به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، پژوهشها نشان میدهند آلودگیهای صوتی جادهها که یکی از مسائل مهم امروزه به حساب میآید، چندان با صدای موتور خودروها مرتبط نیست بلکه عامل اصلی این آلودگی صوتی اصطکاک لاستیک خودروها با جاده است.
در دانمارک برای حل این مشکل، شیوهای آزمایشی را به کار بردهاند که در آن صدای اصطکاک لاستیک خودروها را با جاده کاهش میدهد. در این آزمایش بخشی از جاده با ماده آزمایشی پوشانده شده و سپس خودروها از روی آن عبور میکنند.
بنابر این گزارش، هانس بنتسن (Hans Bendtsen) از پژوهشگران صدای ترافیک جاده ای در این رابطه اعلام کرد که این ماده شدت صوت را حدود 8 دسی بل کاهش میدهد. او در ادامه میافزاید:در واقع این مقدار، میزان قابل توجهی به حساب میآید . اگر شما بخواهید با استفاده از سد صوتی میزان صدا را به همین مقدار کم کنید نیازمند سد صوتی به ارتفاع سه متر هستید. این ماده در آزمایشگاه ساخته شده و از ویژگیهای آن این است که آب باران را عبور داده در حالی که به میزان کافی موجب چسبندگی لاستیک با جاده میشود.
آنت نیدل (Annette Neidel) از دیگر متخصصان آزمایشگاه که در این پروژه همکاری داشته میگوید: این ماده از مخلوط لاستیک خرد شده خودروها ، گرانیت خرد شده و پولی یورتان (polyurethane) به دست میآید که با مخلوط این مواد، ماده ای متخلخل و ارتجاعی ایجاد میشود که میتوان سطح جادهها را با آن پوشانده و باعث کاهش فوق العاده آلودگیهای صوتی ناشی از اصطحکاک لاستیک خودروها با جاده شد .