به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به دستاوردهای علمی و فناوری سفر به روسیه در صنایع هوایی گفت: این دستاوردها در دو بخش تشکیل کارگروه همکاری های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور و دستاوردهای حضور در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ روسیه تقسیم میشود.
وی افزود: به دنبال نشستهای تخصصی در ایران و روسیه تفاهم نامه تشکیل کارگروه همکاریهای مشترک علمی و فناوری بین دو کشور به امضا رسید و این کارگروه دارای کمیته هوایی، فضایی، نانو و مواد، علوم شناسی و همکاریهای دانشگاهی است.
دبیر ستاد توسعه فناوری هوانوردی معاونت علمی در ادامه تصریح کرد: براساس پایش و رصد حاضرین در نمایشگاه مذاکرات در بخش های هواپیمای مسافربری، بالگردها و پهبادهای تجاری، موتور اورهال هواپیما و بالگرد، اویونیک، نرم افزارهای هوایی و تست و آزمونهای هوایی صورت گرفت. از جمهوری اسلامی ایران ۴۰ شرکت بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه ۲۰۱۵ ماکس حضور داشتند و در راستای معاونت علمی و فناوری ۸ شرکت دانش بنیان بخش خصوصی و ۵ مرکز طراحی و ساخت دولتی حضور داشتند.
وی به زمینههای همکاری در پروژه های هوایی با شرکتهای روسی اشاره کرد و گفت: در بخش همکاری با شرکتهای روسی زمینه همکاری مشترک در ایجاد پایگاه اورهال منطقهای و همکاری در طراحی و تولید پهبادهای تجاری فراهم شد. همچنین همکاریهایی در زمینه انتقال فناوری هسته موتور دوربینهای گازی و همکاری در ارزیابی هواپیمای صد نفره سوپر جت برقرار شد.
رئیس مرکز ملی و فضایی به تشریح زمینههای همکاری با شرکت های غربی پرداخت و گفت: در حوزه هواپیماهای تجاری مذاکراتی با شرکتهای کشورهای انگلستان، سوئیس، دانمارک، بلژیک و آلمان صورت گرفت در حوزه اویونیک و بالگردهای تجاری و پهبادهای تجاری نیز مذاکراتی با کشورهای مختلف انجام شد. در این نمایشگاه ماکت های ماهواره بر سفیر، سیمرغ و فجر ماکت کاوش گر، ماکت هواپیمای چهار نفری فجر و هواپیمای ترابری فراز، شتاب سنج، ارتفاع سنج در غرفه معاونت به نمایش گذاشته شد.
وی در خصوص هواپیماهای سوپر جت گفت: ما تغییراتی را در نوع انتخاب هواپیماها به خرج دادیم چرا که قبلا هواپیماهایی گران با طول عمر ۳۰ الی ۵۰ ساله وجود داشت ولی ما به دنبال این هستیم که هواپیماهایی با عمر طولانی و قیمت کمتر داشته باشیم به همین دلیل یک هواپیما صد نفره طراحی شد که با شرکت های غربی به صورت مشترک کار روی آن آغاز شد مثلا با شرکت های فرانسوی و روسی موتور این هواپیما را تولید کردیم و برای تمام زیر مجموعههای اساسی این هواپیما از مشابه های آن با کیفیت مناسب استفاده شد.
وی با ارائه آماری از تعداد سوپر جتها گفت: تاکنون ۱۵۰ سوپرجت به فروش رفته که صد فروند آن کامل و ۵۰ فروند آن در حال تکمیل است که تا سال ۲۰۱۶ تحویل داده میشود. ۲۱ میلیارد دلار مبلغ کل قرارداد معاونت علمی در نمایشگاه ماکس موسکو بوده است که وزن اصلی آن روی همین سوپر جتها است.
منطقی در خصوص امکان همکاری با آمریکا در زمینه صنایع هوایی پس از برجام گفت: ارتباط ما با کشورهای مختلف در سه فاز است که فاز اول آن ادامه ارتباط با کشورهایی است که پیش از این نیز با آنها همکاری داشتهایم پس از آن به دنبال کشورهای صاحب فناوری مثل آلمان، فرانسه و بلژیک هستیم. شرکت های آمریکایی تبعا بازاری مثل ایران را از دست نخواهند داد.
وی در خصوص ارزیابی شرکت های دانش بنیان و دولتی در حوزه هوایی گفت: ما در این شرکتها نیروهای انسانی داریم که خیلی سریع می توانند در این جهت آموزش داده شوند و زمینه رقابت را فراهم کنند. ما زیر ساختهایی داریم که می تواند قوی شود ولی زیر ساخت های ما از لحاظ فناوری از بعضی کشورهای همسایه یک یا دو دهه عقب افتاده است.
منطقی درباره طراحی و تولید پهپادهای تجاری گفت: اخیرا با سازمانهای مختلف تفاهم نامه هایی امضا شده است با عنوان مثال با سازمان محیط زیست تفاهم نامه امضا کردیم تا میزان مساحت جنگلها و میزان منابع آبی را رصد کنیم هم چنین با سازمان مراتع و جنگلها برای اطلاع رسانی از وقوع و کانون حریق تفاهم نامه امضا شده است تا سال 2020، 75 درصد پهپادها وارد بخش تجاری میشود که البته ساختارهای خاص خودش را داراست.
وی در ادامه بیان داشت: یک سری از هواپیماهای قدیمی هستند که از رده خارج شده اند و همه آن ها نباید اوراق شوند و باید در کارهای مختلف از آن ها استفاده شود ما میخواهیم تعدادی از آنها را به هواپیمای آتش نشان تبدیل کنیم تا 20 الی 40 پوند آب را با خود حمل کند و بین 5 تا 20 ثانیه تخلیه کند.
دبیر ستاد توسعه فناوری و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به هواپیماهای با قابلیت باروری ابرها افزود: تعدادی از این هواپیماهای از رده خارج برای تجهیزات هواشناسی و برای تشخیص ابرهایی با قابلیت باروری هستند تا این هواپیماها را بارور کنند و تاکنون دو فروند از این هواپیماها در یزد برای این کار استفاده می شود.
رئیس مرکز ملی فضایی از راه اندازی هواپیمای آتش نشان در آبان ماه خبر داد و گفت: یکی از اقدامات عملی ما استفاده از هوایپمای آتش نشان است که تا آبان ماه عملی میشود.
منطقی با اشاره به اینکه هواپیماهای قدیمی به دو دسته تقسیم می شوند تشریح کرد: یک دسته از آن ها هواپیماهای از رده خارج توپلوف هستند که تعداد آن ها 23 فروند است ولی دسته دیگری به دلیل اینکه هواپیماهای جدید استفاده می شوند جزو هواپیماهای قدیمی محسوب می شوند که تا 5 سال آینده 200 فروند هواپیما در این دسته قرار می گیرد.
وی به ساخت بالگرده ای 2 و 8 نفره اشاره کرد و گفت: ما در سه بخش آزمایشگاه، باروری و زیرسامانهها و ابیونیک فعالیت داریم برای ساخت بعضی زیرسامانهها مشکل داریم به عنوان مثال 60 شرکت دانش بنیان ابیونیک داریم که نتوانسته تاکنون در سطح تجاری خودی نشان بدهد اما ساخت بالگردهای 2 و 8 نفره را برنامه ریزی کردیم که تا اوایل سال آینده پرواز آزمایشی آنها انجام میشود.
دبیر ستاد توسعه فناوری و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تشریح طرحهای کلان در حوزه فضایی پرداخت و گفت: طرح هواپیمای 150 نفره از طرف شورای عطف انجام شده که طراحی مفهومی آن تمام شده است ولی ما به دنبال طراحی کامل نبودیم چون بین 400 تا 500 میلیون دلار بودجه می خواهد که ما نداریم و فاز اول انجام شده آن به صورت هندبوک در اختیار دانشگاهها قرار می گیرد.
رئیس مرکز ملی فضایی درباره هایپرمارکت هواپیمایی گفت: ظرف دو ماه آینده راه اندازی هایپرمارکت هوایی را خواهیم داشت که 10 شرکت دانش بنیان به صورت سامانهای وارد این شبکه شدند و به صورت غیرسامانه ای با 60 شرکت تعامل داریم.
منطقی از برگزاری نمایشگاه هوایی در آبان ماه خبر داد و گفت: قرار است در آبان یا آذر ماه با همکاری شرکتهای دانش بنیان و همکاران خارجی نمایشگاه هوایی در آبان یا آذر ماه برگزار میشود هم چنین یک نمایشگاه نیز در آبان سال 95 در کیش خواهیم داشت.