گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، راه ارتباطی سایت دانشگاهی و اداری بجنورد که در تخته ارکان واقع شده هم اکنون در جاده اصلی بجنورد-اسفراین قرار دارد که مسیری بسیار نا امن و خطرناک به لحاظ ترافیکی برای سرویس ها و خودروهای شخصی دانشگاهیان است.
به طوری که با وجود هفت دانشگاه و چندین اداره، بیمارستان و استادیوم ورزشی در این منطقه و جمعیتی بالغ بر 11 هزار دانشجو که روزانه برای رفتن به دانشگاه، باید از این مسیر تردد کنند، ضرورت احداث مسیری امن برای آن واضح است.
گشایش مسیر انتهای خیابان قیام به دانشگاه بجنورد که مقدمه بازگشایی مسیری به این سایت اداری و دانشگاهی است، پروژه ای است که چندوقتی نقل محافل شده؛ اما از زمان اجرایی شدن و درصد پیشرفت آن خبری نیست.
در واقع اولین خبری که در خصوص تصویب این پروژه منتشر شد، به بیش از یک سال و نیم قبل بازمی گردد و از آن موقع تا کنون با وجود اینکه چند حادثه دلخراش و خطرناک در مسیر فعلی رخ داده، اجرای آن نامشخص است.
همین سال گذشته بود که یکی از دانشجویان عمران این دانشگاه هنگام بازگشت به خانه دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد و غم بزرگی بر دل خانواده و دوستان و هم دانشگاهیانش گذاشت.
در واقع هنگام عبور سرویس های ایاب و ذهاب و خودروهای شخصی دانشگاهیان از جاده اصلی برای ورود یا خروج از جاده فرعی دانشگاه، هر لحظه باید منتظر حادثه بود.
پیرامون این موضوع مطالباتی نیز در خصوص احداث زیر گذر برای عبور خودروهای سایت اداری و دانشگاهی ارکان از تقاطع با جاده اصلی، مدتهاست که مطرح است اما تنها در حد حرف باقی مانده است.
ثروتی: بودجه ملی برای این پروژه وجود ندارد
در این رابطه گفتگویی داشته ایم با مسئولان مربوطه تا از آخرین وضعیت احداث این مسیر حیاتی مطلع شویم، در ابتدا موسی الرضا، ثروتی نماینده بجنورد در این خصوص گفت: طبق آخرین اطلاعات موافقت های استانی بعمل آمده است.
وی در خصوص آخرین وضعیت اجرایی شدن این پروژه تصریح کرد: باتوجه به اینکه بودجه ملی برای آن وجود ندارد، نمی توان از طریق وزارت خانه ها پیگیر شد.
این نماینده گفت: این مسئله باید با بودجه های استانی که از سوی استانداری، راه و ترابری و شهرداری اختصاص می یابد، تامین شود.
بدیعی مقدم: نقشه برداری و طراحی مسیر انجام شد/ مسئولیت اجرایی با شهرداری است
همچنین علی اصغر بدیعی، مقدم مدیرکل راه و ترابری خراسان شمالی در این خصوص گفت: بخشی از پروژه که به ما سپرده شده بود؛ از جمله طراحی مسیر و تهیه نقشه ها انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از مسیر در حیطه شهری واقع است، افزود: مسئولیت احداث این بخش به طور کامل با شهرداری است و بخش دیگر که خارج از محوطه شهری است، با ماست و در این زمینه همکاری مشترکی داریم.
بدیعی مقدم یکی از موانع آغاز کار اجرایی را تامین بودجه دانست و گفت: پیگیری امور اداری و فنی با ماست که آن را به اتمام رسانده ایم همچنین در تامین قیر و تجهیزات راهسازی نیز در حد امکانات آماده به کار هستیم.
عنبری: 90 درصد توافقات اراضی اخذ شده است/ تا پایان سال وارد مرحله اجرا می شویم
عنبری، مدیر دفتر فنی استانداری خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: شهرداری بجنورد بخش مربوط به خود را که انجام توافقات با مردم بوده تا 90 درصد انجام داده است و تنها دو ملک برای اخذ رضایت باقی مانده است.
وی افزود: بخشی از مسیر که در خارج محوطه شهری واقع شده است را هم اداره کل راه و ترابری در حال تعیین تکلیف آن است که بیشترش مربوط به زمین های ارتش است.
عنبری ادامه داد: این بخش هم نزدیک به 80 درصد از پیگیری هایش انجام شده و امیدواریم ظرف چند ماه باقی مانده به پایان سال، وارد مرحله اجرایی بشویم.
اختصاص 1.5 میلیارد بودجه از سوی شهرداری/ ظرف کمتر از یکسال مسیر به بهره برداری می رسد
وی با اشاره به اینکه استاندار 1.5 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه از بودجه امسال اختصاص داده اند، تصریح کرد: این مبلغ تقریبا بیش از 60 درصد کار را جلو می برد.
مدیر دفتر فنی استانداری خراسان شمالی در پایان در خصوص زمان اجرایی شدن پروژه و تکمیل آن گفت: به محض اخذ توافقات بخش شهری پروژه وارد فاز اجرایی میشود و پیش بینی می کنیم ظرف کمتر از یکسال این مسیر به بهره برداری برسد.
ایزانلو: حادثه خیزی مسیر فعلی تبدیل به دغدغه دائمی ما شده است
ایزانلو، معاون مالی و اداری دانشگاه بجنورد در خصوص مهمترین خطراتی باعث تهدید جان دانشگاهیان در مسیر فعلی می شود، گفت: این مسیر حادثه خیزی ست که تبدیل به دغدغه دائمی ما شده است.
وی افزود: بویژه هنگام عبور سرویس های ما از جاده فرعی به اصلی که نیاز به یک دور برگردان، پل روگذر یا زیر گذر در آن احساس می شود؛ چرا که شکل فعلی آن اصلا استاندارد نیست.
ایزانلو در پایان گفت: امیدواریم با همکاری همه نهادهای مسئول در این پروژه شاهد تسریع در روند اجرایی و بهره برداری آن باشیم و به این دغدغه جاری به زودی پایان دهیم.
لازم به ذکر است، سانحه های مختلفی که برای دانشگاهیان این منطقه از جمله برخورد کامیون با سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان، واژگون شدن و تصادف خودروی دانشجویان و اساتید و در نهایت واقعه دلخراش فوت یک دانشجوی دانشگاه بجنورد اتفاق افتاده است، با توجه به مستعد حادثه بودن این مسیر مسلما اولین و آخرین رخداد نیست.