به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزرات بهداشت با اعلام خبر رشد ۶۷ درصدی ثبتنام در جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان علوم پزشکی گفت: در دوره گذشته ۱۵ هزار نفر در جشواره شرکت داشتند که امسال این رقم به بیش از ۲۵ هزار نفر رسیده است.
بحرالعلوم دلیل این افزایش قابل توجه را اضافه شدن رشتههای دیگر، فعالیتهای تبلیغی و ترویجی عنوان کرد و گفت: افزودن رشتههای جدید هنری و ادبی در حوزه قرآن و سلامت به بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان علوم پزشکی به منظور تطبیق این جشنواره با جشنواره ملی بود.
وی با اشاره به رشتههای هنری و ادبی در حوزه قرآن و سلامت عنوان کرد: این رشتهها پیش از این با گرایشهای دیگر در جشنواره قرآن و عترت بودهاند اما در راستای اضافه شدن به جشنواره فرهنگی، هنری از جشنواره قرآن و عترت حذف شدند، که دوباره به جشنواره قرآن و عترت اضافه شدند.
رقابت بیش از ۲۵ هزار نفر در ۳۲ هزار و ۸۷۰ نفر رشته
رئیس مرکز قرآن و عترت وزرات بهداشت خاطرنشان کرد: ما امسال به هر نفر اجازه دادهایم که حداکثر در ۲ رشته ثبت نام کند، بنابراین طبق آمار، ۲۵ هزار و ۱۲۵ نفر در ۳۲ هزار و ۸۷۰ نفر رشته در جشنواره بیست و یکم حضور خواهند داشت. به عبارتی در واقع ما از تعداد کل شرکتکنندگان، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر دو رشتهای داریم.
بیشترین شرکت کنندگان در بخش کتبی
وی یادآور شد: در بخش آزمونهای شفاهی که شامل ترتیل، تحقیق، حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جز، ۱۰ جز، ۵ جز،۳ جز و یک جز، حفظ سوره یاسین، دعا و مناجات، اذان و تواشیح است، حدود ۷ هزار و ۵۹۴ نفر ( ۲۳/۱ درصد کل شرکت کنندگان) با یکدیگر به رقابت میپردازند.
به گفته بحرالعلوم، ۱۹ هزار و ۸۴۳ نفر نیز در بخش کتبی درموضوعاتی همچون آشنایی با احادیث، آشنایی با ترجمه و تفسیر، آشنایی با سیره معصومین، احکام، مفاهیم نهجالبلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن کریم، با یکدیگر رقابت میکنند که ۶۰.۳۷ درصد کل شرکت کنندکان را شامل می شود. به عبارتی بیشترین شرکت کنندگان ما در جشنواره امسال از بخش کتبی هستند.
وی ادامه داد: در بخش کتابخوانی یک هزار و ۱۲۹ نفر (۳/۴۳درصدکل شرکتکنندگان)، در بخش پژوهش یک هزار و ۴۶ نفر و در بخشهای فناوری، هنری و ادبی به ترتیب ۲۹۷، ۲ هزار و ۲۳۴ و ۷۲۷ نفر ثبت نام کردهاند.
۱۴ اردیبهشت زمان آزمون کتبی جشنواره قرآن و عترت
این مقام مسئول، زمان آزمون کتبی را سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در سراسر کشور و در بازه زمانی ۹ تا ۱۵ اعلام کرد و گفت: به دانشگاههایی که شرکتکننده زیادی دارند، اجازه دادهایم این آزمون را در چند منطقه در شهر یا استان مربوطه برگزار کنند. ضمن اینکه سئوالات آزمون کتبی به صورت واحد طراحی شده و ۲ روز قبل از برگزاری آزمون، در اختیار نمایندگان ما در دانشگاهها قرار میگیرد.
پایان خرداد، آخرین فرصت ارسال آثار شرکت کنندگان در جشنواره قرآن و عترت
وی با بیان اینکه آزمون شفاهی از چند روز قبل آغاز شده است و به تدریج در دانشگاهها انجام میگیرد، گفت: تا پایان اردیبهشت، میبایست بخشهای کتبی و شفاهی در قسمت دانشگاهی به اتمام برسد. ضمن اینکه در بخش ارسال آثار، نیز متقاضیان تا پایان خرداد فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه مرکزی جشنواره ارسال نمایند.
حضور یک هزار و ۵۶ نفر از اساتید دانشگاهها در جشنواره
رئیس مرکز قرآن و عترت وزرات بهداشت تعداد کارمندان شرکتکننده در جشنواره بیست و یکم را ۱۲ هزار و ۲۱۰ نفر، تعداد دانشجویان را ۱۱ هزار و ۸۵۸ نفر و همچنین تعداد اساتید را یک هزار و ۵۶ نفر ذکر کرد.
وی گفت: میزان مشارکت در این جشنواره از سوی اساتید کمتر از میزان توقع ما بوده است که دلایل مشارکت همه طیفها را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. این که چرا در برخی رشتهها کمترین مشارکت را داشته و یا اینکه علت افزایش متقاضی در برخی رشته ها چه بوده است را با استفاده از منابع مختلف استخراج خواهیم کرد تا بتوانیم برای سال های آینده، برنامهریزی بهتری انجام دهیم.
بحرالعلوم یادآور شد: شمار کل شرکتکنندگان در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد بیشتر بوده است. عامل افزایش مشارکت و استقبال از این جشنواره را تحلیل خواهیم کرد اما سه عامل تلاش کارشناسان ما در دانشگاهها برای حذب مخاطب جدید، افزایش رشتههای جدید در جشنواره و افزودن رشتههای عمومی که طرفدار بیشتری دارد، از جمله دلایل افزایش چشمگیر ثبت نام است.
وی گفت: شاید بتوان دلیل استقبال کمرنگ اساتید دانشگاه در جشنواره را این طور استنباط کنیم که رقابتهای اساتید در رشتههای مختلف با پایان یافتن جشنواره، به اتمام میرسد و نتایج کلی مشخص میشود و لذا انگیزهای برای مطرح شدن در سطح ملی و بین المللی وجود ندارد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزرات بهداشت افزودک برخلاف مسابقات دانشجویان که مرحله به مرحله و تا سطح ملی و بین المللی نیز ادامه خواهد داشت و همین عامل افزایش مشارکت آنهاست. به عقیده بنده اگر اساتید بدانند میتوانند در عرصههای مختلف در سطح بینالمللی رشد داشته باشند، شاید میزان مشارکت آنها در جشنواره ها بیشتر شود.
وی گفت: به هرحال ما از همکارانمان خواستهایم که در جشنواره امسال علاوه بر افزایش در کمیت رشتههای جشنواره، به افزایش سطح کیفی نیز توجه کنند و تلاش داریم.
تدوین آییننامههای جشنواره و طراحی رشتههای جدید با استفاده از تجربیات صاحبنظران
بحرالعلوم به تدوین آییننامههای مشخص بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت و دانشگاهیان علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: برای طراحی و تدوین این آییننامه از تجربیات ۲۰ دوره گذشته و نظارت کارشناسان و صاحبنظران بهره بردیم.
وی افزود: همچنین ما از تجربه مسابقات حرفهای، نیز در تدوین این آییننامه استفاده کردهایم و تلاش کردیم در تدوین آییننامهها در مواردی مثل، طراحی رشتهها، نوع برخورد با مخاطبان، حدنصاب ها و داوریها، مقتضیات جامعه هدف از جمله دانشگاههای علوم پزشکی، کارمندان، دانشجویان و اساتید را در نظر بگیریم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این آییننامه علاوه بر اهداف کلی، ما یک هدف ویژه دنبال میکنیم و آن حرکت به سمت اقشاری بود که کمتر ما قدرت جذب آنها در برنامههای قرآنی و مذهبی را داشته ایم.
اعزام بازرسان به دانشگاه ها جهت افزایش سطح کیفی داوری
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به افزایش سطح کیفی داوری جشنواره بیست و یکم اشاره کرد و گفت: در این راستا به تمامی دانشگاهها ابلاغ کردهایم که باید داورانشان را به لحاظ سطح قضاوت، تأیید کنند. ما حتی بازرسانی به ۱۰ دانشگاهی که بیشترین ثبت نام ها در این جشنواره را داشتهاند اعزام میکنیم، بنابراین مشکلی به لحاظ داوری این جشنواره وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به ترکیب داوران این جشنواره عنوان کرد: سعی بر این است که از اساتید جامعه پزشکی برای داوریها استفاده شود، اما مسأله زمان و هماهنگی با آنها نیز مهم است. در جامعه پزشکی اساتید به نامی در تمامی رشتهها وجود دارند که امید این است حتی القدور از ظرفیت این اساتید برای داوریها استفاده شود.
بحرالعلوم افزایش کیفی و کمی روزافزون جشنواره را یکی از اهداف اصلی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در کمیت موفق عمل کردهایم اما در بحث کیفیت باید منتظر برگزاری جشنواره شد و برای ارتقای آن، تدابیر ویژهای بیندیشیم.
وی از پیشنهادی مبنی بر حمایت از پایان نامه های دانشجویی و پژوهش های تخصصی با موضوعات قرآنی استقبال کرد وگفت: حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی از دانشجویان مقطع پزشکی در تألیف پایاننامه و تهیه پژوهشهای مختلف در رشتههای قرآنی یکی از عواملی است که میتواند ما را به اهداف مورد نظر نزدیکتر سازد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت یکی از محاسن این طرح این است که با کمترین هزینه میتوان تهیه این تحقیقات و پژوهشها را به دانشجویان سپرد که این کار هم صرفه اقتصادی دارد و هم میزان مشارکت دانشجویان در موضوعات قرآنی را بالا میبرد.