به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، نیلچی زاده امروز در نشست «زن ستم برابری، ستم تاریخی» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به این نکته که آنچه که به عنوان ستم تاریخ در خصوص زن مطرح است مربوط به لحظات نخستین آفرینش میشود، گفت: تورات و انجیل جرم زن را زنانگی او میدانند و معتقدند مقصر اصلی هبوط انسان به این کره خاکی زن است و این دو کتاب اعلام میکنند که علت سقوط انسان مرد نیست بلکه زن است.
وی با بیان این مطلب که در این کره خاکی، مکانی را پیدا نمیکنید که در خصوص زنان ضرب المثلها و شعرهای منفی نگفته باشند، تصریح کرد: فردوسی میگویند زن و اژدها هر دو در گور به. که البته در خصوص همه زنان این شعر را نمیگوید.
کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی ادامه داد: زمانی که زن آفریده میشود، تورات نقل میکند که ابلیس بر حوا وارد شد و حوا را فریب داد و حوا زمانی که فریب ابلیس را خورد، آدم را فریفت، بنابراین در نگاه تورات زن فریبا است همان چیزی که پهلوی آن را میپسندید.
نیلچی زاده بیان داشت: در ادامه زن فریب خورده فریب دهنده شد. انجیل نیز همین را صراحتا عنوان میکند و زن را علت بدبختی انسان میداند و میگوید که چنانچه انسان از بهشت به زمین کشیده شده به دلیل فریب خوردن زن است که با این نگاه جرم اولیه جرم مردانه نبوده، بلکه زنانه بوده است.
وی ضمن اشاره به این موضوع که این تمدنها عنوان میکنند که چنانچه امروز زنان با مشکلات بیوشیمی و بیوفیزیک مواجه هستند در حقیقت مجازات همان گناهی است که ابتدای خلقت کردهاند، بیان داشت: دنیای مدرن امروز که در بُعد تفکری وامدار یونان باستان است، موقعیت زن را همانند مرد و انسان ساز تلقی نمیکند همچنین کلیسای کاتولیک رسما بیانیه میدهد که هیچ زنی نمیتواند وارد بهشت شود و زمانی که این پرسش پیش آمد که حضرت مریم که حضرت عیسی را به این دنیا آورده است نیز به بهشت نمیرود؟، کلیسای کاتولیک گفت اشتباه کردیم، هیچ زنی به بهشت نمیرود جز حضرت مریم!.
مشاور سابق سازمان ملی جوانان در امور دختران زنان و خانواده با تاکید بر این نکته تمامی سخنانی که در این کتابها در خصوص زنان گفته شده، دروغ است، گفت: در قرآن آمده است ابلیس همان گونه که حوا را وسوسه کرد آدم را نیز وسوسه کرد و هر دو اشتباه کردند. هچنین قرآن به صورت جدی مطرح میکند ای کسانی که در عرصه زندگی خود میخواهید وارد خانواده شوید، زن و مرد را از یک هویت یگانه خلق کردم و زنان از همان هویتی خلق شدند که مردان از آن هویت خلق شدهاند.
نیلچی زاده افزود: ستمی که در تاریخ نسبت به زن شروع شد امروز به شکل دیگری نمود یافته است. زمانی زن به جرم غیر انسان بودن ترد میشد و امروز به زنان میگویند چنانچه توانستید نسبت جمعیت را تغییر دهید و یا توانستید پستهای مدیریتی کسب کنید، آن گاه موفق هستید.
زن نیازمند یک بازتعریف مجدد است
وی با بیان این مطلب که در دنیای مدرن برای اینکه بتوانند ستم دیگری را به زن کنند، باید سخنانی با رنگ و لعاب جدیدتر مطرح کنند، بیان داشت: زن نیازمند یک بازتعریف مجدد است.
کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چنانچه در میان مسلمانان علما به اشتباه سخنی را مطرح کردند و یا اقدامی ناشایست انجام دادند چه باید کرد؟، گفت: معیار ما مسلمین نیستند، بلکه اسلام است. پیامبر گفتند من دو امانت اهل بیت و قرآن را نزد شما میگذارم که چنانچه به آن تمسک کنید از راه حق دور نخواهید شد که این دو یک حقیقت ناب به دو جلوه هستند بنابراین باید به این دو تمسک کرد و آن دو را اصل قرار داد.
نیلچی زاده با اشاره به این مطلب که ما در سبک شناسی دینی خود باید بدانیم چه چیزی را از چه کسی باید اخذ کنیم، گفت: من با مشارکت زنان مخالف نیستم؛ اما فعالیت اجتماعی غیر از شغل است. دنیای مدرن به شما میگوید مشارکت اجتماعی؛ اما در حقیقت منظور آنان شغل است و حتی چنانچه بیمار باشید از شما میخواهند که بیرون از خانه کار کنید.
مشارکت اجتماعی زن از نگاه غرب یعنی درآمد داشتن
وی خاطرنشان کرد: مشارکت جمعی از نگاه غرب یعنی زن مجبور باشد برای وجهه اجتماعی و داشتن درآمد پابه پای مرد بیرون از خانه کار کند و این یعنی بردگی نوین.
مشاور سابق سازمان ملی جوانان در امور دختران زنان و خانواده با بیان این موضوع که هویت زنان در مدیریت خانواده جایگزین پذیر نیست، تاکید کرد: تربیت یک مادر برای فرزند را هیچ مربی تحصیلکردهای نمیتواند انجام دهد. بنابراین زن یک هویت خلاق است که در اصالتش بسیاری از مسائل را خواهد یافت.
نیلچی زاده ادامه داد: اِمی هَریس یک روانشناس غربی در کتاب وضعیت آخر خود که بیش از 40 بار در ایران تجدید چاپ شده است میگوید تا سن مدرسه، کودکان باید مادر باید مادر را در کنار خود داشته باشد و چنانچه مادر در زمانهایی نبود پدر باید در کنار کودکان باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که چنانچه قرار باشد زنان وارد اجتماع نشود چگونه زیبایی و توان خود را آشکار کنند، تصریح کرد: قانون و قاعده زیبایی آشکار شدن است و خداوند زیبا دوستی و زیبا خواهی را بیش از مردان به زنان داده است، چراکه مدام او را لطیفتر و زیباتر کند.
کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی میافزاید: امروز دنیا میگوید، چنانچه قرار است عروس باشید باید عروس شهر باشد؛ اما در مدل هویت ناب اسلامی گفته میشود زیبایی زن مانند زیباییهای رنگ کمان آتش است باید گرم کند؛ اما نه این که بسوزاند.
نیلچی زاده به کاهش میهمانیهای زنانه که در آن جلوههای ناب وجود داشته باشد اشاره و خاطرنشان کرد: جلوه گری باید در ارتباطات سالم رخ دهد؛ اما امروز نوع ارتباطات بانوان از نوع بیآسیب آن بسیار کاهش یافته است و حتی در میهمانیهای زنانه نیز شاهد آسیبهایی هستیم.
وی خطاب به خانوادههایی که دارای دختر هستند، بیان کرد: به خانوادههایی که دارای دختر هستند توصیه میکنیم در خانه خود دو تا سه آینه قدی داشته بشند تا دختران بتوانند در طول روز زیباییهای خود را در آن آینه مشاهده کنند تا از این طریق از خدای خود به دلیل دادن چنین زیباییهای تشکر کنند تا اینگونه گناهان آنان بخشیده شود.
این کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به رنگ حجاب دختران اشاره کرد و گفت: اینکه لزوما رنگ حجاب باید تیره باشد درست نیست؛ اما رنگ تیره خاصه مشکی قدرت حجاب را بالا میبرد.
نیلچی زاده با تاکید بر این موضوع که اسلام رنگ مشکی را برترین رنگ حجاب میداند، یادآور شد: برخی ویژگیهای حجاب سخت است؛ اما مشکلی ایجاد نمیکند.
جمله شما كاملا اشتباه است
هويت همان كاراكتر انسان است كه بعدا در رويارويي با محيط كسب مشود
ضمنا من از شش سالگي چادري هستم
و مشكلي از جهات زيادي كه باعث ناراحتي دستگاه تنفسي مي شود ندارم
توصيه خواهرانه و پزشكي من يك مقنعه به قول ما خانوما چا نه دار و چادر معمولي خودمان است
از راهنمايي من ناراحت نباش چون براي راحتي خودت است
و کلام آخر اینکه بسیار به ندرت از فلاسفه اسلامی کلامی در طرد و لعن زن آمده است ولی کل فلسفه های غربی پر است از فحاشی و تکفیر و لعن در باره زن. این مسئله از فلاسفه قدیم یونان تا به امروز در همه جا به وفور یافت می شود. و این فقط فلسفه اروپائی است که زن را عیناً مظهر شیطان معرفی کرده است. و جالب اینکه امروزه بسیاری از نژادپرستان غربی که لباس فلسفه و آزادی و عقل و عدالت بر تن دارند، مدعی حمایت غرب از حقوق زن می باشند و اسلام و فلسفه های اسلامی را دشمن حقوق زن معرفی می کنند. و جالب تر اینکه چه بسا ما شرقی ها و مسلمانان به اصطلاح عالم و روشنفکر هم این دروغهای بزرگ و آشکار را باور می کنیم. شاید همین حق و حقوق از دست رفته و انکار شده زن مسلمان باشد که بسیاری از روشنفکران مدرن را به فغان انداخته که چرا روسپی گری زنان مسلمان تا این حد با تأخیر افتاده است.
استاد علی اکبر خانجانی
کتاب فلسفه وجودی مرد ص ۲۲