به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، از اهواز، چهارمین نشست شورای هماهنگی مراکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور با حضور رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی و رؤسای دانشکدههای تربیتبدنی سراسر کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
در این نشست رضا قرهخانلو، رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به اهداف برگزاری این برنامه در راستای ایجاد همدلی و همفکری و مشارکت بیشتر برای رفع مشکلات متعدد در رشتههای تربیتبدنی و علوم ورزشی و همچنین کمک به رشد و توسعه ورزش کشور اظهار کرد: خوزستان دارای استعدادهای فراوان و دانشکده قدیمی تربیتبدنی است؛ پژوهشگاه آمادگی دارد در حد توان در همه زمینهها و بهطور مشخص در ارتباط با طرح ملی فعالیت بدنی ایرانیان و همچنین طرح ملی فعالیتهای ورزشی زنان با رویکرد توسعه ورزشی زنان با دانشگاه شهید چمران اهواز همکاری کند.
وی افزود: در طرح ملی فعالیت بدنی ایرانیان 12 دانشگاه مشارکت میکنند که دانشگاه شهید چمران یکی از این 12 دانشگاه است؛ همچنین طرح ملی توسعه ورزش زنان با محوریت دانشگاههای الزهرا و شهید چمران اهواز و مشارکت دیگر دانشگاههای کشور اجرا میشود تا بهصورت عملیاتی در زمینههای مختلف ورزش فعالیت کنیم.
رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران با تأکید بر لزوم همافزایی امکانات و فرصتها، یک نکته مهم در خصوص دانشگاه شهید چمران را ارتباطات خوب آن با کشور عراق و دانشگاه بصره عنوان کرد و گفت: پژوهشگاه میتواند در زمینهٔ توسعه همکاریها با عراق در کنار دانشگاه شهید چمران فعالیت و همکاری کند.
قره خانلو در بخش دیگری از این نشست هدف اصلی از این جلسه را توسعه رشته علوم ورزشی در راستای خدمت به جامعه عنوان کرد و در خصوص اشکالات رشته تربیتبدنی گفت: اشکال ورودیها در آزمون نیست، بلکه معتقدم این اشکالات بسیار کلیتر است. باید از نمایندگان شورا در کمیته برنامهریزی و دفتر گسترش درخواست کنیم در این جلسات حضور داشته باشند؛ همچنین مشارکت دانشکدهها در فرآیند تدوین رشته در بعد توسعه کمی و کیفی بسیار مهم است.
وی هدف اصلی از دورههای کارشناسی را تعمیق مفاهیم و مبانی اصلی دانست و گفت: دوره کارشناسی یک دوره اشتغال نیست. وزارت علوم نیز اعلام کرده که در دوران کنونی دوره لیسانس بهعنوان دوره پیکار با بیسوادی مطرح میشود و برای آنکه یک دانشآموخته کارشناسی بتواند فرصت اشتغال داشته باشد باید رابطهایی ایجاد و طرح اصلی این دوره مشخص شود.
رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران با بیان اینکه معتقدم هدف اصلی از این رشته فعالیت بدنی و توجه به مباحث انسانی است، تصریح کرد: مفهوم اصلی در دوره کارشناسی این رشته، ورزش و فعالیت بدنی و در وهله دوم مسائل انسانی است؛ باید بدانیم که رشته ما یکرشته بیهویت و بیفلسفه است و کسی نیست که از آن دفاع کند؛ به همین دلیل توجه به مسائل روانشناسی، رفتارشناسی و حوزه علوم انسانی در تربیتبدنی حائز اهمیت است.
قرهخانلو انعطاف در برنامه درسی این رشته را بسیار مهم خواند و گفت: باید نیازهای منطقهای در تدوین این برنامه لحاظ شود؛ همچنین روزآمدی با توجه به مطرحبودن مباحثی همچون کارآفرینی، فنآوری، کاربردیبودن و بینالمللیبودن در کشور حائز اهمیت است. اکنون در علم دنیای شناوری وجود دارد،، بنابراین گمان میکنم دوره کارشناسی حتی طی 3 یا 5 سال آینده دوباره تغییر میکند.
وی همچنین در موضوع کیفیت و اجرا، سهم دانشکدهها و گروههای آموزشی را در ارتقا وضعیت این رشته در سطح کشور مهم دانست.
رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به موضوع هدفمندی پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی و تأکید مسئولان و بزرگان نظام بر پژوهش کاربردی، بیان کرد: اکنون همه بر لزوم انجام پژوهشهای کاربردی اذعان دارند و نیاز به پژوهش مورد تأکید است، اما از سوی دیگر یک جریان پژوهش در کشور وجود دارد که میلیاردها تومان پول در آن هزینه میشود و آن رسالهها و پایاننامههای دانشجویی است، اما حاصل آن مشخص نیست.
قرهخانلو بابیان اینکه صورتمسئله بسیار ساده اما گم است، تصریح کرد: اکنون دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکتری مشکلات علمی دنیا را بهواقع حل میکنند، اما یکزمانی گفته میشد که پایاننامه کارشناسی ارشد تنها یک تمرین است، درحالیکه اینطور نیست؛ بنابراین هدفمندسازی پایاننامهها و رسالهها و تعریف هدف از آن بسیار حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر لزوم تعریف هدفمندسازی در سه حوزه کاربردیبودن، حرکت در لبههای دانش و توسعه کشور اظهار کرد: معتقدم سیاستگذاران کلان کشور اساتید دانشگاه را بهنوعی در این موضوع بلاتکلیف نگهداشتهاند زیرا نمیدانیم که آیا باید به سراغ نوشتن مقالات ISI برویم یا حل معضلات کشور را مدنظر قرار دهیم. من این موضوع را به مسئولان وزارت نیز انعکاس دادم که پاسخ روشنی داده نشد و در نهایت گفتند که هر دوی این موضوعات مدنظر است.
رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران همچنین با بیان اینکه اساتید رشتههای تربیتبدنی و علوم ورزشی باید صاحب مکتب شوند، خاطرنشان کرد: چند نفر را میشناسیم که بهصورت هدفمند روی یک پروژه مشخص 20 ساله کار میکنند؟ اکنون اساتید در هر زمینهای وارد میشوند که این بههیچوجه درست نیست. بنابراین اولین مشکل این است که اساتید برنامه جامعی ندارند و به همین دلیل به هر موضوع ورود میکنند. خطای بزرگ دیگری که اتفاق افتاده این است که پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی برنامهمحور و بر اساس رویکرد تخصصی استاد راهنما نیست.
وی هدفمندسازی پایاننامهها را از نظر مادی نیز به نفع اساتید دانست و گفت: پژوهشگاه در هفته پژوهش حضور موفقی در نمایشگاه داشت، بهطوریکه بین 350 غرفه بهعنوان غرفه برتر معرفی شد؛ از سوی دیگر این پژوهشگاه طرحهای ملی را در هفته پژوهش منعقد کرد که یکی از این طرحها با 12 معاون پژوهشی دانشگاهها بوده است؛ همچنین انعقاد دو طرح با جهاد دانشگاهی و آموزشوپرورش از دیگر طرحهای در دست اجرا است.
رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران بابیان اینکه باید طرحهای مشارکتی بر مبنای خلاقیت افزایش یابد و فعالیتهای پژوهشی هدفمند شود، اظهار کرد: در حال حاضر اساتید دانشکدههای تربیتبدنی و محققان این حوزه میتوانند از تسهیلات دو یا سه صندوق پژوهش و فناوری استفاده کنند؛ اکنون حدود۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه پژوهش و فناوری قابل تخصیص است، اما راهکار آن تأسیس شرکتهای دانشبنیان است؛ همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران ریاستجمهوری و بنیاد علم ایران نیز میتوانند از طرحهای پژوهشی حمایت مالی کنند، تنها باید رسالهها را طوری تعریف کنیم که به این ظرفیتهای ملی مرتبط شوند.
وی همچنین از آمادگی پژوهشگاه برای توسعه ارتباطات بینالمللی بهخصوص با کشور عراق خبر داد و گفت: پژوهشگاه میتواند حلقه رابط در ایجاد و توسعه این روابط باشد؛ در حال حاضر نیز فعالیتهایی در این بخش در حال انجام است. بانک اطلاعاتی رسالهها و پایاننامهها نیز باید تشکیل شود، زیرا در حال راهاندازی نظام علمسنجی در پژوهشگاه هستیم که دانشکدهها باید در این خصوص فعالتر شوند.
رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران افزود: نظام داوری رسالهها و پایاننامهها باید در راستای کیفی و هدفمندشدن رشته تغییر کند؛ اکنون بعضی از اساتید از نظر تعداد رساله، پایاننامه و فعالیتهای آموزشی بهگونهای عمل میکنند که گویا «مسافرکشی علمی» به راه انداختهاند.
وی گفت: در این راستا همچنین کمیته اخلاق در پژوهش در پژوهشگاه راهاندازی شده است.