به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، ایندیپندنت در گزارشی به قلم اولیور رایت دبیر سیاسی این نشریه نوشت با وجود گذشت یکسال از تصمیم دولت انگلیس به الزام شرکتهای لابیکننده برای اعلام علنی شرکتهایی که به آنها پول میدهند، برخی از بزرگترین شرکتهای لابیکننده انگلیس با سوءاستفاده از مفرهای قانونی از این کار خودداری میکنند.
از جمله این شرکتها باید به سی.تی.اف پارتنرز (CTF Partners) متعلق به سر لینتون کراسبای مشاور انتخاباتی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اشاره کرد که مشاوره به شرکتهای دخانیات و تولید کننده مشروبات الکلی را در سوابق خود دارد. این شرکت نام هیچ یک از مشتریان خود را فاش نمیکند.
آر.ال.ام. فینزبری (RLM Finsbury) یکی دیگر از شرکتهای لابی کننده است که به رولند راد (Roland Rud) یکی از قدرتمندترین لابی کنندگان انگلیس تعلق دارد و اسامی مشتریان خود را اعلام نمیکند.
آقای راد برادر آمبر راد، وزیر انرژی انگلیس و یکی از استراتژیستهایی است که در کمپین ابقای عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا نقش کلیدی ایفا کرده است.
از مشتریان آر.ال.ام. فینزبری میتوان به شرکت اینترنتی گوگل، شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان و شرکت شرط بندی پدی پاور (bookmaker Paddy Power) اشاره کرد، ولی اسامی هیچ یک از این شرکتها در دفتر اداره لابیکنندگان انگلیس ثبت نشده است.
برای مثال، گوگل سال گذشته میلادی نزدیک به 17 میلیون دلار معادل 12 میلیون پوند برای لابی کردن و تاثیر گذاشتن بر تصمیمگیریهای دولت آمریکا و نیز 3 میلیون پوند دیگر برای تاثیر گذاشتن بر تصمیمات اتحادیه اروپا به شرکتهای لابی کننده پرداخت کرده است ولی هیچ اطلاعاتی درباره مبالغ پرداختی گوگل به لابیکنندگان انگلیسی وجود ندارد.
از جمله لابیکنندگان بانفوذ دیگری که مبالغ دریافتیاش در هیچ مرجعی ثبت نمیشود، می توان به شون ورث (Sean Worth) اشاره کرد که زمانی مشاور عالی نخست وزیر بود و حالا در مؤسسه علوم سیاسی وست مینیستر کار میکند.
شرکت مشاوره تندو (Tendo) متعلق به ویل دو پیر (Will de Peyer) مشاور عالی اسبق دانی الکساندر یکی از مقامات عالی رتبه سابق وزارت خزانهداری انگلیس هم یکی دیگر از همین شرکتهای لابیکننده است که اطلاعات مشتریانش را فاش نمیکند.
در مجموع، یک چهارم لابیکنندگان معروف انگلیس اطلاعات مشتریانشان را فاش نمیکنند و 60 درصد از 124 شرکت ثبت شده لابی کننده، نام دو یا تعداد کمتری از مشتریانشان را فاش میکنند. 34 شرکت اصلا نامی از مشتریانشان نمیبرند و 21 شرکت فقط نام یک مشتری خود را فاش کردهاند و 19 شرکت لابیکننده انگلیس هم نام دو مشتری خود را فاش کردهاند.