اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: در آموزش و پرورش دو موضوع ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی وجود دارد به این مفهوم که نیروهایی را که در اختیار داریم به تناسب نیاز توزیع می کنیم.
یارمحمد حسین بر ادامه داد: ورودی های سال ۹۱ و به طور اخص دانشجویان علوم تربیتی در گرایش دبستانی و پیش دبستانی که تا شهریورماه ۹۵ فارغ التحصیل می شوند، رسما مهرماه نیروی آموزش و پرورش به حساب می آیند و ما آنها را براساس یکسری معیارهای معیین تقسیم خواهیم کرد که معیار ضریب نیروی انسانی در مناطق خواهد بود یعنی مبنای توزیع نیروی انسانی براساس نیاز و برطبق امتیازات آنها انجام می شود.
وی اضافه کرد: دانشجومعلمان در فضایی کاملا شفاف به تناسب امتیاز از بین مناطق و سهمیه ای که مبتنی برنیاز تهیه شده حق انتخاب داشته و تقسیم می شوند.
حسین بر با بیان مثالی عینی تصریح کرد: برفرض مثال، ۳۰۰ دانشجومعلم فارغ التحصیل داریم، همه ی شهرستان ها و مناطق استان نیاز به نیرو دارد اما در یک منطقه ضریب نیروی انسانی زیاد است درنتیجه نیاز آن منطقه بالا است و در منطقه ای دیگر ضریب نیروی انسانی پایین و نیاز به نسبت کمتر است در اینجا ما تناسب می گیریم و بصورت کاملا علمی نیاز را درصد می گیریم. مثالا ممکن است سهمیه شهرستان کنارک ۳۰ نفر و شهرستان زهک ۱۰ نفر از ۳۰۰ نفر شود یعنی به تناسب نیاز.
بوم دانشجومعلمان ورودی ۹۱ و ۹۲ استان می باشد/ توزیع دانشجومعلمان بصورت منطقه ای – شهرستانی خواهد بود
حسین بر گفت: دانشجو معلمان ورودی ۹۱ و ۹۲ بصورت استانی جذب شده و بوم آنها استان می باشد.
وی با بیان اینکه توزیع دانشجومعلمان بصورت منطقه ای – شهرستانی خواهد بود، گفت: همکاران ما در اداره کل دقیقا آموزش و پرورش منطقه خدمت هر فرد را مشخص می کند یعنی توزیع، توزیعِ منطقه ای – شهرستانی خواهد بود و نه قطبی. برفرض مثال می گوییم شما سهمیه آموزش و پرورش منطقه نوک آباد شهرستان خاش خواهید بود.
تصمیم نهایی در مورد میزان سهمیه هر منطقه از نیروهای جدید اتخاذ نشده است
حسین بر در پاسخ به سئوال ما مبنی براینکه سهمیه هر شهرستان و منطقه از نیروهای جدید براساس درصدگیری مدنظر مشخص شده است یا خیر گفت: خیر. البته احصاء و نیاز سنجی انجام شده است و میزان نیازها در شهرستان ها و مناطق که چه میزان نیرو و در چه مقاطع و رشته هایی نیاز داریم مشخص شده است که درکل استان کمبود معلم را به صورت بارز احساس کرده ایم فقط یک نسبت گیری با نظر معاونین آموزش که درواقع تمام برنامه ریزی ها و کارهای علمی که ما انجام می دهیم برای ارتقای کیفیت و کمیت آموزش است و نظر معاونین آموزش لازم، باقی مانده است.
حسین بر از وضعیت کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان با بیان یک تناسب پرده برداشت و گفت: در کشور به ازای هر ۱۲ دانش آموز یک معلم وجود دارد؛ اما در سیستان و بلوچستان تقریبا به ازای هر ۱۷ دانش آموز یک معلم داریم که این موضوع به خوبی مبین کمبود بسیار بالا نیروی انسانی در استان است.
وی از کمبود ۶۰۰۰ نیرو در آموزش و پروش استان سخن میان آورد و گفت: این درحالی است که درحال حاضر ۲ هزار نیروی خرید خدمت ، حدود ۴۰۰ نفر سرباز معلم ، حدود ۷۰ هزار ساعت حق التدریس در هر هفته را داریم، این ها همه خود کمبود به حساب می آید و باز این درصورتی است که ما میخواهیم تمام بازماندگان از تحصیل را جذب کنیم.
وی افزود: در تمام نقاط استان کمبود نیرو احساس می شود و به نیرو نیاز است اما شاید یک منطقه از استان نیاز بیشتری نسبت به سایر مناطق داشته باشد ، در دلگان، سرباز،کنارک، دشتیاری،میرجاوه، مهرستان، سیب و سوران، نصرت آباد، هیرمند و زهک و..حتی در شهرهای بزرگ ما دچار کمبود نیرو هستیم. در خود شهر ایرانشهر کمبود نیرو داریم. در زاهدان در مقطع ابتدایی کمبود نیرو داریم. خود زابل در برخی رشته ها و همچنین سراوان کمبود نیرو داریم.
محل تامین نیروی مراکز شهرستان ها از طریق سیاست نقل و انتقالات می باشد
معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اما محل تامین بسیاری از این کمبود نیروها بخصوص در مراکز شهرستان ها با سیاست نقل و انتقالات می باشد بطور مثال معلم هایی هستند که ۱۰ – ۱۲ سال در شهرستان سرباز خدمت کرده اند والان متقاضی انتقال به سراوان هستند و بومی سراوان نیز هستند. حال سیاست ما براین است که این قبیل افراد باتوجه به سنوات خدمت برای خدمت و انتقال به مراکز شهرستان ها و یا منطقه زندگی خود اولویت داده شوند و حق هم براساس قاعده عقلانی با این دست از همکاران خواهد بود.
وی اضافه کرد: در توزیع نیروی انسانی، ما وضعیتِ نیروی انسانی شهرستان ها و مناطق، وضعیت نقل و انتقالات ، میزان ورودی سرباز معلم، میزان بازنشستگی و.. را مدنظر خواهیم گرفت و براین اساس موظف هستیم تمام تلاشمان را بکار بگیریم تا اول مهرماه کلاس بدون معلم دراستان نداشته باشیم و براین مبنا توزیع انجام می شود.
فرم امتیازدهی توسط کارگروه متخصص طراحی شده است/ پیشنهادات دانشجویان در مورد فرم امتیازدهی قابل بررسی است
حسین بر در مورد نحوه طراحی و ارائه فرم امتیازدهی اظهار داشت: طراحی فرم امتیازدهی توسط کارگروهی متشکل از معاونان، کارشناسان و حراست اداره در جلسهای براساس ایتم های مندرج در فرم ارائه شده از طرف وزارتخانه بااندکی تعدیل مثلا تخصیص امتیاز بیشتر به ایتم معدل صورت پذیرفت تا فرم نسبتا معقولی را شاهد باشیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از پیشنهادات دانشجومعلمان در مورد فرم امتیازدهی از قبیل امتیاز فعالیت های فرهنگی قابل تامل است و در جلسه بعدی کارگروه مطرح خواهد شد. تغییر یا عدم تغییر فرم بستگی به نظر اعضای کارگروه دارد.
وی ادامه داد: در شرایطی که دو یا چند دانشجو دارای امتیازات برابری باشند، مولفه های دیگری از قبیل لوح های تقدیر، فعالیت فرهنگی و… تعریف می شود و اینطور نیست که سلیقه ای عمل شود.
وی اظهار داشت: بنده و همکارانم در قسمت پژوهش، برنامه ریزی و منابع نیروی انسانی در خصوص سازماندهی نیروی انسانی اعمال مرتبط با حوزه برنامه ریزی را انجام می دهیم و توزیع را واگذار می کنیم به معاونت های آموزش تا برمبنای امتیاز دانشجومعلمان را در سطح استان توزیع کنند.
کسب رتبه نخست کشور در امر ساماندهی نیروی انسانی
یارمحمد حسین بر با بیان عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان در امر ساماندهی نیروی انسانی گفت: ما در ساماندهی نیروی انسانی رتبه اول در کشور را کسب کردیم که نتیجه آن در صدور ابلاغ مشاهده شد همچنین کارهای خوبی در زمینه های دیگر انجام داده ایم وهنوز بسیار جای کار داریم.
وی گفت: ما درمقوله های ثبت نام دانش آموزان در سامانه سما و در ساماندهی نیرو انسانی توانسته ایم رتبه های خوبی بدست بیاوریم؛ اما عمده مشکل ما در استان معضل کمبود نیروی انسانی است.