اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حجت الاسلام اورعی امروز در نشست «گسست فرهنگی و شکاف نسلی در ایران» که به همت سازمان دانشجویان خراسان رضوی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: باید نگاه تاریخی به موضوع داشت و دانست مسئله ما با آنچه که در اروپا رخ داده است بسیار متفاوت میباشد.
وی ادامه داد: حدود 100 سال پیش محلات قدیمی در مشهد وجود داشت که هنوز هم وجود دارد. در آن دوره مردم با مشکلات و معضلاتی مواجه بودند تا اینکه با غرب آشنا شدند. در ابتدا هر آنچه از غرب میآمد نامطلوب بود؛ اما آرام آرام که این مبانی جذب میشد برخی از این مبانی مثبت ارزیابی میشد و برخی دیگر خیر و به تدریج آموختیم که هر چیزی که از غرب میآید به طور کلی نامطلوب نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: سنت گرایان در گذشته با داشتن تلوزیون مخالف بودند و برخی آن را حرام میدانستند؛ اما زمانی که جمهوری اسلامی بر سر کار آمد و صدا و سیما را به دست گرفت به کارکنان آن گفت هر فردی که میتواند چند نباید را بپذیرد میتواند با ما کار کند.
حجت الاسلام اورعی افزود: پس از آن تلوزیون مطلوب تلقی شد، چراکه کار اصلی آن انتقال یک پیام بود و این گونه شد که همان سنت گرایان قدیم که نگاه کردن به تلوزیون را حرام میدانستند، کنار فرزندانشان به تماشای تلوزیون پرداختند و کم کم متوجه شدند که بین آنان و فرزندانشان تفاوتهایی به وجود آمده است، چراکه در این دوره تنها والدین به تربیت فرزندان نمیپرداختند، بلکه تهیه کنندگان و کارگردانان نیز به تربیت کنندگان اضافه شدند.
وی ضمن اشاره به این مطلب که سنت گرایان در حفظ و ترویج سنت خطا کردند، تصریح کرد: متاسفانه در این 40 ساله اخیر انسجام اجتماعی خود را از دست دادهایم، چراکه از جامعه غفلت محض شد، بنابراین جامعه به ضعیفترین حالت خود رسید و مشکلاتی در آن به وجود آمد که در هیچ کجای دیگر آن مشکلات وجود ندارد.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تاکید بر این موضوع که برای مقاومت فرهنگی باید قواعد رفتار اقلیت رعایت شود، بیان داشت: نخستین خطای برخی مدیران فرهنگی که هنوز هم ادامه دارد غفلت از همین موضوع است.
حجت الاسلام غلامرضا صدیق اورعی افزود: هنوز مدیران فرهنگی به دنبال مدرن سازی هستند؛ به طوری که تهیه کنندگان و کارگردانان ایرانی برای جذب مخاطب همان تولیدات ماهوارهها را به شکل ایرانی شده میساختند.
وی با تاکید بر اینکه غفلت از جامعه بعضا باعث شده انسجام اجتماعی ایران کمتر از سایر کشورها باشد، گفت: متاسفانه انسجام ما از کشورهای غربی و حتی کشورهای جهان سومی نیز کمتر شده است. در ایران روزگاری همه چیز به اوج خود رسید بدون اینکه فرایندی طی شده باشد.
استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در ایران نه یک شکاف نسلی و نه یک گستت فرهنگی که یک اضمحلال رخ داده است و فرهنگی به نام ذهنیت مشترک وجود ندارد.
حجت الاسلام اورعی در پایان در پاسخ به این پرسش که روی گردانی جامعه از قشر روحانیت را چگونه ارزیابی میکنید؟، بیان داشت: این گونه نیست. جایگاه اجتماعی روحانیت این است که انسانها قبول کنند که سوال خدا چه میگوید از آنان پرسیده شود، چنانچه این سوال از آنان پرسیده نشود آنگاه است که جایگاه اجتماعی آنان تضعیف شده است.
وی تصریح کرد: جایگاه اجتماعی روحانی بر اساس مولفههای اجتماعی تعریف میشود که میتواند بالا برود یا پایین بیاید، ربطی به انتخابات ندارد.
زنان بیشترین تاثیر را بر جامعه داشتهاند
در ادامه فیاض زاهد، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران با بیان این مضوع که موضوع شکاف نسلی حدود 10 تا 12 است که مطرح شده است؛ اما موضوعی بسیار قدیمی است، گفت: بودریا، یکی از اندیشمندان غربی معتقد است تا زمانی که پیران از جامعه خارج نشوند جوانان نمیتوانند فرصت یابند، چراکه مردم بیش از اینکه به یک پزشک جوان اعتماد کنند به یک پزشک سن بالای باتجربه اعتماد دارند.
وی با تاکید بر این مطلب که زنان بیشترین تاثیر را بر جامعه داشتهاند، تصریح کرد: در سالها قبل والدین ما پیش از ازدواج یکدیگر را ندیده بودند و زندگی را با هم آغاز میکردند و خوشبخت بودند. زن نیز میدانست که حق اعتراض و انتخاب ندارد. به طور کلی نگرشی عنوان میکرد زنان تنها برای بچه آوردن و ایجاد آرامش برای مردان آفریده شدهاند؛ اما امروز نسبت به گذشته تفاوت کرده است و زن با ورود به عرصه اجتماعی حق اعتراض و انتخاب را از آن خود کردهاند.
این جامعه شناس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این مطلب که متاسفانه برخی از گریه دیگران خوشحال میشوند و تصور میکنند شادمانی یعنی به گناه نزدیک شدن، گفت: پس از انقلاب خطاهای فرهنگی بسیاری رخ داد؛ به طوری که تیشه به ریشه هر مسئلهای که رنگ و بوی ملی داشت زده شد.
فیاض زاهد افزود: پس از انقلاب، شاهان و اسطورههای تاریخی نظیر داریوش و کوروش با این تعبیر که چنانچه مورد تعریف و تمجید قرار گیرند نام شاه در ذهن مردم تداعی میشود و آنگاه فیل مردم یاد هندوستان میکند، نادیده گرفته شدند و نتیجه این شد که جوان امروز نمیداند به کدام فرهنگ تعلق دارد.
استاد دانشگاه آزاد تهران وجود نهادهای مرجع همچون روحانیون، علما، روشنفکران و دانشگاهیان را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: چنانچه این نهادها را از دست بدهیم، نمونه بهتری وجود ندارد که جای آنان را پر کند.
زاهد انجام فعالیت فرهنگی را بسیار پیچیده و مشکل خواند و گفت: ما امروز بالاترین میزان چک برگشتی در جهان را داریم. همچنین در مسابقات فوتبال ما بازیکن و مربی وجود ندارد که موافق عملکرد یک داور باشد، چراکه معتقد است پشت هر سوتی که داور میزند، توطئهای وجود دارد. به طور کلی زمانی که قادر به پاسخ دادن به نیازهای نسل جوان خود نباشیم هیچ تعهدی برای پایبندی آنان به ارزشها وجود نخواهد داشت.