به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وبسایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گردهمایی ۳ روزه آموزشی ویژه اعضای هیئت مدیره خانههای مطبوعات، در موسسه نشرآوران آغاز به کار کرد.
این دوره آموزشی از سوی شورای مرکزی خانههای مطبوعات ایران، با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف کاربردی تر کردن تئوریهای روزنامهنگاری برگزار میشود و بیش از ۷۰ نفر از اعضای هیئت مدیره خانههای مطبوعات ایران در این همایش ۳ روزه حضور دارند.
در اولین روز این دوره، ۳ کارگاه آموزشی با عناوین روزنامهنگاری عملی (فریدون صدیقی)، مدیریت در مطبوعات (حسین انتظامی) و مسئولیتهای اجتماعی روزنامه نگاران (حسن نمکدوست تهرانی) برگزار شد.
حسین انتظامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به حضور استادان برجسته کشور در این دوره آموزشی، طرح مباحث کاربردی و ترویج مبانی حرفهای روزنامهنگاری در سطح استانها را از جمله ضرورتهای برگزاری این دوره آموزشی عنوان کرد.
وی با اشاره به این باور که توسعه استانها تنها راه توسعه کشور است بر اهمیت توسعه مطبوعات استانی و لزوم توجه به آنها در سیاستهای اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی تاکید کرد.
معاون مطبوعاتی در ادامه به موضوع ۳ برابر شدن یارانه مطبوعات استانهای کمبرخوردار اشاره و اضافه کرد: جلوگیری جدی از توزیع نیازمندیهای مجزای از روزنامهها که به بازار مطبوعات محلی ضربه میزند، یکی دیگر از سیاستهای حمایتی این معاونت از مطبوعات و رسانههای محلی است.
انتظامی در ادامه تاکید کرد: مطابق آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، اساسا روزنامههای سراسری حق ندارند ویژهنامههای مستقل برای استانها منتشر کنند.
وی با اشاره به اینکه انتشار آگهیهای دولتی در ویژهنامههای استانی ممنوع است، از نرم افزاری شدن رویه توزیع آگهیهای دولتی برای تهران و ادارات کل استانها در آیندهای نزدیک خبر داد و افزود: ویژهنامههای استانی نباید بیش از ۳۰ درصد محتوای خود را به آگهی اختصاص دهند.
حسین انتظامی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه اساساً روزنامه نگاری با روزنامهداری متفاوت است، به تشریح مسائل حاکم بر مدیریت مطبوعات در دو بخش هزینهها و درآمدها پرداخت.
وی با با بیان اینکه لزوما کسی که روزنامه نگار خوبی است نمیتواند مدیر مطبوعاتی خوبی هم باشد، بر لزوم توجه به مقولههای ضروری مدیریت مطبوعات تاکید کرد و گفت: بخشی از این مفاهیم به قانون مطبوعات برمیگردد و دانستن برخی از فصول قانون مطبوعات برای همه مدیران لازم و ضروری است.
معاون وزیر ارشاد همچنین بر آگاهی مدیران مطبوعات از قانونهای مالیاتی نظیر قانون مالیاتهای مستقیم، ارزش افزوده و همچنین قوانین مربوط به تامین اجتماعی تاکید کرد.
بنا بر این گزارش، نرم خبر و سخت خبر (رضا نوروزپور)، حقوق مطبوعات (باقر انصاری)، گرافیک و صفحه آرایی در مطبوعات (محمود مختاریان)، تیتر نویسی (مجید رضائیان) و آشنایی با شبکههای اجتماعی (حمید ضیاییپرور)، عناوین کارگاههایی هستند که امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) برگزار خواهد شد.