کد خبر:۵۰۵۸۱۶
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استانداری:

نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور ضروری است/ تقاضای بالای مبادلات علمی در کشورهای همجوار منجر به توسعه و نشر علم می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استانداری نقش دانشگاه‌ها را در حل مشکلات کشور مهم خواند و گفت: باید اجازه دهیم دانشجویان مسائل روز را ارائه کنند، چراکه بخش صنعت نیازمند تحقیقات آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مروج الشریعه در حاشیه افتتاح ساختمان جدید موسسه آموزش عالی شاندیز گفت: خراسان رضوی به عنوان یک قطب گردشگری بزرگ با حجم انبوهی از زائر، ‌گردشگر فرهنگی و مذهبی و گردشگر غیر مذهبی مواجه است که در مقاطعی از زمان به صورت انبوه وارد استان می‌شوند به طوری که گاهی در یک شبانه‌روز 80 قطار بین مشهد و تهران در حرکت است و ما در مقاطعی با جمعیت 4.5 تا شش میلیون نفر در مشهد مواجه هستیم.

 

معاون توسعه منابع انسانی استانداری خراسان رضوی به ظرفیت‌های علمی خراسان رضوی در شرق کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دانشگاه‌ها در خراسان رضوی و شرق کشور مجموعه‌های شاخصی به حساب می‌آیند؛ اما با این حال ما خلاءهایی بزرگی در آموزش عالی در این منطقه داریم.

 

وی به حجم بالایی از تقاضای مبادلات علمی و دانشگاه کشورهای همجوار از ما اشار کرد و آن را فرصتی در جهت توسعه و نشر علم خواند و بیان داشت: چندی پیش با کشور افغانستان تفاهم‌نامه‌ای برای سهولت عبور و مرور اتباع این کشور برای استفاده از امکانات بهداشت و درمان، خرید کالا و بهره‌مندی از دانشگاه‌ها منعقد کرده‌‌ایم که دانشگاه آزاد نیز برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده است.

 

معاون توسعه منابع انسانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر شرق کشور از فقدان یک مرکز عالی پلی‌تکنیک رنج می‌برد، گفت: این درحالی است که رشته‌های مختلف فنی در دانشگاه‌ فردوسی ارائه می‌شود و دانشگاه فنی و صنعتی گلبهار با همین انگیزه نیز به وجود آمده و چنانچه امکان تداوم آن با منابع دولتی وجود نداشته باشد باید آن را در قالب تشکیل یک کنسرسیوم دانشگاه‌های غیر انتفاعی راه‌اندازی کنیم که رویکرد اصلی آن پذیرش دانشجوی خارجی باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی استان خراسان، اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 905 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش صنعتی در استان توسط سرمایه‌گذار خصوصی صورت می‌گیرد. همچنین تا پایان سال 94 ، 1300 میلیارد تومان ماشین آلات صنعتی که نمونه آن در داخل کشور وجود نداشت توسط بخش خصوصی وارد شد.

 

معاون توسعه منابع انسانی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی صنعتی نیازهایی دارد که مهمترین آن تحقیقات دانشگاهی است. به عنوان نمونه ما در حوزه تجارت استان یک میلیارد و 800 میلیون دلار حجم صادرات در سال 94 داشته‌ایم با این حال بخش اقتصادی ما درحوزه حقوق بین‌الملل و سی آی اس با مشکل مواجه است. ما تقاضایمان از بخش دانشگاهی این است که  نیازسنجی ظرفیت‌های بخش خصوصی را انجام دهد.

 

مروج‌الشریعه با بیان این‌که در حال حاضر 6000 واحد صنعتی در استان فعالیت دارند، گفت: این 6000 واحد نیازهای سنگینی دارند که بیشتر آن‌ها در حوزه پژوهش است. وظیفه تربیت و پرورش نیروی انسانی با دانشگاه‌هاست.

 

وی نقش دانشگاه‌ها را در حل مشکلات کشور مهم خواند و بیان داشت: باید اجازه دهیم دانشجویان مسائل روز را ارائه کنند، چراکه بخش صنعت نیازمند تحقیقات آنان است.

 

مراکز آموزش عالی باید دانشجوی کارآفرین تربیت کنند

 

در ادامه این مراسم کارن ابری‌نیا به سیاست وزارت علوم در خصوص حمایت از موسسات غیر دولتی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم در دوره جدید سیاست حمایتی از بخش غیر دولتی در آموزش عالی را پیش گرفته است با توجه به شرایط موجود که توسعه کمی توازن را به هم زده ما در وزارت‌خانه سعی در حمایت از موسسات غیر دولتی داریم.

 

وی ضمن تاکید بر این نکته که خوشبختانه اغلب این موسسات دارای اساتید برجسته هستند، بیان کرد: ما در وزارت علوم به دنبال ارتقاء کیفیت موسسات آموزش عالی هستیم و این ارتقاء کیفیت در بخش‌های تجهیزات و امکانات، فضای فیزیکی و هیات علمی و نیروی انسانی متمرکز خواهد بود.

 

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم اضافه کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که موسسات آموزش عالی از کادر علمی، آموزشی و اجرایی از سطح بالایی بهره‌مند باشند و بخش خصوصی در آموزش عالی به عنوان بزرگترین بخش به شمار آید.

 

وی با بیان این‌که در حال حاضر برآورده‌ها نمایانگر کیفیت بهتر بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: اما در بخش دولتی هزینه‌ها سه تا پنج برابر بخش خصوصی بوده و بخش دولتی فاقد چابکی بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی است.

 

ابری‌نیا افزود: در گذشته کارکرد آموزش عالی این بود که افراد پس از گذراندن مقاطع مختلف تحصیلی با اخذ مدرک به عنوان استاد دانشگاه به فعالیت خود ادامه می‌دادند؛ اما باید توجه داشت که هدف اصلی آموزش عالی این نبوده، نابراین باید از مدرک‌گرایی فاصله گیریم.

 

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم ضمن تاکید بر این موضوع که آموزش عالی باید نیروی انسانی مناسب را برای جامعه تقویت کند، تصریح کرد:  سومین کارکردی که برای آموزش عالی در نظر گرفته شده تربیت نیروهای کارآفرین است و انتظاری که از دانشگاه‌ها می‌رود هم این است که خروجی آنها منجر به ایجاد شغل شود.

 

وی افزود: چنانچه موسسات آموزش عالی ذهن آماده تولید کنند در ابعاد انسانی توسعه خواهیم یافت. فارغ‌التحصیل دانشگاهی ما باید بتواند مسائل را شناسایی، تحلیل و راه‌حل‌یابی کند.

 

ابری‌نیا با تاکید توجه به برنامه‌های علمی، فرهنگی و معنوی در دانشگاه‌ها را از راه‌های تربیت ذهن خلاق برشمرد و گفت: باید دانشجو به گونه‌ای تربیت شود که هنگامی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد آمادگی برخورد با مسائل اجتماعی مختلف را داشته و نقادانه با آن برخورد کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار