به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهارداشت: بیش از 340 هزار فرهنگی در برگزاری انتخابات مشارکت داشتند.
وی ادامه داد: در بحث کیفیت و ساماندهی نیروی انسانی وجود محدودیتها در بعضی اوقات باعث میشود تصمیماتی بگیریم و از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم؛ باید همه عوامل موثری را که در تصمیمگیری تاثیر دارد را در این خصوص در نظر بگیریم.
فانی افزود: دوره متوسطه به جای 4 کلاس در ساختار 3-3-6، 3 کلاس شده است و یک چهارم نیروی انسانی متوسطه مازاد بر نیاز است و خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه حلهای این مشکل یادآور شد: یک راه حل این است که بگوییم یک چهارم نیروی مازاد اخراج شود، راه حل دیگر اینکه معلم بیکار در دفتر باشد و سومین راه حل این است که نیروهای مازاد بر نیاز به دورههای دیگر بروند.
وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش با امتیاز بندی نیروهای متوسطه دوم با حداقل ناراحتی این طرح را اجرا کردند و نیروها را به دورههای دیگر فرستاده است و احساس میکنم چارهای جز این نداشتیم البته باید تلاش کنیم آموزشهای لازم را در این خصوص بدهیم.
وی با بیان اینکه در ساماندهی نیروی انسانی و بهسازی نیروی انسانی را استفاده کردهایم، گفت: باید بیش از پیش کار کنیم، آموزش ضمن خدمت را جدی بگیریم و منابع لازم را تأمین کنیم.
فانی با اشاره به محدودیتهای مالی وزارت آموزش و پرورش افزود: در ماه گذشته 2 هزار و 50 میلیارد تومان حقوق دادیم که مجموع آن در سال 30 هزار میلیارد تومان میشود در نتیجه ما برای پرداخت حقوق نیز 5 هزار میلیارد تومان کم داریم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تامین منابع و پیدا کردن آن کار بسیار سختی بوده است، افزود: پاداش پایان خدمت فرهنگیان 1050 میلیارد تومان اعتبار میخواهد که به تدریج در حال پرداخت آن هستیم و تا پایان سال پرداخت میشود.
وی اضافه کرد: برای سال آینده پایه دهم را داریم و در رشتههای متوسطه 2، شاخهها و کتابها و هدایت تحصیلی پایه 9 کارهایی است که برای مهر 95 به آن نیاز داریم که نسبت به ایدهآلهای خود عقب هستیم اما به آن میرسیم.
فانی بیان داشت: این که متوسطه نظری 4 رشته قبلی وجود داشته باشد یا خیر و یا در پایههای متوسطه دوم درسی اضافه شود و میزان آن چقدر باشد اینها همه سوالاتی است که درباره کلاسهای پایه دهم تا دوازدهم متوسطه دوم درباره آن بحث شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر جدول دروس متوسطه 4 گانه نظری را تصویب کردهایم، گفت: رشتههای 40 گانه شاخه فنی و حرفهای و 150 رشته کار و دانش تصویب شده و هدایت تحصیلی نیز در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه طرح تعالی مدرسه کیفیت مدرسه را محور قرار داده است، گفت: در حال حاضر قریب 6 هزار مدرسه مشمول این طرح است.
فانی ادامه داد: پیشنهاد شده بود که در سالهای آخر دوره ابتدایی آزمونها از توصیفی صرف به کمی توصیفی تبدیل شود که امیدواریم در شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص به نتیجه برسیم.
فانی افزود: یکی از زیر نظامها برنامه درسی است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و 5 زیر نظام نیز در نوبت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش است؛ البته در مسیر اجرای 3-3-6 مصوباتی خواهیم داشت که به تدریج در این شورا به تصویب خواهد رسید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: این برنامه از سال 95 تا 99 اجرا خواهد شد و در این برنامه بالندگی بخش آموزش و پرورش و استقرار متوازن سند تحول بنیادین متناسب با زمان و منابع از طریق اهدافی محقق میشود.
وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول تکلیف اساسی، راهبردی و اصلی وزارت آموزش و پرورش است و خود را مکلف میدانیم که در طول برنامه ششم اقداماتی خلاف این سند انجام ندهیم و همه برنامههای آموزش و پرورش در فاصله سالهای 95 تا 99 متناسب با اهداف سند تحول باشد.
فانی تاکید کرد: نقشه راه سند تحول تکلیف برنامههای آموزش و پرورش را در طول سالهای 95 تا 99 مشخص کرده است که برای اجرای سند تحول چند رویکرد متصور است. یک رویکرد اینکه برنامههای فعلی آموزش و پرورش را متوقف کنیم و فقط سند را جلو ببریم، رویکرد دیگر این است که برنامههای جاری را جلو ببریم و تنها در صدر آن بنویسیم سند تحول و رویکرد سوم رویکردی تلفیقی است یعنی بدنه اجرایی آموزش و پرورش را درگیر سند کنیم که ما این رویکرد را انتخاب کردهایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه معاونتهای این وزارتخانه مکلف به تکلیف فعالیتهای خود با سند تحول هستند، افزود: امیدواریم برنامههای سال 95 تا 10 روز دیگر نهایی شود و برنامههای خود را در توجیه و تناظر راهکارهای سند قرار دادهایم.
وی گفت: اجرای سند تحول مسئولیت همه حوزههای وزارتخانه است که در این خصوص ستاد اجرایی سند تحول را ایجاد کردهایم و شورایی با مسئولیت وزیر تحت عنوان شورای راهبری سند تحول ایجاد شده است.
فانی با بیان اینکه مصمم هستیم نظام جامع برنامهریزی آموزش و پرورش را امسال در لایحههای ستاد ایجاد کنیم، گفت: همه باید در فرهنگسازی و ترویج استقرار سند تحول در بین فرهنگیان، جامعه و مردم تلاش کنند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هماهنگی با معاون اول رئیس جمهور داشتیم و پیگیری میکنیم تا تعدادی از وزرا و مسئولین موثر در اجرای سند تحول در قالب شورا و کمیتهای بحثهای برون سازمانی این سند را پیگیری کنند که این سازمانها مانند سازمان مدیریت، صدا و سیما، وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که باید برای عملی کردن سند همکاری کنند.