به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از سایت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه توریسم یکی از بخشهای اقتصاد جهانی است که به سرعت در حال رشد است و می تواند مستقیم یا غیرمستقیم به تمامی اهداف توسعه هزاره کمک کرده و در خدمت رفاه بشر قرار بگیرد، گفت: گردشگری پدیدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که روز به روز در حال گسترش است و از جمله مهمترین انواع گردشگری، توریسم بینالملل است که در سال 2015 بیش از یک میلیارد گردشگر بین المللی داشته که ارزش صادرات آن بالغ بر 1.5 تریلیون دلار بوده است.
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه کشورهای مختلف همواره به دنبال توسعه این صنعت برای رونق اقتصادی خود هستند، گفت: در اهمیت گردشگری همین بس که دولتشهر کوچکی بنام سنگاپور سالانه بیش از 15 میلیون گردشگر بین المللی را پذیراست و از این محل بیش از 23.6 میلیارد دلار درآمد کسب می کند این در حالی است که این کشور تنها حدود 5.5 میلیون نفر جمعیت و 719 کیلومتر مربع وسعت دارد.
طباطبایی با اشاره به اینکه در کشور ما نیز در فضای پسابرجام و پساتحریم لزوم توجه به بخش گردشگری در کانون محافل علمی و سیاسی قرار گرفته است و همگان به درستی بر توسعه بخش توریسم با رعایت الزامات فرهنگی و مذهبی کشور تاکید می کنند و خواهان رونق آن هستند، ادامه داد: اما آنچه که به نظر در این مقوله مورد غفلت واقع شده بحث توریسم هوشمند است؛ واقعیت اینست که نگاه سنتی به گردشگری امروزه نمیتواند کارگشا باشد و با زیرساختهای فعلی نمیتوان به رونق گردشگری در همه گونههای آن امیدوار بود چرا که گردشگری نیز صنعتی است که به مانند سایر صنایع با علم روز پیشرفت کرده و از ابزارهای نوین برای ارتقای خود استفاده می کند.
مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی گردشگری با استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین بگونهای همه ارکان گردشگری اعم از گردشگر، مکانهای توریستی، آژانسهای راهنمای تور، ارائهدهندگان خدمات، و جامعه میزبان و سیاستگذاران گردشگری را شامل شود، گفت: یک مرکز توریستی خلاق و نوع آور خود را بر روی ساختاری بنا میکند که توسعه پایدار گردشگری آن ناحیه را تضمین کند، برای همه قابل دسترس باشد، با توریست تعامل خوب برقرار کند، به افزایش کیفیت تجربه گردشگر و به افزایش کیفیت زندگی جامعه میزبان کمک کند.
نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در واقع هوشمندسازی توریسم نیازمند یک پلتفرم است که با کمک همه ذینفعان انجام می شود، خاطرنشان نمود: از منظر گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به افزایش رضایتمندی گردشگر و در نتیجه تشویق و ترغیب وی برای تکرار سفر و یا ترویج تجربه خوشایندی از سفر منجر می شود و این هوشمندسازی باید بگونهای باشد که شامل حمل و نقل هوشمند گردشگر به محل جاذبه گردشگری، سرگرمیهای دیجیتال در طول سفر و در مقصد، سیستم راهنمای هوشمند گردشگری، هتلها و اماکن اقامتی مجهز به فناوریهای هوشمند، نرمافزارهای چند زبانه با خدمات الکترونیکی و سیستمهایی که گردشگر را قادر بسازد که شکایات و پیشنهادات و انتقادات خود را آنلاین به مقامات زیر ربط اعلام کند را در بر بگیرد.
وی گفت: همچنین استفاده از فناوریهای نوین در گردشگری به برنامهریزان و دستاندرکاران این صنعت نیز این امکان را میدهد که به روش مکانیزه و سیستم اتوماسیون اهداف خود را پیش ببرند و در نهایت توان رقابتی اماکن و مقاصد گردشگری را نیز بالا می برد.
طباطبایی در پایان با اشاره به اینکه استفاده از ITC این امکان را فراهم می کند که حجم انبوهی از دادهها و اطلاعات در معرض استفاده گردشگر قرار بگیرد و در واقع این فرایند اطلاعات به ارزش تبدیل می شوند، یادآور شد: بنابراین ایجاد هابهای اطلاعاتی گسترده و جامع از جاذبههای گردشگری کشور، و تجهیز تشکیلات توریسم کشور به فناوریهای نوین و سازوکاری که این فناوریها در دسترس گردشگر قرار بگیرد الزامی است.