به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زاهدان، شب شعر به همراه جلسه نقد و بررسی شعر معاصر و شعر زنان به همت انجمن شعر و ادب این دانشگاه و با حضور هرمز علیپور و لیلا کردبچه در تلار ملاصدرای دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.
در این جلسه علیپور که تاکنون بیش از پانزده دفتر شعر منتشر کرده و یکی از بنیان گذاران جریان شعر ناب در ایران است، ضمن برشمردن مولفههای این جریان شعری تصریح کرد: با تمام این توصیفات، من خود را متعلق به هیچ جریان شعری نمیدانم و شعر را فراتر از آن میدانم که در یک بیانیه خلاصه شود.
وی تصریح کرد: هرچقدر که تلاش شود شعر را تئوریزه کرد باز هم مولفههای نامکشوف و الهیاتی در آن وجود دارد که به بند توضیح و تفسیر در نمیآیند.
علیپور تاکید کرد: به گمانم شعر من از جریان موج ناب عبور کرده است و به یک حالت سهل و ممتنع رسیده است.
این شاعر معاصر، یکی از دلایل ضعف شعر کنونی فارسی و شعر جوانان را، عدم تحمل سختی و مرارت شعر نوشتن دانست و گفت: شاعران جوان باید در امر نوشتن استمرار داشته باشند و تن به انتشار هر شعری ندهند.
علیپور گفت: باید در زمینه شعر و شاعری پرتلاش و سختگیر باشیم و بدانیم که شعر تا جان انسان را نگیرد، شعر نمیشود.
لیلا کردبچه، شاعر و پژوهشگر ادبی که فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی در مقطع دکتری است و تاکنون پنج دفتر شعر و دو کتاب پژوهشی منتشر کرده است نیز در این جلسه به بررسی شعر زنان پرداخت و ضمن بررسی کاربرد صنایع ادبی در شعر زنان مدعی شد: در شعر شاعران زن تلمیح بیشتر دیده میشود.
وی در ادامه افزود: شعر زنان در بسیاری موارد به اطناب میرسد و همچنین واژگانی همچون «پرنده» بسیار به کاربرده میشود که البته تمام موارد ذکر شده به دلیل تفاوت زنان با مردان در بروز و بیان احساسات است.
این شاعر و پژوهشگر ضمن اشاره به فروتنی و بزرگی هرمز علیپور از اقبال خوانندگان و مخاطبان شعر، به جریان شعر موج ناب و اشعار علیپور در شرایط کنونی گفت و تشریح کرد: اشعار هرمز علیپور آن گونه که شایسته بود دیده نشده است.
کردبچه درباره هرمز علیپور واشعارش ادامه داد: اکنون فضای جامعه به گونه ای است که مطمئنا کارنامه شعری این شاعر بیشتر دیده خواهد شد و اقبال به سمت آن همچنان افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: هر چند علیپور در این سالها هیچگاه دست از شاعری نکشید و همواره شاعر ماند و تمامی سختیهای این هنر را چشید، اما آنگونه که شایسه اشعارش بود دیده نشد؛ اما اکنون روز به روز مخاطبان جدی ادبیات بیشتر به سراغ وی میروند.