عزیزی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، با بیان اینکه ساز و کار پیش بینی شده در قوانین انتخابات راه تقلب را بسته است، گفت: ساز و کار اجرا و نظارت در نظام انتخاباتی ما مردمی است و هیاتهای اجرایی که در فرمانداریها و بخشداریها تشکیل میشوند، با حضور فرماندار و معتمدین مردم که از عموم مردم انتخاب میشوند، کار اجرایی انتخابات را به پیش میبرند.
وی افزود: هیاتهای نظارت که در استانها، شهرستانها و بخشها تشکیل میشوند نیز از آحاد مردم هستند؛ بنابراین هم سازوکار اجرا و هم نظارت انتخابات مردمی هستند و آیا امکان این امر وجود دارد که همه این افراد برای تقلب تبانی کنند؟ بنابراین عقلاً و منطقاً وقوع تقلب در انتخابات ما منتفی است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه یکی از وظایف شورای نگهبان پاسداری از قانون اساسی است که این وظیفه را از طریق نظارت بر مصوبات مجلس انجام میدهد، بیان داشت: در این زمینه کشورهای دیگر که قانون اساسی نوشته دارند و قوانین اساسی از قوانین عادی مهمتر است مکانیزمهایی برای نگهبانی از قانون اساسی دارند.
عزیزی ادامه داد: در برخی کشورها مانند ترکیه نهادهای قضائی مانند دادگاه قضایی دارند و در برخی دیگر از کشورها دیوان عالی کشور و نهادهای غیر قضایی برای این کار وجود دارند، مثلا در فرانسه شورای قانون اساسی کار نظارت بر انتخابات را عهدهدار است.
وی با تاکید بر اینکه در همه کشورهای دنیا نهادها، دیوان عالی، شوراها و کمیسیونهای خاص عهدهدار نظارت بر انتخابات هستند، خاطرنشان کرد: در کشور ما طبق اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان عهدهدار نظارت بر امر برگزاری انتخابات و صیانت از آرای مردم است.