به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام علمی دقایقی پیش در جمع دانشجویان در آخرین شب مراسم عزاداری امام حسین (ع) که به همت هیئت دانشجویی سیدالشهدا (ع) در مسجد امام رضا دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، با بیان اینکه عبادت به شرط مداومت و اخلاص بازدارندگی ایجاد می کند، گفت: در صورتی که یک جوان ارزشی و نخبه در انجام عبادت های خود مداومت همراه با اخلاص را داشته باشد از گناه و اشتباه باز داشته خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از برآیندهای بصیرت این است که شما همراه با بازی های جامعه نشوید و بتوانید در برابر سیاست های مختلف شکل گرفته در یک جامعه بهترین انتخاب را داشته باشید.
این استاد حوزه ضمن اشاره به این نکته که بصیرت به معنای کار چشم دل است، گفت: در همه افراد افق بصیرت و آرمان بصیرت یاب وجود دارد اما بی بصیرت بسیاری از افراد در بزنگاه های جامعه به این دلیل است که عبادت همراه با اخلاص با چاشنی مداومت در زندگی ما کمرنگ است.
حجت الاسلام علمی با بیان اینکه مسیر اصلی انقلاب راه خود را ادامه می دهد اما برخی از فروع های انقلاب دستخوش رفتار برخی افراد بی بصیرت در کشور می شود، تصریح کرد: انقلاب دارای یک اصول و یک فروع می باشد که اصول آن بر اساس صحیفه امام (ره) از مسیر خود دور نشده و با اقتدار مدیریت مقام معظم رهبری در مسیر خود حرکت می کند.
وی خاطر نشان کرد: اما برخی مصادیق نشان می دهد که برخی افراد در کشور به دلیل در خطر دیدن منافع خود در بحث فروعات انقلاب گاه راه را به خطا می روند که در این خصوص مطالبه گری مردم تاثیرگذار است.
این استاد حوزه به کارشکنی های جریان نفاق اشاره کرد و بیان داشت: برخی در کشور به کمک کارشکنی های جریان نفاق از مسیر اصلی انقلاب منحرف می شوند که بر این اساس افراد مومن و متدین باید تلاش کنند با مطالبه گری این جریان را متوقف سازند.
حجت الاسلام علمی به کار پلیس امنیت اخلاقی اشاره داشت و متذکر شد: در دنباله گیری فسادهای برخی افراد در پلیس امنیت اخلاقی می توان به این موضوع به خوبی پی برد که برخی رفتارهای نادرست مردم از فسادهای جنسی گرفته تا رفتارهای ضداخلاقی دیگر به دلیل دوری مردم از اخلاق اسلامی می باشد.
وی به ایستادگی مردم در برابر انحرافات مسئولان اشاره داشت و گفت: در صورتی که مردم بتوانند به خودسازی بپردازند خواهند توانست در خصوص مطالبات اصول انقلاب اسلامی در برابر برخی مسئولین که از راه منحرف شده اند، استقامت و ایستادگی کرده و در طول دوران انقلاب به وضوح دیدیم که هر کجا استقامت مردم وارد عمل شود جریان منحرف شده از بین می رود.
این استاد حوزه با انتقاد از افرادی که می گویند صدای ما در برابر اشتباهات مسئولان به جایی نمی رسد، متذکر شد: افرادی که خطا، اشتباه و رفتار نادرست در سیاست های برخی مسئولین کشور را حس می کنند باید اعتراض خود را نمایان کرده و در برابر رفتارهایی که از اصول انقلاب فاصله می گیرد، ایستادگی کنند.
حجت الاسلام علمی به جریانی که تلاش دارد مردم را نسبت به مطالبه گری خود بی تفاوت نشان دهد اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی جریانات در داخل کشور تلاش دارند تا به مردم بفهمانند در برابر مطالبه گری آنها هیچ پاسخی دریافت نخواهد شد و بر این اساس مقصود خود را در کشور عملیاتی می کنند.
وی با انتقاد از نبود فرهنگ مطالبه گری در میان مردم تصریح کرد: متاسفانه بی توجهی به فرهنگ مطالبه گری در کشور موجب شده است کسانی که مسئول امر در حوزه اجرایی در کشور می باشند، برای خود یک ولایت مطلق را قائل شوند و جهت از بین بردن برخی مشکلات موجود در کشور تلاش جدی نداشته باشند.
حجت الاسلام علمی با انتقاد از افرادی که مطالبه گری جریان های انقلابی را نوعی اغتشاش و تشنج می دانند، متذکر شد: متاسفانه گاهی در برابر مطالبه گری جریان های انقلابی این تصور در جامعه ایجاد می شود که این جریان ها به دنبال اغتشاش و تشنج در کشور هستند و این جریان سازی موجب عدم مطالبه گری جریان های انقلابی در کشور می گردد.
این استاد حوزه در بخش پایانی سخنان خود در خصوص مشکلات اخلاقی موجود در فضای دانشگاهی به خصوص قشر نخبگانی کشور بیان داشت: متاسفانه در حوزه برنامه ریزی فرهنگی، علمی و آموزشی در کشور غلبه نخبه پروری در حوزه نیازهای دنیایی است و بر این اساس باید گفت برنامه ریزی فرهنگی، علمی و آموزشی ما بر اساس سکولاریسم جلو می رود.
این استاد حوزه متون درسی آموزش و پرورش کشور را بر اساس سکولار دانست و گفت: هنگامی که در کتاب علوم آموزش و پرورش ما یک آیه قرآن دیده نمی شود و در متون ریاضی که بر اساس قانون نظم خداوندی ایجاد شده است اثری از فرمایشات قرآن نیست، نمی توا ن ادعا داشت که در دوران دانشگاه نخبگانی اخلاقی در حوزه های مختلف به کشور تقدیم شود.
حجت الاسلام علمی سکولاریسم در متون درسی موجود در کشور را به معنی ضددین ندانست و متذکر شد: سکولاریسم در متون درسی ما به این معنا است که دین باید در کنار علم و دانش قرار بگیرد و اصل متون درسی ما نباید بر مبنای دین باشد.
وی در پایان با بیان اینکه در جامعه ما تنها نخبه تراز علمی مطرح است و تلاشی برای نخبگان اخلاقی، قرآنی در حوزه معنوی نمی شود، نمی توان توقعی بیش از این داشت، یادآور شد: با جدا شدن کلاس های قرآن و واحد متون مذهبی از متون علمی در دانشگاه ها نمی توان انتظار داشت که نخبگان علمی تراز اول کشور درک خود را از دین بیش از آنچه که در ظاهر دیده می شود، نشان دهند و در این خصوص درسی که باید از عاشورا گرفت این می باشد که فرهنگ عاشورا تداعی اخلاق اسلامی در هر جایگاه و مناسبتی است که بر این اساس دانشجویان باید اخلاق و دین را محور تلاش های علمی و نخبگانی خود کنند.