به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین جلسه مدیران امور اداری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه ۴ با حضور دکتر ایلدرمی معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه ملایر، دکتر محمد باقر شیخی مدیر کل امور اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ابراهیم سرمشقی رئیس اداره رفاه و بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سید جواد موسوی رئیس اداره انتصابات، ترفیعات و انتقالات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نبی اله سپهری دبیر شورای امور اداری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی منطقه 4، حامد چگینی مدیر امور اداری دانشگاه ملایر و مدیران امور اداری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه 4 در دانشگاه ملایر برگزار گردید.
در ابتدا دکتر ایلدرمی ضمن خوشامد گویی به دکتر شیخی و حاضرین، در بیان گزارشی درباره دانشگاه ملایر گفت: دانشگاه ملایر در سال ۸۴ از دانشگاه بوعلی سینا مستقل شد و روند توسعه معناداری را در این سالها طی نمود و جزء معدود دانشگاه هایی است که خصوصا در منطقه غرب کشور، روند رشد را به خوبی طی کرده است. هم اکنون نیز با وجود هفت دانشکده مستقل در آن، کلیت و چارچوب مناسب یک دانشگاه را دارا می باشد.
معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه ملایر به وضعیت رشته ها و دانشجویان، فضاهای آموزشی، مرکز نانو و مرکز پرتودهی گاما و الکترون دانشگاه ملایر اشاره نمود و در رابطه با پژوهشکده انگور و کشمش گفت: این پژوهشکده ضمن دارا بودن ۸ رشته دکتری پژوهش محور، ارتباط خوبی با اساتید و پژوهشگران بین المللی اروپا و امریکا دارد و نقش مهمی در دانش افزایی کشاورزان داشته است.
دکتر ایلدرمی فرآیند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه ملایر را عادلانه توصیف نمود و گفت: روند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه ملایر، بر اساس توانایی ها و قابلیت های افراد و پتانسیل های مورد نیاز این مرکز می باشد و نسبت کارمند به هیأت علمی1.1 و بسیار نزدیک به نسبت نرمال است.
در ادامه آقای سپهری ضمن تشکر از ریاست دانشگاه ملایر و دکتر ایلدرمی به پاس میزبانی این نشست، گزارش مختصری از وضعیت امور اداری منطقه ۴ ارائه نمود.
وی همچنین با اشاره به مصوبات جلسه اخیر معاونین اداری و مالی دانشگاهها، تعیین هفت کارگروه پایان خدمت بازنشستگی، کارگزینی هیئت علمی، کارگزینی غیر هیئت علمی، بهداشت و سلامت، رفاه، سامانه نرم افزاری حوزه اداری و پشتیبانی و تدارکات را از جمله مصوبات جلسه پیشین دانست.
در ادامه دکتر محمد باقر شیخی با تشکر از میزبانی این جلسه توسط دانشگاه ملایر گفت: نظام ما بر پایه نهضت علمی استوار بوده و همواره رو به جلو و توسعه حرکت کرده است و مردم ما نیز علاقه خود را به آن ثابت کرده اند. دانشگاه ملایر نیز در عین جوان بودن، کارنامه درخشانی دارد و این نمایانگر همت والای مردم این خطه بوده و برگ زرین دیگری به شناسنامه علمی ایران می افزاید.
دکتر شیخی با تاکید بر نقش امور اداری و منابع انسانی در جامعه گفت: حضور ما در این جمع صرفا برای بررسی مسائل اداری نیست و موضوع دانش و نهضت علمی و جهاد علمی در تاریخ ایران جایگاه خاص خود را دارد. ما به عنوان متصدیان امور اداری و منابع انسانی رسالت بزرگی بر دوش داریم و باید به ارتقای جایگاه خود به عنوان عضوی از جامعه بین المللی بیندیشیم.
وی افزود: شاید وظیفه بخش امور اداری و منابع انسانی در ظاهر به استخدام و مسائل پرسنلی و مسائلی از این قبیل خلاصه شود، اما دیدگاه ما باید گسترده تر از این باشد. همه ابزارها، تکنولوژی ها و فناوری ها بخاطر کرامت انسانی است؛ نقش نیروی انسانی در نظام خلقت، در تاریخ و دنیا به اثبات رسیده و در فرهنگ دینی و قرآنی ما نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
وی افزود: تنها نیروی انسانی است که قدرت خلاقیت، فکر کردن و تصمیم گیری دارد و می تواند ضمن استفاده بهینه از امکانات، در شرایط سخت بحران را مدیریت کند و تکنولوژی هرگز این قدرت را ندارد. دغدغه اصلی مدیران امور اداری باید منابع انسانی باشد تا با همفکری با یکدیگر به جایی برسیم که در کنار نگهبانی و نگهداری از سایر منابع ارزشمند کشور، نظام بهره وری را برنامه ریزی کنیم و در حین ارتقای نظام بهره وری، سرمایه نیروی انسانی را مد نظر قرار بدهیم و از این ثروت منحصر بفرد به بهترین شکل استفاده کنیم.
مدیر کل امور اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود بر وحدت رویه در دانشگاه ها تاکید نمود و مشارکت فعال دانشگاهها را در همه زمینه ها خواستار شد.
در ادامه دکتر سرمشقی پیرامون برنامه های اداره رفاه و بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیحات لازم را بیان نمود و با تاکید بر لزوم اجرای طرح پایش سلامت در دانشگاه ها گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرمت استانداردی برای اجرای طرح پایش سلامت در دانشگاه ها آماده کرده است که پس از فراهم شدن نرم افزار آن و مقدمات لازم، در اختیار دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.
در ادامه مدیران امور اداری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی حاضر در نشست، در زمینه های مختلف از جمله ادامه تحصیل و تبدیل وضعیت نیرو های قراردادی، مسائل و مشکلات آیین نامه های استخدامی اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی و بازنشستگی کارمندان مواردی را مطرح کردند و آقایان موسوی و سرمشقی در موارد لازم به سوالات ایشان پاسخ دادند.