به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ ساعاتی پس از استعفای مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، بنیاد رودکی با انتشار صحبتهای بهرام جمالی به صورت ضمنی مهر تاییدی بر پایان فعالیت یکسالهی علی رهبری زد و در واقع پایان دوران طلایی ارکستر سمفونیک به همراه علی رهبری را اعلام کرد.
«بهرام جمالی» مدیرعامل بنیاد رودکی پس از استعفای علی رهبری، برنامه این مجموعه برای ارکسترها در سال 95 را اعلام کرد.
بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی درباره برنامه سال 95 ارکستر سمفونیک تهران گفت: یک سال از بحث راه اندازی ارکسترها و تحقق وعده رئیس جمهور میگذرد. در این یک سال تجربههای خیلی خوبی داشتیم و با تلاش همه دوستان برنامهها به هر ترتیبی که بود به پایان سال رسید.
وی ادامه داد: اینکه این تجربه چطور میتواند کمک کند به برنامهریزی سال 95 و چطور میتوانیم شرایط ارکستر را پایدار کنیم و به دور از تنشهای موجود بتوانیم مدیریت کنیم، جز یکی از سیاستهای اصلی بنیاد رودکی برای سال 95 است.
مدیرعامل بنیاد رودکی درباره مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران گفت: در بحث حوزه مدیریت هنری تصمیم بر این است که ارکستر به شکل سازمانی مدیریت شود نه به شکل شخصی و قرارداد ما با جناب «علی رهبری» تا پایان سال به پایان میرسد و ما خدمتشان اعلام کردیم که طبق برنامه ریزی انجام شده تمایل داریم با ایشان به عنوان رهبر مهمان همکاری کنیم و خیلی هم از این موضوع استقبال میکنیم که سالی چند بار میزبان ایشان باشیم تا رهبری ارکستر را داشته باشند.
وی ادامه داد: اما مدیریت هنری و مسائل مربوط به برنامه ریزی ارکستر را به شکل شورایی و با یک شورای هنری جلو میبریم. زیرا مسئله مدیریت ارکسترها یک بحث کاملا ملی است و میبایست باتوجه به ضرورتهای موجود به دور از هرگونه تنش به تحقق اهداف مورد نظر پرداخت.
وی افزود: برنامه سال 95 در دو حوزه اصلی آموزش و اجرا طراحی و برنامه ریزی میشود. در بخش آموزش باتوجه به اهمیت ارتباط نهادهای آموزشی مانند هنرستانها و دانشکدههای موسیقی در حوزه نوازندگی جهانی برنامهای درحال تدوین است همچنین برگزاری مسترکلاسهای ویژه اعضا ارکستر چه در داخل و چه خارج از کشور جز اهداف بنیاد رودکی است. در بخش اجرایی پرداختن به حوزه رپرتوار موسیقی کلاسیک و موسیقی ملی با دعوت از رهبران و سولیستهای ایرانی و خارجی مهمان مدنظر است که در این برنامه ریزی از تمامیت موجودی موسیقیدانان ایرانی (رهبران، سولیستها و آهنگسازان) استفاده خواهد شد. اگرچه قطعا از رهبران و سولیستهای بین المللی نیز دعوت خواهد شد.
جمالی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از تمام رهبران پیشکسوت و باسابقه و درعین حال رهبران جوانی که الان مشغول فعالیت یا تحصیل هستند را سرلوحه کار شورای ارکسترها قرار دادهایم و همچنین در کنار این اتفاق دعوت از رهبران بین المللی و سولیستهای بین المللی هم چنان در دستور کار خواهد بود که در قالب یک برنامه مدون سعی میکنیم در آیندهای نزدیک اعلام کنیم.
جمالی درباره قرارداد نوازندههای ارکستر اعلام کرد: قرارداد نوازندهها از اول فروردین سال 95 اجرایی خواهد شد و ظرف ده روز آینده تمام قراردادهای سال آینده را خواهیم بست. برنامه ریزیها هم به شکل شش ماهه یا سالانه در حال انجام شدن است که با پایان این برنامه ریزیها از طریق رسانهها اعلام خواهد شد.
وی درباره برنامههای بخش بین الملل ارکستر سمفونیک تهران گفت: ما تمام توافقاتی که با عنوان ارکستر سمفونیک تهران همچون دعوتنامه از فستیوال بروکنر در سال 2017 دراختیار داریم را اجرایی خواهیم کرد و علاقهمند هستیم که ارکستر سمفونیک تهران برنامههای بین المللی خود را انجام دهد و تمام امکانات و امتیازاتی که وجود دارد برای تحقق این تعهدات را به کار خواهیم گرفت.
مدیرعامل بنیاد رودکی درباره شورای هنری ارکسترها گفت: افرادی تا به امروز پیشنهاد شدهاند که در حال گفتگو و صحبت هستیم و فکر میکنم به زودی بتوانیم شورای هنری را معرفی کنیم.
«بهرام جمالی» در انتها درباه نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در این باره عنوان کرد: بنیاد رودکی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در نسبت با دولت رابطه مشخصی دارد. دولت به بنیاد رودکی تفویض کرده که مدیریت ارکسترها را به عهده بگیرد. یعنی ما در بخش مدیریت اجرایی ارکسترها ورود میکنیم. طبیعتا سیاست گذاریها و اهداف و مسائل کلان را دولت به بنیاد رودکی ابلاغ میکند که با رعایت این موازین و سیاستها بنیاد برنامه اجراییاش را طراحی کند. طراحی ما هم در جهت و همسو با سیاستهای دولت است. طبیعتا باتوجه به ابلاغی که از طرف معاونت هنری به بنیاد رودکی میشود، بنیاد برنامه پیشنهادی خود را اعلام میکند. معاونت هنری برای اجرا، این مسئله را تصویب، تایید و ابلاغ میکند و ما برنامه پیشنهادیمان را به این شکلی که توضیح دادم طراحی کرده و پیشنهاد کردیم. هر تغییری که بخواهد در این اتفاق به عنوان نقش حاکمیت بیفتد دراختیار معاونت هنری و دولت است تا اصلاحیهها صورت بگیرد.