به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رشید مردوف در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری جلسه کارشناسی با موضوع جذب بارهای بیشتر به کریدور ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان گفت: اگر فرصت و زمان را از دست دهیم این مسیر را نیز از دست خواهیم داد.
در این دیدار دو طرف در خصوص آخرین وضعیت تراتزیت از خط ریلی ایران - قزاقستان - ترکمنستان، توسعه ترانزیت از طریق حمل و نقل جادهای و ساخت پل سرخس - سرخس مذاکره کردند.
در این مذاکره محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ترانزیت و همکاریهای دو کشور در زمینه ریلی گفت: خوشبختانه در سایه توجه و مدیریت
وزیر خارجه ترکمنستان همکاریهای ریلی بین دو کشور رشد بسیار خوبی داشته به طوری که سال گذشته میزان ترانزیت در مرز سرخس بیش از دو برابر افزایش یافت و نزدیک 1.3 میلیون تن رسید.
وی با بیان اینکه هدفگذاری دو دولت این است که میزان ترانزیت از مرز سرخس بین دو کشور افزایش یابد، گفت: برای تحقق این برنامه در نظر داریم امسال این میزان ترانزیت بین دو کشور به 3 میلیون تن برسد.
پورسید آقایی گفت: البته بخش مهمی از این ترانزیت مربوط به کالای گوگرد بود که توسط پالایشگاه ترکمنستان به بندرعباس حمل میشد.
وی افزود: اما اخیرا به دلیل مشکل در تعرفه این ترانزیت متوقف شده که در نظر داریم با اعمال سیاستهایی با همکاری راهآهن دو کشور این ترانزیت از سر گرفته شود.
مدیرعامل راه آهن از تدوین تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان خبرداد و گفت: از طرف قزاقستان نیز در حال پیگیری هستیم تا بارهای این کشور از مسیر اینچه برون ترانزیت شود.
وی خواستار اتصال خطوط ریلی عریض دو کشور شد و گفت: این مشکل هنوز بین دو کشور برطرف نشده در حالی که در ابتدای افتتاح طرح توافق شد که به طور موقت خط نرمال بین دو کشور متصل و سپس خطوط عریض ریلی نیز بین دو کشور متصل شود، در این زمینه نیازمند همکاری راهآهن ترکمنستان هستیم. طرح فنی پروژه نیز توسط مشاور خارجی تهیه شده است.
پورسیدآقایی در بخش دیگری از اظهاراتش به بدهیراهآهن ایران به ترکمنستان به میزان حدود 4 میلیون فرانک اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات تبادلات مالی ما مجبور هستیم تا بدهیهای خود را از طریق یک کشور ثالث به حساب راهآهن ترکمنستان واریز کنیم که به لحاظ اقتصادی زمانبر و هزینهبر است. البته به رغم تمام این مشکلات هفته گذشته 1.3 میلیون فرانک از طریق کشور ثالث به راه آهن ترکمنستان پرداخت شد.
رشید مردوف نیز با ابزار خرسندی از توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور در سال گذشته توافقاتی در خصوص توسعه همکاریها و افزایش حجم روابط داشتند و دو طرف در اجرای توافقات تلاشهایی به ویژه در قالب برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی انجام دادند.
وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره افزایش ترانزیت بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور سال گذشته در عشقآباد توافق کردند که حجم بار جابجایی بین دو کشور سالانه 6 میلیون تن و طی 10 سال آینده به 40 میلیون تن افزایش یابد.
مردوف افزود: در دیدار روسای جمهوری دو کشور مقرر شد مبادلات تجاری دو کشور طی 10 سال به 60 میلیارد دلار افزایش یابد، روزانه هزار دستگاه کامیون بین مرزهای دو کشور تردد کنند و جابجایی بار بین دو کشور از طریق ریل طی 3 سال به 6 میلیون تن و در 10 سال به 60 میلیون تن برسد.
وی با تاکید بر اینکه حجم بار جابجایی بین دو کشور باید افزایش یابد گفت: همان طور که اشاره شد حجم بار جابجایی از طریق ریل از مرز سرخس بین دو کشور 1.3 میلیون است که گوگرد بخش اعظمی از کالاهای ترانزیتی را شامل میشود اما به دلیل تغییر نرخ جهانی گوگرد میزان جابجایی کاهش یافته که در حال پیگیری صادرات گوگرد به خارج از کشور هستیم.
وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: برای اینکه حجم بار را از طریق مرز سرخس افزایش دهیم تعرفه ها و تخفیفهای خوبی برای راهآهنهای بلغارستان و تاجیکستان در نظر گرفتیم لذا در سال های 2014 و 2015 حجم بار زیادی توسط این کشورها از طرف ترکمنستان عبور داده شد.
مردوف با اشاره به لزوم جذب کشورها برای استفاده از مرز سرخس برای ترانزیت ریلی گفت: به ویژه باید کشورهای هند و چین را برای استفاده از این مسیر ترانزیتی بیشتر جدب کنیم. هندیها اخیرا برای الحاق به کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان اعلام آمادگی کردند و ما باید این کریدور را فعال کنیم.
وی با بیان اینکه در سرخس امکانات و ظرفیت های زیادی وجود دارد ادامه داد: علاوه بر این در اینچه برون نیز امکانات خوبی وجود دارد هر چند پروژه بزرگی برای فعال سازی بیش از پیش این مسیر وجود دارد. با چین نیز هماهنگیهای لازم انجام شد و یک محموله برای آزمایش از طریق راهآهن از کشور چین با عبور از قزاقستان، ترکمنستان و ایران به بندرعباس ارسال شد که حدود دو هفته در زمان ارسال این محموله صرفه جویی شد.
وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره اتصال خطوط عریض ریلی دو کشور به یکدیگر نیز با بیان اینکه برای این موضوع باید راه حلی اندیشیده شود افزود: مهمتر از آن اعمال سیاست های جذب بار برای استفاده از کریدور ریلی ایران - ترکمنستان و قزاقستان است. بنابراین پیشنهاد می کنم یک جلسه کارشناسی با موضوعیت جذب بارهای بیشتر از این مسیر در ایران یا ترکمنستان تشکیل دهیم چراکه اگر فرصت و زمان را از دست دهیم این مسیر را نیز از دست خواهیم داد.
مردوف گفت: اگر به دنبال فعالسازی کردیدور اینچه برون هستیم باید یک نگاه عادلانه به همه کشورها برای استفاده از این کردیدور داشته باشیم اما روسیه و چین باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا حمل بارهای این کشورها را بیش از پیش به سمت استفاده از این کریدور جذب کنیم.