به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ساری، همایش علمی با موضوع نقش دانشگاههای نسل سوم (کارآفرین) در توسعه کشور ظهر امروز به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بابل و با سخنرانی محمد جعفر صدیق رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سید علی اصغر قریشی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم ویژه به دکتر صدیق و تشکر و قدردانی از حضور اعضای هیئت علمی، مدیران و کارشناسان دانشگاه گفت: جامعه از ما دانشگاهیان در زمینه کاهش معضلات و مشکلات و حل مسئله اشتغال و کارآفرینی انتظاراتی دارد که به این انتظارات می توان با تغییر رویکرد دانشگاه ها از آموزش محوری به کارآفرینی، تلفیق مدبرانه و هوشمندانه مؤلفه های زمان، نیروهای انسانی و فناوری در قالب یک نقشه راهبردی و ایجاد شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی علم پاسخ داد.
در ادامه این مراسم، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص دانشگاه های نسل سوم به سخنرانی پرداخت.
محمد جعفر صدیق در این همایش با بیان اینکه، ما باید به دنبال تولید علم نافع و علمی که به دنبال حل مشکلات جامعه است، باشیم، گفت: دانشجویان در دانشگاه ها باید به گونه ای تربیت شوند که اقدام به کسب وکار کنند به همین علت یکی از برنامه های ما تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه کارآفرینی است.
وی در ادامه با تعریف دانشگاه های نسل سوم، افزود: دانشگاه نسل سوم یعنی اینکه، دانشگاه ديگر صرفاً مكاني براي يادگيري يك سري آموزههاي صرف نيست؛ همچنين ديگر مكاني نيست كه فقط پروژههاي تحقيقاتي را در راستاي اهداف اقتصادي صنايع انجام دهد؛ بلكه علاوه بر آنكه تمام اهداف فوق را همچنان پيش ميبرد، فارغالتحصيلاني را به جامعه ارائه ميدهد كه دانش را در كنار پژوهشهاي كاربردي به خدمت گرفته و با نوآوري كار ميآفرينند.
صدیق با تاکید بر حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای کارآفرین و نسل سوم، افزود: دانشگاه کارآفرین یعنی علاوه بر تولید علم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه در راستای تجاری سازی علم و تأسیس شرکت های دانش بنیان قدم بر می دارد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد: دانشگاه کارآفرین علاوه بر تربیت دانشآموختگانی براساس مولفههای کارآفرینی و کارمندی، باید به توسعه و اشتغال و ثروتآفرینی توجه کند.
صدیق با بیان این که امروز تولید کمترین سهم را در درآمد زایی دارد، تاکید کرد: الان عمده ثروت در خدمات است و نوآوری و بازاریابی مهم شده است.
وی با اشاره به اکوسیستم نوآوری، نیازهای ایجاد کسب و کار را مهارت در کسب درآمد، شناخت بازار، مهارت تولید نمونه، مهارت شرکت داری، رفتار و مدل اقتصادی عادلانه و ورود به بازار عنوان کرد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با بیان اینکه دانشگاه ها باید به دنبال تجاری سازی دستاوردهای علمی خود باشند، تاکید کرد: تشکیل شرکت های دانش بنیان، فروش دانش فنی یا واگذاری حق لیسانس و مشارکت در قالب شرکت و تقسیم سهام از جمله رویکردهای تجاری سازی دستاوردهای علمی دانشگاه ها می باشد که در دانشگاه کارآفرین و اقتصاد دانش بنیان باید به دنبال آن بود.
وی در پایان افزود: باید اقتصادی داشته باشیم که آن اقتصاد درون زا ،مولد ثروت با تنوع در محصولات، صادرات بالا و عدم وابستگی انحصاری در واردات باشد که در حوزه وزارت علوم، باید وابستگی آموزش عالی به منابع بخش عمومی کاهش پیداکند و ثروت آفرینی در عرصه ملی و بین المللی افزایش یابد و با تولید فناوری ملی و حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان بتوانیم به صنعت ملی دست پیدا کنیم.
گفتنی است این جلسه پس از برگزاری پرسش و پاسخ به پایان رسید.
دانشگاه نسل اول، دانشگاه های آموزش محور هستند، كه تا دهه اول انقلاب ادامه داشته به نام دانشگاههاي آموزشمحور يا دانشگاههاي آموزشي شناخته ميشود كه هدف و وظيفه آن دانشگاه، ارائه آموزش و صدور مدرك تحصيلي از ويژگيهاي آن بوده و براي توسعه كشور فقط به تربيت نيروهاي مجرب آموزشديده پرداخته كه اين از محورهاي اصلي دانشگاه نسل اول بوده است و فارغالتحصيلان آن براي امر تدريس در دانشگاهها يا مراكز علمي و براي پر كردن پستهاي مديريتي در صنعت كشور آماده ميشوند و آموزش نيروهاي انساني جامعه جهت آگاهيبخشي و افزايش سطح آگاهي جامعه و تربيت نيروي انساني براي انجام امور صنعتي و مديريتي كشور صرف ميشد.
دانشگاه نسل دوم، نیز دانشگاه های پژوهش محور هستند که با توسعه مرزهاي دانش و پژوهشهاي بنياني و تربيت نيروهاي متخصص، نسل دوم دانشگاههاي كشور پديدار شدهاند كه اين نسل از دانشگاه ضمن فعاليتهاي آموزشي مختص دانشگاه نسل اول توجه بيشتري به مباحث پژوهشي و كاربردي داشته و خروجي آن افزايش تعداد مقالات ايران در ميان كشورهاي پيشرفته بود.