گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- اکبر بهاری؛ با پایان گرمای طاقت فرسای تابستان و آمدن ماه مهر صدای زنگهای کلاسها به صدا در میآید و دانشجویان آرام ارام پس از ۳ ماه استراحت پا به عرصه دانشگاه میگذارند.
یکی از ارکان مهم و اثرگذار دانشگاه تشکلهای دانشجویی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال با دانشجویان توصیههای ویژه به تشکلها در این زمینه داشتند.
یکی از کارکردهای هر تشکل که رهبری نیز بدان تاکید داشتند بحث جذب دانشجو بود. در واقع رونق هر تشکلی به جذب دانشجو بستگی دارد و این نیز بستگی دارد که تشکل بتواند جذابیت را ایجاد و صحیح منتقل کند.
مسئله جذب به تشکل بیشتر در جذب دانشجوی صفر کیلومتر و ترم اولی مطرح است و یکی از جمعیتهای هدف هر تشکلی جذب این افراد است که علاوه بر اینکه به تشکل خود رونق دهد، از طرفی می تواند دانشجوی جدید را مطابق با ایدئولوژی و منش خود پرورش دهد؛ که اگر این ایدئولوژی اسلامی و معقولانه باشد میتواند نقش مهمی در زندگی جوان دانشجو داشته باشد.
بهترین راه جذب دانشجو، اقناع است؛تا زمانی که دانشجو به لحاظ فکری و سیاسی نیازهایش برآورده نشود و اقناع صورت نگیرد، به صورت دلی جذب نمیشود.ه برخی با شیوههای غلط و حرام از جمله اردوهای مختلط دنبال جذب دانشجو هستند و در واقع دارند تشکل را به قهقرا سوق میدهند. سرنوشت تحکیم در دوران اصلاحات از این منظر قابل بررسی است.
بهرهمندی از مفاهیم قرانی و نهج البلاغه، صحیفه و همچنین کتب فکری شهید مطهری و شهید بهشتی می تواند در روان سازی جذب دانشجو کمک کند و تجربه نشان داده دانشجویان معتقد تا پایان خط با تشکل همراه هستند.
یکی از راههای ایجاد جذابیت در تشکلها ابتکار و نوآوری است. اگر تشکلی نوآوری و ابتکار نداشته باشد و صرفا به یکسری کارها و شیوههای تکراری و روزمره خود را بسنده کند، طولی نمیکشد که به جمعی چند نفره دوستان تبدیل میشود.
این ابتکار هم در نوع برنامه، هم شیوه برنامه و هم شیوه تبلیغات است. اینکه چه نوع برنامه باشد بستگی به جو و فضای حاکم دارد. چه بسا در دورانی سیاسی و چه بسا در شرایطی فرهنگی مخاطب زیادی دارد.
شیوه برنامه هم اهمیت دارد؛ اینکه در بحث سیاسی مناظره داغ است و مناسب و در دورانی اردوی سیاسی و فرهنگی مناسب است که باید شاخکهای تشکلیها این را لمس و درک کنند.
تبیلیغات هم بیاثر نیست. زمان، مکان و نوع تبلیغات و بهره گیری از شیوههای هنری در بیان تبلیغات در اثر گزاری برنامهها موثر است.
در این ابتکار نکتهای که باید توجه قرار گیرد ظرفیتهای هنری است. فیلم و نمایش و تئاتر مسایلی هستند که علاوه بر تنوع بخشی به فعالیتهای یک تشکل گستره جذب و اثرگذاری تشکل را نیز افزایش میدهد.
فضای مجازی یکی از ابزارهای جدیدی است که باید تشکلها از آن بهرهمند شوند و بتوانند از این دریچه هدف و جذابیت تشکل خود را به گوش مخاطب برسانند.
با ساختن گروه ها در فضای مجازی و انتشار اهداف تشکل و نرم افزاری که به راحتی دانشجو را به مقصد خود برساند، می تواند در قدرت افزایی یک تشکل موثر باشد.
همچنین از مسایل جذب فرهنگی که همیشه مخاطبان خاص و گسترده خود را داشته است، بحث ازدواج دانشجویی است که تشکل ها باید برای آن برنامه ریزی درست انجام دهند. متاسفانه تلقی نادرستی از تشکل ها در حال شکل گیری است. اینکه تشکل ها باید صرفا کار سیاسی کنند و مدام در حال برگزاری برنامه های سنگین سیاسی باشند.
حال انکه طبع دانشجوی امروز خیلی موافق این گونه برنامه ها نیست و دنبال یک سری مسایل ملموس و واقعی است که مثلا پرداختن به بحث ازدواج، توسعه علمی، خرید کالای داخلی و راه های کسب درآمد از مسایلی است که دانشجو دنبال می کند.