به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اهواز، محسن رحیمی در اولین گردهمایی مدیران ستادهای شاهد و ایثارگر کلان منطقه چهار آمایش کشور که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برنامه تحول نظام سلامت از 2 سال پیش در وزارت بهداشت آغاز و در این راستا فعالیتهای بسیاری در سراسر کشور انجام شد.
وی با بیان اینکه برنامه تحول نظام سلامت هزینههای زیادی را در برداشته است، افزود: همچنین این برنامه سبب ایجاد رضایتمندی از جهت کاهش هزینه و تسریع کار و دقت در درمان در میان مردم شد.
مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در سال دوم اجرای امور بهداشتی توسط دانشگاههای علوم پزشکی در راستای این برنامه، پیگیری و انحام شد و امسال بهعنوان سال سوم اجرای برنامه تحول نظام سلامت، مطابق اعلام وزیر بهداشت تحول آموزشی در دانشگاهها صورت خواهد گرفت و بیشترین توجهها به حوزه آموزش معطوف خواهد بود.
رحیمی تصریح کرد: طی سال گذشته برنامه تحول نظام آموزشی تدوین و 11 بسته تحول آموزشی نیز به دانشگاهها ارسال شد؛ در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینهی آمایش سرزمین، کشور به 10 کلان منطقه آموزشی تقسیم و سپس به همهی معاونتها ابلاغ شد که باید در همین چارچوب عمل کنند.
وی با بیان اینکه برای هماهنگی حوزههای معاونت آموزشی، ادارات کل و غیره تصمیم بر آن شد تا برای ستادهای شاهد و ایثارگر نیز برنامهریزی شود، خاطرنشان کرد: به موازات تشکیل دبیرخانه برای معاونین آموزشی در کلان مناطق، همان دبیرخانهها برای ستادهای شاهد و ایثارگر نیز انتخاب شدند؛ یعنی در کلان منطقه چهار کشور، معاون آموزشی اهواز دبیر منطقه و ستاد شاهد اهواز نیز بهعنوان دبیر این کلان منطقه خواهد بود.
مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مرحلهی اول برای هر 10 منطقه جلساتی برگزار میشود تا ضمن توجیه هدف، سامانه مربوطه راهاندازی و از این طریق پیگیریهای لازم انجام شود. با توجه به شرایط انتظار میرود همافزایی بیشتری در ستادها ایجاد و با تشکیل جلسات مستمر تجربیات منتقل شود.
رحیمی ادامه داد: تشکیل کلان مناطق یک توفیق اجباری بود تا دیگر بهصورت جزیرهای عمل نشود؛ با تشکیل کلان مناطق این ارتباطات هم بیشتر خواهد شد؛ همچنین باید راهکارهایی اتخاذ شود تا برقراری ارتباط از راه دور نیز میسر شود.
وی تصریح کرد: در مرحله بعد باید فعالیتهای مشترک ستادها، تقسیمبندی شوند؛ بهطور مثال کارهای آموزشی، پژوهشی و تحقیقات ستاد هر منطقه با توجه به موقعیت آن با دیگر ستادها اشتراکگذاری و با توجه به منطقه هدفگذاری شود. ما میتوانیم از این طریق در یک زمان کوتاه ارتقاء قابل توجهی پیدا کنیم؛ ممکن است رقابتهایی نیز ایجاد شود که سبب افزایش انگیزه میشود تا شاهد ارتقاء رشد علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر باشیم.
مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره راهاندازی سامانه دانشجویان شاهد و ایثارگر عنوان کرد: برای برنامهریزی باید اطلاعات صحیح و بههنگام در اختیار باشد که این اطلاعات اغلب دیر بهدست میرسید و امکان برنامهریزی بهموقع را سلب میکرد. این سامانه اکنون در سیستم سما راهاندازی و تاکنون بیش از نیمی از کار آن انجام شده است؛ اکنون باید اطلاعات ستادها وارد آن شود.
رحیمی ادامه داد: در جلسهای که هفته گذشته با معاونین آموزشی کشور برگزار شد، درخواست کردیم کارشناسان سما نهتنها در مسیر راهاندازی این سامانه بلکه در راستای حمایت و پشتیبانی از آن نیز همکاری لازم را با ستادهای شاهد و ایثارگر داشته باشند. همچنین باید بر فعالیتها نظارت شود چراکه علم به پایش کارها، سبب پیگیری بیشتر برنامهها و دقت بیشتر در انجام امور میشود.