نیست، بلکه اقتصاد فراوانی منابع است؛ زیرا بر خلاف بسیاری از منابع که هنگام مصرف مستهلک میشوند، اطلاعات و دانش، که اساس اقتصاد دانشبنیان است، میتواند بارها مصرف شود و با مصرف بیشتر در واقع رشد کند.
*در اقتصاد دانشبنیان، دانش به کالا تبدیل میشود و به فروش میرسد.
*محل فعالیت در اقتصاد دانشبنیان اهمیت چندانی ندارد، زیرا با استفاده از فناوریها و روشهای مناسب، بازارها و سازمانهای مجازی به وجود میآید و در خدمت فعالیت قرار میگیرد. آنچه مهم است سرعت عمل در فعالیتها و دسترسی به کل جهان است.
وی گفت: در اقتصاد دانشبنیان، سهم قابل توجهی از تولید ملی سرانه در رشتهی فعالیتهای دانشپایه و دانشساز، مانند صنایع دارای فناوری برتر، خدمات مالی و تجاری پیشرفتهتر و کارآمدتر و به ویژه از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تخصصی تولید میشود.
این فعال دانشجویی تصریح کرد: در حقیقت اقتصاد دانشبنیان با بهرهوری بیشتر عوامل تولید و رفتار بهینه اقتصادی از نظر تخصیص منابع کار میکند و در نتیجه، دارای نرخ رشد بالاتری خواهد بود.