گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، یادداشت دانشجویی*؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گذشت سی و اندی سال از شکلگیری نظام مقدس جمهوری اسلامی آنچه که در این چند ساله جای بحث و نقادی در میان قشرهای جامعه به خصوص روشنفکران و دانشجو های دغدغه مند داشته است مبحث عدالت اجتماعی بوده است .
جامعه ایران جامعه ای است که از دو گروه تشکیل شده ۱-جامعه ای متشکل از مردمی که با وجود منابع طبیعی و خدادادی موجود در کشور بازهم با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می کنند و آنگونه که شایسته و حق انان است از امکانات رفاهی بهره نمیبرند و۲- گروهی از افراد که غرق در پول و ثروت اند.
نبود عدالت اجتماعی در حوزه هایی مانند تقسیم ناعادلانه ثروت و منابع پولی، در زمینه سطح رفاه و شکاف طبقاتی و… همواره یکی از دغدغه های اساسی و اصلی انقلاب اسلامی ایران و به خصوص رهبر معظم انقلاب در طی این چند ساله بوده است، دغدغه ای که برگرفته از اندیشه های ناب اسلامی برای مبارزه با فقر و بی عدالتی در جامعه بوده و اساسا یکی از علل قیام و نهضت انبیا برپایی عدل و مبارزه با ظلم و بی عدالتی حاکم بر جامعه عصر خود می باشد؛ مانند بخشی از آیه ۲۵سوره حدید «…لیقوم الناس بالقسط.…» هر چند که در سیره ائمه اطهار نیز احادیث و روایات معتبری در خصوص تشکیل جامعه ای سرشار از عدل و رفاه اجتماعی نیز به چشم میخورد .
در این میان پیام مقام معظم رهبری به دومین همایش جنبش دانشجویی نیز به همین مسئله یعنی توجه و اهتمام به مسئله عدالت اشاره دارد. با نگاهی سطحی و حتی گذرا به پیام حضرت آقا به جنبش دانشجویی در سال ۸۱که در بین دانشجویان جنبشی و تشکیلاتی به پیام شش هشت مشهور است، می توان دریافت که آنچه بیشتر به چشم می آید و در میان آن همه واژه و جملات برجستگی و نمود خاصی دارد کلمه عدالت است.
عدالت به خصوص در زمینه های اجتماعی مانند مبارزه با فقر و استضعاف، مادیگرایی، شکاف طبقاتی و امثالهم … اما آنچه در این میان از اهمیت به سزایی برای قشر دانشجو برخوردار است و وظیفه سنگینی را بر روی دوش قشر دانشجو میگذارد این است که ایشان در این پیام وظیفه ی اساسی و مهم یک دانشجو به خصوص دانشجوی جنبشی و دغدغه مند را در حال حاضر مبارزه با بی عدالتی های حاکم بر جامعه می داند و از نظر ایشان تنها کسی که میتواند این خلاها و شکاف های موجود در زمینه عدالت اجتماعی را پر کند دانشجوی روشنفکر و متعهدی است که دغدغه عدالت خواهی را دارد و درپی مطالبه آن نیز میکوشد .
اما در اینجا شاید این سوال به اذهان متواتر شود که چرا رهبر انقلاب این وظیفه خطیر را به قشر دانشجو واگذار کرده و آن را از مسئولین و مراجع ذیربط نمی خواهد؟
فارغ از این که این پیام به یک نشست تشکیلاتی دانشجویی داده شده نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر دانشجو خود برخاسته از طبقه محروم و مستضعف جامعه هم نباشد باز هم در سطح کلان مانند کشور و شهر و چه در سطح دانشگاه به صورت محدود تر با مسئله عدالت اجتماعی به صورت مستقیم مواجه است و آن را به شکل عینی و ملموس درک میکند و همانگونه که ایشان در بخشی از این پیام نیز تاکید داشتند میان مسئولین در حال حاضر یک نوع مسابقه رفاه و کسب سود و ثروت در حال جریان است مسابقه و حرکت اشتباهی که آنها را از این وظیفه خطیر و اساسی خود دور کرده است درحالی که دانشجوی جوان و انقلابی در دوران تحصیل خود هنوز با چنین عمل ضد ارزشی و ضد اسلامی برخورد نداشته و این نیز یکی از ویژگی های مهم دانشجوی پایبند به اصول و ارزشهای اسلامی است .
دلیل دیگر نیز وجود هیجانات و روح انقلابی گری است ویژگی های مثبتی که باعث میشود یک دانشجو از مسئولین، دولت، مجلس و دستگاه قضایی مطالبه داشته باشد مطالباتی در جهت ریشه کن کردن فساد ،بی عدالتی ها و نا به سامانی های موجود در زمینه عدالت و رفاه اجتماعی است .
در پایان باید گفت، شاید نگاه مدبرانه همراه با بصیرت حضرت امام خامنه ای به قشر جوان و دانشجوی پیرو علم و عمل باعث شده باشد که نگاه عدالت محورانه و متعهد و مومنی به بار بیاید که هدف و آرمان خود را مقابله با همین بی عدالتی ها بداند نگاهی که سرانجام آن شکل گیری نهضت و جنبش عدالت خواه دانشجویی است نهضتی که نمیتواند نسبت به این بی عدالتی ها بی تفاوت بماند و هیچگونه واکنشی از خود نشان ندهد.
طالب محمودی /فعال دانشجویی و دبیر مجمع عدالتخواه دانشگاه شهید باهنر کرمان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.