به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، عابد امروز در پیش رویداد اولین استارتاپ ویکند کهبه کمک انجمن علمی- دانشجویی علم تربیتی و روانشنای دانشگاه فردوسی مشهد در آمفی تئاتر پردیس این دانشگاه برگزار شد، باطرح این پرسش که چه عواملی بیش از همه در موفقیت استارتاپ موثر است؟، گفت: گِروس موسس شرکت آی دیا لَب، بیش از 100 کمپانی در طول 20 سال گذشته تاسیس کرده است.
وی ایده، تیم اجرایی و مدیریت توانمند، الگوی تجاری، سرمایه و زمان بندی را پنج عامل موفقیت این شرکت برشمرد و بیان داشت: افرادی که میخواهند ما نند گروس به موفقیت در عرصه کسب و کار و به خصوص کسب و کارهای استارتاپی دست یابند ابتدا باید به دنبال ایدههایی ناب باشند، البته ایده ناب به معنای یک ایده پیچیده نیست.
این مربی استارتاپ داشتن تیم اجرایی قوی و داشتن قابلیت انطباق پذیری با جامعه را بسیار مهم دانست و ادامه داد: متاسفانه بسیاری معتقد به جلو داری و پیشرفت هستند؛ اما باور آنان تا زمانی است که مشتی به صورتشان اثابت نکرده است. یک کسب و کار استارتاپی نیازمند تیمی با قدرت است تا در مقابل سختیها از خود انعطاف نشان دهد.
عابد تاکید کرد: در الگوی تجاری باید علاوه بر داشتن ایده و تیم اجرای قوی، راههای کسب درآمد را نیز شفاف کنیم و مشخص کنیم که قرار است از چه طریقی درآمد کسب کنیم.
وی بر اهمیت توجه به زمان بندی در کسب و کار استارتاپی تاکید کرد و بیان داشت: زمان بندی بسیار مهم است حتی از دیگر مولفهها نیز اهمیتش بیشتر احساس میشود؛ چراکه افرادی که به سمت این گونه مشاغل میآیند باید بدانند که چه زمانی محصولشان دارای مشتری است.
این مربی استارتاپ تصریح کرد: گاهی اوقات زمان ارائه محصولی در جامعه بسیار زود است و چنانچه ارائه کننده محصول به این امر توجه نکند با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد.
عابد ادامه داد: چنانچه زمان برای پذیرش محصول از جانب مخاطب زود بود میتوان با آموزش این زمان را جلوتر برد البته پیش از شروع کار باید به این امر توجه شود که چه میزان باید هزینه شود تا این آموزش انجام گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان تاثیر گذاری پنج عامل در موفقیت 200 کمپانی بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: زمانی بندی 42 درصد، تیم اجرایی و مدیریت 32 درصد، ایده 28 درصد و سرمایه 14 درصد در موفقیت و شکست یک کمپانی اثرگذار خواهد بود.
این مربی استارتاپ خاطرنشان کرد: ایربین بی دات کام در سال 2008 تاسیس شد این شرکت ایده و زمان بندی را مورد توجه قرار داد به همین دلیل درآمد بالایی کسب کرد در ابتدای کار با تعدادی از سرمایه گذاران بزرگ طرح موضوع کرد؛ اما آنان نپذیرفتندف چراکه ترسیدند جامعه پذیریای این خدمت آنان نباشد؛ اما رکود بالای اقتصادی در اروپا باعث شده بود مردم این کشورها به سمت کسب درآمد اضافه بروند.
عابد ادامه ادامه داد: این شرکت در حال حاضر در 190 کشور دنیا و 34 هزار شهر دنیا در حال فعالیت است.
وی بیان کرد: همچنین زی دات کام شرکت خدماتی دیگری در سال 2000 روی کار آمد که ایدهای را پیاده کرد؛ اما به دلیل اینکه به مسئله زمان بندی در کار توجه نکرده بود پس از دو سال زمین گیر شد، چراکه برای انجام این خدمت کابران باید بر روی مرورگر خود کد نصب میکردند و با توجه به اینکه در آن سالها پهنای باند اینترنت آمریکا بسیار پاین بود این شرکت نتوانست به کار خود ادامه دهد؛ اما در سال 2003 که پهنای باند آمریکا 50 درصد افزایش یافت شرکتی دیگر این خدمت را مورد توجه خود قرار داد و سودی سرشار کسب کرد.
این مربی استارتاپ تاکید کرد: بنابراین افرادی که میخواهد کسب و کار راه بیاندازند باید به زمان توجه داشه باشند، اینکه آیا در حال حاضر مردم به محصولی که قرار است آنان ارائه کنند احساس نیاز میکنند و آیا شرایط برای ارائه این خدمت مهیا است و چنانچه مهیا نیست چگونه میتوان آن را محیا کرد.
عابد بیان داشت: استارتاپ باید جنبشی و سریع باشد؛ چراکه زمانی که یک ایده را معرفی کردید تعدادی زیادی از رقیبان آن ایده را میشوند بنابراین چنانچه با سرعت در جهت پیاده کرده آن حرکت نکنید افرادی دیگری هستند که محقق کردن آن ایده را دنبال کنند.
وی در پایان ضمن بیان این مطلب که بسیاری تصور میکنند سرمایه مهمترین عامل در یک کسب و کار استارتاپی است، یادآور شد: در حالی که در واقعیت اینگونه نیست چنانچه شما ایده مناسب و تیم اجرایی قوی داشته باشید، سرمایه گذاران به راحتی میآیند و بر روی ایده سرمایه گذاری میکنند. آنچه که بسیار مهم است زمان بندی است.