آخرین اخبار:
کد خبر:۴۹۲۲۳۸
یک مربی استارتاپ مطرح کرد:

ارائه محصول طی ۴۵ ثانیه به مخاطب، نشانه یک استارتاپ موفق است

یک مربی استارتاپ گفت: فردی که می‌خواهد استارتاپ کند باید بتواند ایده خود را طی ۴۵ تا ۶۰ ثانیه به مخاطب ارائه دهد و مخاطب آن را متوجه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مهدی علیپور امروز در پیش رویداد اولین استارتاپ ویکند که توسط انجمن علمی- دانشجویی علم تربیتی و روانشنای دانشگاه فردوسی مشهد در آمفی تئاتر پردیس این دانشگاه برگزار شد، گفت: استارتاپ سازمانی است موقت که با هدف کسب و کار به شکل تکرارپذیر ایجاد شده است.

 

وی با اشاره به این مطلب که این سازمان چه محصولی را قرار است ارائه دهد، مشتریان آن چه کسانی هستند و چگونه باید پول درآورد؟، مواجه است، افزود: فردی که می‌خواهد استارتاپ کند باید بتواند ایده خود را طی 45 تا 60 ثانیه به مخاطب ارائه دهد و مخاطب آن را متوجه شود.

 

این مربی استارتاپی در خصوص کارآفرینی و رابطه آن با دانشگاه خاطرنشان کرد: در سال 2006 دانشگاه ام آی تی 25 هزار شرکت را ایجاد کرد، حدود سه میلیون نفر در این شرکت‌ها کار می‌کنند و هر ساله 900 نفر را در این شرکت‌ها استخدام می‌کند و امروز به یازدهمین اقتصاد دنیا تبدیل شده است.

 

علیپور در رابطه با دلایل موفقیت این دانشگاه بیان داشت: مسئولین این دانشگاه توانسته‌اند در دانشجویان خود ویروس کارآفرینی ایجاد کنند به طور مثال زمانی که دانشجو درصدد است به این دانشگاه بیاید، مسئولین دانشگاه به او می‌گویند تمامی امکانات را در اختیار شما می‌گذاریم تا بتوانید به پیشرفت برسید و به این سخن مسئولین دانشگاه به معنی آموزش و هویت بخشی به دانشجویان است.

 

وی استفاده از اساتید کارآفرین موفق را در این دانشگاه مهم دانست و گفت: یکی از اقداماتی که باید در مسیر استارتاپ به آن توجه شود این است که فرهنگ و شور شوق کارآفرینی را با یک سری رویدادهای آموزشی در دانشجویان ایجاد کنیم.

 

این مربی استارتاپی تاکید کرد: چنانچه می‌خواهیم آموزشی موفق در عرصه کارآفرینی ارائه کنیم باید در عمل آن را نشان دهیم همچنین در این رابطه باید یک شبیه سازی صورت گیرد.

 

وی بر شبکه سازی و استفاده از تجربیات مربیان تاکید کرد: و افزود: در مسیر استارتاپ هر روز باید با یک فرد جدید آشنا شوید و به طور کلی استارتاپ بودن انجام کار تیمی موفقیت آمیز نخواهد بود.

 

علیپور قابل لمس بودن را یکی از عوامل مهم در آموزش استارتاپ خواند و تصریح کرد: به طور مثال دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد می‌توانند از کارآفرینان موفقی که در همین دانشگاه مشغول تحصیل و یا تدریس هستند استفاده کنند، چراکه نوع کار آنان برای دانشجویان قابل لمس‌تر است؛ زیرا در کنار خود آنان هستند.

 

این مربی استارتاپ بیان داشت: دو نوع استارتاپ در دنیا مرسوم است یک مدل استارتاپ ویکند است که آخر هفته و طی 54 ساعت کار آموزشی همراه با تکنیک شبکه سازی رخ می‌دهد و مدل دوم ماشین استارتاپ ناب است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

این مربی استارتاپ در پایان به کارآفرینی در رشته‌های علوم انسانی اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری تصور می‌کنند استارتاپ تنها در رشته‌های فنی و مهندسی رخ می‌دهد در حالی که در ایجاد کسب و کار عاملی که بسیار مهم است بحث‌های مربوط به علوم انسانی است. به طور مثال نحوه ایجاد ارتباط با مخاطب و روانشناسی بسیار می‌تواند در یک کسب و کار خاصه کسب و کار جدید موثر باشد.

 

فردیت در مسیر کسب و کارهای استارتاپی معنا ندارد

 

در ادامه نوید فلاحت، کارشناسی ارشد طراحی گرافیکی و هویت بصری بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در مسیر کارآفرینی و ارائه آن وجود دارد این است که نمی‌توانیم ایده را باورپذیر کنیم به این شکل که ایده دارای هسته‌ای قوی؛ اما پوسته‌ای ضعیف است.

 

وی با اشاره به این موضوع که هر پروژه‌ای دارای یک هویت بصری است که این هویت بصری به ما می‌گوید چه چیز به مخاطب ارائه می‌شود، گفت: هویت بصری به ما می‌گید که به چه علت یک ایده و محصول باید شمایلی مناسب و سالم داشته باشد.

 

این سخنران دوره‌های استارتاپ به مطالعه و رفتار شناسی در مسیر هویت بصری تاکید و تصریح کرد: اهمیت هویت بصری را می‌توان در محیط‌های شهری و بیمارستانی به وضوح دید.

 

فلاحت ادامه داد: آن ارتباط تصویری که قرار است با مخاطب برقرار شود؛ به طوری که بخشی از راه را خودمان طی کنیم و بخشی دیگر را مخاطب برای درک و فهمیدن محصول طی کند را هویت بصری گویند.

 

وی وجود طراحان را در مسیر ارائه ایده و محصول ضروری ارزیابی کرد و گفت: یکی از نکاتی که در مسیر ارائه محصول به مخاطب بسیاری مورد توجه قرار می‌گیرد این است که چگونه می‌توان با اندک شیطنت و ظریف کاری، محصولی مورد قبول‌تر را به مصرف کننده بدهیم.

 

این کارشناسی ارشد طراحی گرافیکی و هویت بصری خاطرنشان کرد: در مسیر استارتاپ باید به جریان سازی بپردازیم تا درآمدی همیشگی را برای خود رقم بزنیم. همچنین باید بدانیم که چگونه باید فعالیت کنیم تا هم خود بتاوانیم از برندها استفاده کنیم و هم در عین ارائه خدمات، مخاطبین را عاشق محصول و خدمت خود کنیم.

 

فلاحت انجام کار تیمی را در مسیر استارتاپ بسیار مهم دانست و اضافه کرد: در این کار فردیت معنا ندارد و علاوه بر کار تیم باید خود را مقید کنیم که در مراسمات و جشنواره‌های استارتاپی  حضور یابیم تا بتوانیم ایده‌های زیادی را بشنویم.

 

وی در پایان یادآوری کرد: شاید در ابتدا کسب درآمد از این طریق مشکل باشد؛ اما چنانچه با جرات و پشتکار آن مسیر را ادامه دهیم قطعا پس از آن آسان خواهد بود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار