به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه امروز در نشست بررسی تحولات سوریه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به نیروهای مستشاری ایرانی در سوریه تصریح کرد: نیروهای مستشاری را واقعا برای مبارزه با تروریسم به سوریه اعزام کردیم. در مقطع کنونی نیروی رزمنده و جنگجویی از کشورمان اعزام نشدهاند و همان مستشاران حضور دارند.
وی افزود: ایران از اینکه بخواهد نیروی نظامی به عنوان جنگجو به سوریه بفرستد، اجتناب کرده، ولی اگر نیاز به نیروی مستشاری باشد، اعزام خواهیم کرد.
امیر عبداللهیان اظهار داشت: تحولات عراق و سوریه به هم پیوسته است، چرا که یکی از بازیگران فعال در سوریه وعراق داعش است.
وی ادامه داد: هر زمان که عملیات در سوریه گسترش می یابد، نیروهای داعش به دنبال مامنی وارد عراق می شوند؛ در مقطعی در دو سه سال گذشته این گروه های تروریستی در کمتر از ٥٠ کیلومتری مرزهای ما بودند و اگر اقدام به موقع جمهوری اسلامی نبود به طور قطع در نقطه آسیب پذیری قرار می گرفتیم.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: در همین سال ها بخش های نظامی و امنیتی ما به این نتیجه رسیدند که در تحولات داخلی سوریه و تحرکات داعش و حمایت بازیکنان و بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای برخی ناامنی ها از سوی سوریه وارد عراق می شود.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: این ظرفیت فزآینده ای که در عراق با وجود داعش از سوریه ایجاد شد امنیت ملی ما را هم با تهدید مواجه کرد و اگر هوشیاری دستگاه های امنیتی نظامی و انتظامی ما نبود شاید امروز باید از انفجار گروه های تروریستی در ایستگاه های متروی مان در تهران صحبت می کردیم اما همه این ها 50 کیلومتر دور از مرزهای ما متوقف شد و اجازه ورود اینها به کشور داده نشد.
وی بیان داشت: همه این پیام را دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران برخلاف دیگر بازیگران منطقه ای متحدین خود را رها نمی کند و در حمایت از آن ها جدی است . ما هم چنین از مردم سوریه برای اصلاحات سیاسی حمایت کردیم و واقعیات سوریه را نادیده نگرفتیم در حالی که بازیگرانی که به دنبال سرنگونی نظام سوریه بودند اجازه ندادند مردم سوریه مطالباتشان را دنبال کنند.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: اگر کمک های جدی مستشاری ایران در سوریه نبود دمشق از دست می رفت؛ جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد تروریست ها نظام سیاسی و قانونی سوریه را سرنگون کنند و همواره تاکید داشت که راهکار بحران سوریه صرفا سیاسی است و راهبرد جمهوری اسلامی ایران هم گفت و گو و مذاکره سیاسی است.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: بخش عمده ای از کشورهایی که می خواهند درباره سوریه تصمیم بگیرند، هیچ اطلاعاتی از تحولات در این کشور ندارند. در مقابل؛ ایران، روسیه، چین و لبنان و حتی کشورهایی مثل مصر و الجزایر معتقدند که نباید در نیویورک، مونیخ و وین راجع به سوریه تصمیم گیری شود، بلکه باید خود مردم سوریه این کار را انجام دهند.
وی ادامه داد: ما نباید سرگرم این شویم که آینده سوریه با بشاراسد یا بدون بشار اسد خواهد بود و بعد مشاهده کنیم که سوریه تجزیه شد؛ نکته مهم دیگر تعیین وضعیت بازیگران غیر دولتی است که امروز در مقابل داعش و جبهه النصره ، سوریه را به مسیری می برند که برای ما تهدید است و ما تنها زمانی می توانیم از آینده سوریه صحبت کنیم که در جهت جلوگیری از تجزیه سوریه و مبارزه با تروریسم به نتیجه ای رسیده باشیم.
امیرعبداللهیان بیان داشت: ما از ابتدای تحولات در سوریه به درخواست رسمی دولت این کشور، نیروهای مستشاری مان را صرفا برای مبارزه با تروریسم به سوریه فرستادیم تا از سرنگونی بشاراسد توسط تروریست ها جلوگیری کنند و منطقه و امنیت ملی ما را بیش از این به مخاطره نیندازند؛ این در حالی است که هرچه تحولات و نیازها بیشتر شد؛ تعداد نیروهای مستشاری ما افزایش یافت.
وی تاکید کرد: در مقطع کنونی هیچ نیروی رزمنده و جنگجویی وارد سوریه نشده اند، بلکه همان مستشارانی که از سپاه به سوریه می رفتند، حالا از بخشی از نیروهای مستشاری زبده ارتش سوریه شده اند و در مقاطعی به دلیل نزدیکی آن ها به صحنه عملیات، گاهی با شهادتشان مواجه می شویم. بخشی از این نیروها هم نیروهای مدافع حرم هستند که اگر کمک آن ها نبود، شاید امروز اثری از اماکن دینی و مذهبی در سوریه باقی نمی ماند.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: اگر نیاز باشد نیروی مستشاری بیشتری برای مبارزه با تروریسم به سوریه اعزام خواهیم کرد و البته خوش بین هستیم؛ چنانکه دیگر بازیگران، صادقانه به حل بحران سیاسی سوریه کمک کنند، در دو مسیر آتش بس و گفت و گوی سیاسی، موفق خواهند بود و مردم سوریه برای آینده سیاسی خودشان تصمیم می گیرند.
امیرعبداللهیان با اشاره به آغاز بحران در سوریه گفت: زمانی که تحولاتی تحت عناوین بهار عربی و بیداری اسلامی در منطقه در جریان بود، در یک مهندسی معکوس طراحی هایی به عمل آمد تا به جای اینکه موقعیت رژیم صهیونیستی تنزل یابد، موقعیت این رژیم تثبیت شود و تهدیدات علیه آن کاهش یابد، لذا روی موضوع سوریه دست گذاشته شد.
وی ادامه داد: طبیعتا نظام سیاسی حاکم در سوریه خود را برای ورود به این مرحله آماده نکرده بود؛ ضمن اینکه مهندسی و طراحی بحران در سوریه از یک شهر مرزی آغاز شد؛ در حالی که انقلاب ها در تونس، یمن و بحرین همه از میدانی بزرگ در پایتخت و با اطلاع رسانی در محیط های سایبری صورت گرفته بود که در آن ها جوانان، دانشجویان و زنان نقش مهمی ایفا می کردند، اما در سوریه خبری از این الگوهای مشترک منطقه که تحت عنوان بیداری اسلامی و بهار عربی انجام می شد، نبود و حکومت سوریه هم ناچار شد با سلاح وارد عمل شود؛ که طبیعتا این امر باعث تشدید حملات نامناسبی شد که از بیرون به این کشور تحمیل شده بود.
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر رابطه ایران و عربستان اظهار داشت: به نظر می رسد عربستان با قطع رابطه با ایران و تشویق برخی کشورها به این کار، سیاست تنش آفرینی را دنبال می کند تا بگوید روش منزوی کردن ایران روش درستی بوده و اگر غربی ها به دنبال منزوی کردن ایران نیستند، کشورهای منطقه باید این کار را انجام دهند. آن ها در واقع در آستانه برجام به ایران هجمه آوردند تا کشور ما را دچار تنش کنند و با چمدان دلار سراغ برخی کشورها رفتند.
وی تاکید کرد: ما تلاش کردیم این پیام را منتقل کنیم که شرایط عربستان را درک می کنیم و معتقدیم که همکاری تهران و ریاض می تواند به خروج منطقه از بحران و رسیدن به ثبات کمک کند، اما آنها گوش شنوایی در این رابطه ندارند؛ اگرچه ما امیدواریم عربستان نقش سازنده و منطبق با واقعیات خود را در این زمینه ایفا کند.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اجلاس اخیر سازمان همکاری های اسلامی بیان داشت: برخی سازمان ها کارکردهای خاص خود را دارند و منطقه ما نیز شاهد تحولات سریع و پیچیده ای است که نیازمند طراحی های سریع و سنجیده است. اما ابتدا باید بازیگران منطقه به فهم مشترکی در این زمینه دست یابند؛ به هر حال سیاست ایجاد شکاف و تجزیه کشورها از دیرباز در منطقه وجود داشته و هرچه تحولات پیچیده تر می شود بازیگران فرامنطقه ای هم سرمایه گذاری بیش تری در این زمینه انجام می دهند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: شاید خیلی عقلانی نباشد که ما روی بشار اسد معامله کنیم، در حالی که جایگزین مناسبی برای او دیده نشده است؛ ما طبیعتاً از این ایده که بشار اسد به رئیس جمهور مادام العمر در سوریه تبدیل شود، حمایت نمی کنیم، بلکه ما معتقدیم سوریه معضلات دیگری هم دارد؛ از جمله این که تکلیف تروریست ها معلوم نشده است؛ پروسه سیاسی در سوریه باید نقش قوام بخشی در ایجاد ساختارهای جدید سیاسی در سوریه داشته باشد و طبعاً سوریه در قانون اساسی جدید به دنبال نظام تک حزبی نیست و این قانون حتما با رای مردم تصویب خواهد شد و آینده سوریه بر این مبنا رقم می خورد و با این همه معضل نمی توان گفت که تنها با کنار رفتن بشار اسد همه مشکلات حل می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: حکومت سوریه در طول مدت بحران دچار خطاها و اشتباهاتی شده، اما این بدان معنا نیست که سیاستی که در سوریه دنبال شده سیاست غلطی است، بلکه ما معتقدیم راهکار سیاسی و روش دمکراتیک تنها راه برون رفت سوریه از این معضل و مشکل است.