به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در دیدار وزیر آموزش و پرورش که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تاکید بر رسالت معلمین گفت: عقلانیت جامعه به عهده حوزه و دانشگاه و رهبران دینی است و بخش اعظم این هدایت و رساندن به عقلانیت به عهده رهبران الهی و انبیاء توحیدی و ابراهیمی است.
وی ادامه داد: عقل، انسان را به سمت کمال سوق میدهد و زمانی که جامعه به عقلانیت رسید، هرگز وقت خود را تلف نکرده و بچگانه هم فکر نمیکند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه بایدآموزش و پرورش از لحاظ علمی تحولی در خود ایجاد کند و به تولید علم و استخراج ماهنامه علمی و فصل نامه اقدام کند و از کارهای تکراری دوری کند، تاکید کرد: معلمین قطب مهم فرهنگی در جامعه هستند و باید از آنها برای استخراج علم بهره برداری شود.
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: در کشور ایران معادن زیادی وجود دارد، ولی تا آنها از دل زمین استخراج نشود نمیتوان گفت که این همه معادن را داریم.
وی ادامه دادند: آموزش و پرورش هم هزاران گوهرهای خوب دارد؛ ولی باید استخراج شود و چند ماهنامه علمی از خود تولید کنند و گرنه با ارائه مباحث تکراری تنها عمر جامعه را به تباهی کشاندهایم، اگر چه کودکان بهره ببرند.
این مفسر قرآن کریم افزود: زمانی که انسان جلسات علمی تشکیل دهد عالم میشود و جامعه را از این طریق میتوان هدایت کرد و در این زمان است که جوهر قلم عالم با ارزشتر از خون شهید میشود.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه علم رائد غیر از علم راهنما است گفت: علم رائد علمی است که جامعه را به حرکت در میآورد و به پیشرفت و تعالی فکر و علمی میرساند، ولی اگر علمی نباشد و تولید نشود به آن علم رائد گفته نمیشود؛ بلکه تنها یک اطلاعات بیفایده است که هیچ ارزش علمی برای جامعه ندارد.
وی بیان کرد: معلمین بدانند فارغ التحصیلی پایان کار نیست تازه این نخستین خطر است که انسان گرفتار آن می شود. این مرجع تقلید افزود: معلمین قطب فرهنگی جامعه هستند و هر روز باید درس بخوانند و تولید علم کنند و جامعه را به حرکت وا دارند.
وی با تاکید براینکه اساس کار آموزش و پرورش باید تولید علم باشد گفت: اگر کسی دست به قلم نبرد این در حقیقت دلالی کرده و این همان معنای اتلاف عمر جامعه است.
عاشقتم حاج آقا