به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، جمهوری اسلامی به عنوان یک پدیده نو و بدیع داعیه دار تدوین و طراحی تمدن نوین اسلامی است. انقلاب اسلامی بازگشت اجتماعی مردم به دین بود و دین را از یک مسئله فردی به یک جایگاه اجتماعی با قابلیت حکومت داری و صادر شدن تبدیل کرد.
رسانهها و به ویژه صدا و سیما نقش مهم و سازندهای در ایجاد این سبک زندگی دارد چرا که امروزه جعبه جادویی به خاطر جنس رسانه در تمامی خانهها جایی ثابت باز کرده است.فارغ از آسیبهای که رسانه در تقویت فردگرایی و گسستن پیوندهای اصیل خانوادگی و اجتماعی دارد میتواند با تعریف الگوهای سالم در سوق دهی افکار به سمت جامعه اسلامی مثمر ثمر باشد.
رسانه در آرمان امام خمینی (ره) به مثابه یک دانشگاه عمومی است که نقش هدایتگری افکار جامعه را برعهده دارد برای بررسی جایگاه و نقش رسانه در زندگی مردم خوزستان به دل مردم رفتیم تا با آنها درباره صدا وسیمای خوزستان صحبت کنیم.
علی حمیداوی دانشجوی اهوازی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجو گفت: در خانواده ما با وجود اینکه به راحتی شبکههای عربی زبان بیگانه قابل دریافت است اما ترجیح دادیم که صدا و سیمای خوزستان را تماشا کنیم.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که صدا وسیمای خوزستان دچار آن است روزمرگی برنامهها است و مرتب برنامههای تکراری که جذابیت آن چنانی ندارد پخش میکند و مشکلات اجتماعی مردم کمتر در صدا و سیما گفته میشود.
حسن شریفی دیگر دانشجوی خوزستانی از دانشگاه شوشتر نیز در گفتوگو با خبرگزاری دانشجو درباره صدا وسیما خوزستان میگوید: من یک دانشجو هستم و برنامههای تلویزیون را مرتب دنبال میکنم ولی برنامه مرتبط با جوانان بسیار کم است و به دغدغههای واقعی جوانان پرداخته نمیشود و به طور مکرر فقط صحبتهای یک طرفه مسئولان پخش میشود.
وی افزود: در دانشگاهها به ویژه دانشگاه هنر شوشتر قابلیتهای خوبی وجود دارد ولی استفاده نمیشود. میشود مستندهای عالی و بومی ساخت ولی به پخش فیلمهای هندی که با سبک زندگی ما سازگاری ندارد بسنده میشود.
عبدالرضا احمدی از دانشجویان ساکن منطقه دب حردان اهواز در گفتوگو با خبرگزاری دانشجومیگوید: ما در منطقه خود با مشکل آب شرب دست و پنجه نرم میکنیم ولی صدا وسیما مشکلات ما را نمیبیند و صدا وسیما باید جایی برای مشکلات ما پابرهنهها را هم در برنامههای خود قرار دهد.
علی رضایی کارشناس ارشد مدیریت رسانه درباره جایگاه صدا و سیمای خوزستان در جهت دهی سبک زندگی اسلامی در بستر خانوادهها میگوید: رسانه یکی از مولفهها مهم و اثرگذار در نهادینه کردن سبک زندگی است.
وی گفت: تشیع و داشتن ارادت ویژه به اهل بیت (س) از انگارههای مردم خوزستان است که صدا و سیما نباید اجازه دهد مورد خدشه قرار گیرد.
این کارشناس رسانه معتقد است: پیاده روی اربعین و عزاداریهای پر شور مردم و یا استقبالی که از شهدای مدافع حرم میشود باید به شکل ویژه و اثرگزار مورد تجزیه و تحلیل رسانهٔ قرار گیرد و صرفاٌ پوشش خبری کافی نیست.
رضایی درباره گنجاندن بیش از اندازه پیامهای بازرگانی در برنامههای صدا وسیما افزود: طبق قانون پیام بازرگانی نباید مروج تجمل گرایی باشد ولی شما ببینید دقیقاً عکس این رفتار میشود.
این کارشناس رسانه ادامه داد: صدا وسیمای خوزستان متاسفانه در طراز یک رسانه انقلابی در مواجه با پیامهای بازرگانی عمل نمیکند و ترویج مصرف گرایی علاوه بر فشار بر سبک زندگی موجب از هم پاشیدن زندگیها میشود.
وی بیان کرد: این نوع رفتار رسانهای در تکرار یک نوع پیامهای بازرگانی به نوع تحمیق مخاطب است. شما ببیند در بین یک برنامه بیش از چندبار یک تبلیغ درباره بازار فرش تکرار میشود که مخاطب را خسته میکند.
با توجه به اهمیت صدا وسیما خوزستان در تحقق سبک زندگی اسلامی، صدا وسیما با برجسته نمودن مولفههای اسلامی موجود در سبک زندگی خوزستان و بارور نمودن آن، با خنثی کردن هجمههای فرهنگی دشمن، جامعهای با نشاط و سرزنده دینی موجود خوزستان را تقویت کند.