بالاخره بعد از چند سال، خبر ارائه و بررسی سند آمایش آموزش عالی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. بعد از تصویب این سند، وضعیت سند آمایش آموزش عالی خراسان شمالی هم تعیین تکلیف خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، روزنامه خراسان شمالی نوشت: بالاخره بعد از چند سال، خبر ارائه و بررسی سند آمایش آموزش عالی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. بعد از تصویب این سند، وضعیت سند آمایش آموزش عالی استان هم تعیین تکلیف خواهد شد و شاید دیگر با رشد بی رویه و افسار گسیخته دانشگاه ها بدون کار کارشناسی شده رو به رو نشویم.
وزارت علوم به دنبال ارتقای کیفی دانشگاه ها به ویژه در برنامه ششم توسعه است و به همین منظور اکنون سخن از «تعیین تکلیف دانشگاهها از نظر مأموریت جغرافیایی» در میان است تا دانشگاه ها در برنامه ششم توسعه ساماندهی شوند و هم چنین وضعیت مدیریت دانشگاه های دولتی و غیر دولتی بر همین مبنا مشخص شود.
از سوی دیگر هفته گذشته وزارت علوم تمام دانشگاه ها را به تهیه برنامه راهبردی و حرکت آن ها طبق برنامه ششم توسعه و داشتن آن ملزم کرد. این موضوع در ارتقای سطح کیفی آموزش عالی به ویژه خراسان شمالی که از ضعف زیر ساخت ها رنج می برد می تواند گام موثری باشد و دیگر حرف از تدوین برنامه هایی که به نتیجه نمی رسید، نیست بلکه خبر از اجرایی شدن این برنامه هاست. اما اکنون وضعیت دانشگاه های خراسان شمالی برای تدوین برنامه راهبردی چگونه است؟
کمی متفاوت
اوضاع طرح و تدوین برنامه ها و ماموریت ها در دانشگاه های دولتی استان به دلیل استقلال هیئت امنای این دانشگاه ها از دانشگاه های خراسان رضوی از اسفندماه سال گذشته کمی متفاوت شده است و متولیان این دانشگاه ها به طور جدی پیگیر طراحی سند ماموریت هایشان هستند.
برنامه پنج ساله مجتمع آموزش عالی اسفراین به تازگی در هیئت امنای دانشگاه های خراسان شمالی تصویب شده است، رئیس این مجتمع در این باره می گوید: دانشگاه ها باید خودشان با استقلال، جهت گیری شان را تعیین کنند و مجتمع آموزش عالی اسفراین با توجه به ماموریت های تعریف شده باید در راستای نیاز صنعت استان گام بردارد.
باقری نیا با تاکید بر این که رسالت آموزش عالی تنها به آموزش منوط نمی شود، ادامه می دهد: وزارت علوم با ابلاغ ماموریت ها و تدوین برنامه دانشگاه ها به دنبال این است که آموزش عالی فقط دانشجو تربیت نکند بلکه دانشگاه ها طبق ماموریت هایشان بتوانند کار آفرینی و مشکلات صنعت را برطرف کنند.
او به کاهش جمعیت دانشجویی که گریبانگیر آموزش عالی است هم اشاره و بیان می کند: از هم اکنون باید به فکر بین المللی شدن دانشگاه های خراسان شمالی با توجه به نزدیکی استان به آسیای میانه باشیم وگرنه در آینده ای نه چندان دور با کاهش شدید تعداد دانشجو روبه رو خواهیم شد و پذیرش دانشجوی خارجی می تواند راه برون رفت از این مشکلات باشد.
سند پنج ساله
خوشنود، رئیس مجتمع آموزش عالی کشاورزی شیروان در این باره عنوان می کند: سندها و ماموریتهای هر دانشگاه بر اساس اسناد بالا دستی و راهبردی نوشته می شود. در این اسناد باید ماموریت های 5 ساله هر دانشگاه مشخص شود و ما تدوین سند مجتمع آموزش عالی کشاورزی شیروان را به تیمی خارج از مجتمع واگذار کردیم زیرا آن ها بی طرفانه قضاوت می کنند و نقاط قوت و ضعف مجتمع را بهتر می بینند و می نویسند.
او عقیده دارد: اگر خودمان سند مجتمع را تدوین می کردیم قطعاً نقاط قوت را پررنگ تر می دیدیم اما تهدیدها، فرصت ها، کمبودها و نواقصی داریم و با توجه به وضعیت استان، سندهای توسعه مجتمع آموزش عالی کشاورزی شیروان نوشته شد و بعد از داوری در کمیسیون هیئت امنا بررسی و در صورت تایید در هیئت امنای دانشگاه ها بررسی می شود.او تاکید می کند: مجتمع آموزش عالی کشاورزی شیروان، طبق اسناد بالادستی و بر اساس چشم اندازها قطب آموزش کشاورزی در استان می شود.
نماینده مردم پنج شهرستان استان و عضو هیئت امنای دانشگاه های استان هم با تاکید بر این که در سندهای توسعه دانشگاه ها ماموریت های آن ها تعیین خواهد شد، عنوان می کند: برنامه ها، اهداف، تعداد دانشکده ها، رشته های تحصیلی و تعداد اعضای هیات علمی و کارکنان در سندهای توسعه دانشگاه ها دیده می شود که در خراسان شمالی باید این موارد باتوجه به نیاز استان و مطابق با برنامه های منطقه ای باشد.
«ثروتی» با بیان این که مطالعات لازم در این باره انجام شده است، ادامه می دهد: در سال های گذشته مطالعاتی روی تعیین ماموریت ها و سیاست های دانشگاه های استان انجام شد که در هیئت امنای وقت تصویب شد اما اکنون مطالعات تکمیلی دیگری تهیه شده که در جلسات هیئت امنای دانشگاه ها بررسی می شود.
احتمال انحلال برخی مراکز آموزش عالی
اما در این میان، ماموریت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دیگر، چیست؟ البته آن هم با توجه به این که اکنون با تعداد زیاد صندلی های خالی در برخی مراکز آموزش عالی استان رو به رو هستیم قرار است چه برنامه ای برای آن ها تدوین شود؟قائم مقام موسسه آموزش عالی غیر دولتی اشراق بجنورد در این باره عنوان می کند: طرح جامع و سند راهبردی 10 ساله موسسه آموزش عالی اشراق ، یعنی از سال 1390 تا سال 1400، را به هیئت امنای موسسه ارائه دادیم که تصویب شد و بعد از آن به وزارت علوم و هیئت امنای دانشگاه های غیر دولتی کشور ارائه دادیم که در آن جا هم تصویب شد.
«علی اکبر گلیانی» با اشاره به این که در این طرح و سند ماموریت ها و اهداف کلانی دیده شد که طبق آن باید اکنون تعداد دانشجویان موسسه به ۷۰۰۰ نفر میرسید؛ اما به دلیل مشکلات پیش آمده برای آموزش عالی، دنده عقب رفتیم به طوری که در سال 92، تعداد دانشجویان موسسه ۳۵۰۰ دانشجو بود که اکنون به ۱۸۵۰ نفر رسیده است.
او بیان می کند: در مدت سه سال به جای آن که تعداد دانشجویان افزایش یابد موضوع برعکس شد و تعداد آن ها، کاهش یافت آن هم به دلیل این که اکنون دانشگاههای دولتی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.
او از رشد منفی موسسه ها و مراکز آموزش عالی غیر دولتی تا پنج سال آینده می گوید و می افزاید: با این اوضاع، احتمال منحل شدن برخی از مراکز آموزش عالی وجود دارد هر چند که ما به سختی می توانیم از این بحران ها عبور کنیم اما معلوم نیست سرنوشت برخی از مراکز آموزش عالی دیگر چه می شود؟
سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان شمالی هم می گوید: سیاست های این دانشگاه متمرکز است و طرح ساماندهی در شورای تحول دانشگاه پیام نور کشور اجرا می شود و از دانشگاه های پیام نور استان ها خواستند تا شورای راهبردی تشکیل دهند.
مسعودی فر تاکید می کند: اساس کار در دانشگاه پیام نور توجه به کیفیت، آموزش الکترونیکی و مجازی و نیمه حضوری است که در همین راستا مشغول ساماندهی هستیم.
وی در پاسخ به سئوال گزارشگرمان مبنی بر این که طرح ساماندهی به معنای تجمیع واحدهای پیام نور است، عنوان می کند: شاید طرح تجمیع در برخی استان ها رخ دهد اما این استان در دستور کار تجمیع نیست.