سید عباس رضوی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در اهواز، بیان داشت: ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع بالا خوب است؛ چرا که سبب رشد فرهنگ عمومی و افزایش سطح سواد جامعه میشود.
وی بیان کرد: متأسفانه خیلی از جوانان به دلیل عوامل مختلف از جمله عدم آگاهی از رشتهای که انتخاب میکنند یا فشاری که از سوی خانوادهها به جوانان وارد میشود که حتماً باید وارد دانشگاه شوید، به آموزش عالی راه پیدا میکنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه عواملی مانند عدم آشنایی دانشجویان با رشتهای که انتخاب میکنند، سبب بیانگیزگی، عدم میل و علاقه به آن رشته میشود، گفت: به همین دلیل دانشجویان به سمت مدرک گرایی سوق پیدا میکنند.
رضوی افزود: گرایش دانشجویان به سمت مدرک گرایی سبب کاهش کیفی تولید علم میشود و باید مورد آسیبشناسی قرار گیرد و البته در این زمینه خلاهای قانونی هم داریم که باید رفع شوند.
وی تصریح کرد: البته سیاستهای جذب دانشجو هم باید مورد مطالعه قرار گیرد و به ویژه در سالهای گذشته تعداد دانشجویان بسیار افزایش یافته و این سبب تشدید مدرک گرایی بین دانشجویان شده است.
عضو گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: مدرگ گرایی سبب شده خروجی دانشگاهها نتوانند با محیط کار ارتباط برقرار کنند و این یکی از عوامل اصلی بیکاری جوانان فارغ التحصیل است.
رضوی گفت: باید با فرهنگ سازی مناسب نگرش افراد و خانوادهها را نسبت به دانشگاه و دریافت مدرک تغییر دهیم تا بتوانیم نتیجه بهتری از آن کسب کنیم.
وی بیان داشت: حرکت از سمت مدرک گرایی به سمت فن آفرینی و مهارت بخشی به دانشجویان با ارائه آموزشهای مناسب میتواند ارتباط بین بازار کار و دانشجو را بهبود بخشد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: آموزش عالی باید محتوای برخی از درسها و واحدها را تغییر دهد؛ چرا که متناسب با نیازهای امروز نیستند و آن کارایی گذشته را ندارند.
رضوی تأکید کرد: این تغییرات اساسی در نگرشها و کارکردهای آموزش عالی میتواند درک اهش گرایش دانشجویان به مدرک گرایی مفید باشد.