به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، معاون تربیت و آموزش سپاه تهران بزرگ در نشستی که با عنوان«آشنایی با کارکرد های حلقه تربیتی و نقش آفرینی آن در صالحین» در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد، آماری از شهر تهران ارائه داد و اضافه کرد: طی آماری که در شهر تهران گرفته شده است از یک جمعیت 5000 نفره 88 درصد از مردم به مسائل دینی معتقد هستند و حدود 12 درصد هیچ اعتقادی ندارند ولی از این مقدار 88 در صد حدود 46 درصد التزام به احکام شرعی دارند و به آن عمل می کنند. پایین ترین موضوعی که التزام به آن وجود دارد نماز صبح است و از این مقدار تنها 36 درصد نماز صبح را می خوانند و حلقه های صالحین می خواهد این التزام به عمل را حل کند.
حجت الاسلام اخوان علت پایین بودن التزام به عمل را تنبلی و عدم اراده در افراد دانست و اظهار کرد: مردم ما می دانند که اگر خمس و زکات را ندهند مال شان شبهه ناک می شود اما التزام به آن ندارند که علت آن یا تنبلی است یا تصور برای آنها وجود ندارد تا تصدیق در علم ایجاد شود و این شوقی ایجاد کند باعث اراده در در افراد شود. همه ما می دانیم که نماز شب یک عمل مستحب موکد است و علامه طباطبایی در این باره گفته اند:« خیر دنیا و آخرت می خواهیم در نماز شب است» اما چرا نمی خوانیم؛ به خاطر این که التزام به عمل نداریم. کار حلقه های صالحین باید این باشد که بصیرت، تربیت، اخلاق را در افراد بالا ببرد و در عرصه فعالیت تبدیل به عمل بشود.
این کارشناس مذهبی به تبیین فعالیت پرداخت و در رابطه با این موضوع که عمل در بستر فعالیت و نظارت بر آن انجام می شود گفت: منظور از فعالیت مسئولیت دادن به افراد نیست و گاهی ورزش نیز خود یک فعالیت است به طور مثال اگر فردی کتاب شهید مطهری را بخواند و سپس آن راخلاصه کند این عرصه فعالیت این شخص می شود و کار آموزش وفعالیت نیاز به نظارت دارد که سرگروه مطابق با آموزش و مطابق با فعالیت هایی که برای او تعریف می شود به نظارت می پردازد و فرد را رشد می دهد و همه فعالیت هایی که در صالحین اتفاق می افتد این است که آموزش می دهیم و برای آنها فعالیت تعیین می کنیم و در این دو موضوع نظارت می کنیم و سر گروه، آموزشی که می دهد باید در فعالیت پیاده کند.
به طور مثال اگر سرگروه به موضوع ایثار می پردازد و در مورد چند و چون آن صحبت می کند این ایثار باید بداند که در کجا نمو پیدا می کند که مقام معظم رهبری فرمودند « جنگ تحمیلی یک عرصه ای را برای بسیجی های ما ایجاد کرد که در آن جا می توانستیم اخلاص افراد را بالا ببریم، ایثار را تضمین کنیم، کبر را از آنها جدا کنیم» اما در جهاد اکبر باید عرصه برای آنها ایجاد کنیم تا ایثار در درون آنها ملکه شود تا ایثار تحقق پیدا کند.
وی به نحوه نظارت و به تأثیر کار تربیت با آن پرداخت و عنوان کرد: در نظارت یک سری امور باید به طورمستقیم انجام شود و یک سری نیز به طور غیر مستقیم برخی موارد را به افراد دبیرستانی، دانشجوها و یا طلبه ها نمی توانیم به طور مستقیم بگوییم مثلاً اگر دیدیم فردی ایثار انجام نداد و در فعالیت متوجه شدیم که ملکه از خود گذشتگی در وجود این فرد نیست آیا می توانیم به طور مستقیم به او بگویم که ایثار نیستی؟ کار تربیت بسیار سخت است این جا است که سرگروه از این جا به بعد را باید به خدا بسپارد زیرا هدایت کار پیامیر خدا هم نیست چه برسد به ما، تربیت نفوس و هدایت بشری کار خداست ما ها باید به عنوان سر گروه این کارها را انجام می دهیم تا یک زمینه سازی برای تربیت فرد ایجاد کنیم .