کد خبر:۵۱۱۹۴۰
در جلسه معاونان پژوهشی منطقه ۹ کشور مطرح شد

عدم تفکر کنسرسیومی یکی از مشکلات دانشگاه‌ها است/ تدوین سند راهبردی در دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور یک تکلیف است

در آستانه نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در اردبیل، جلسه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، بهرامی امروز در جلسه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه 9 کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: شالوده سند راهبردی دانشگاه فردوسی تکان نخورده است، البته هر تیمی که می‌آید نظرات خود را دارد؛ اما اصل این سند تغییر نیافته است، البته هر پنج سال یکبار سند باید مورد بازبینی قرار گیرد و در نهایت این سند به دل گروه‌ها و دانشکده‌های مختلف رسوخ کند تا تاثیرگذار باشد.

 

وی با بیان این مطلب که دانشکده‌های دانشگاه فردوسی در راستای سند راهبردی دانشگاه خود یک سند راهبردی دارند، گفت: سند راهبردی دانشگاه فردوسی به خوبی تدوین شده بود؛ اما ترویج و تفهیمی در این خصوص انجام نشده بود. سند نوشتن باید ضمانت اجرایی داشته باشد به همین دلیل در دوره جدید مدیریت این دانشگاه بر ضمانت اجرایی این سند تاکید شده است.

 

بهرامی در پاسخ به این پرسش که آیا ماموریت گرایی و منطقه‌ای فکر کردن دغدغه واگرایی ایجاد می‌کند یا خیر؟، تصریح کرد: من نگران واگرایی نیستم و معتقدم که همرایی رخ خواهد داد. فرض کنید که قرار است بر روی گیاهان زراعی کار کنیم که در صورت تحقق این امر خروجی خود را به اسم کنسرسیوم بیرون خواهیم داد.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: چنانچه به آمار نگاهی بیاندازید تمامی دانشگاه‌های بزرگ دنیا اینگونه عمل می‌کنند؛ اما ما متاسفانه کنسرسیومی تفکر نمی‌کنیم و تصور می‌کنیم چنانچه دانشگاه ما به یک موضوع ورود یافت دیگر دانشگاه‌ها حق مداخله ندارند.

 

وی ادامه داد: به طور مثال بحران آب یک بحران جدی است چنانچه به شکل کنسرسیومی وارد این مقوله شویم از تمامی ظرفیت‌ها بهره خواهیم برد، چراکه یک دانشگاه از دید روانشناسی به این مقوله خواهد پرداخت، یک دانشگاه بر اساس مبانی دینی به آن توجه می‌کند و دانشگاه‌های دیگر به دیگر علل می‌پردازند.

 

بهرامی تاکید کرد: چنانچه عرصه پژوهش در این امر پیشگام شود به طور قطع عرصه پژوهش توسعه خواهد یافت و چنانچه عرصه آموزشی پیشگام شود به طور قطع دانشگاه ما تا 50 سال آینده آموزشی خواهد بود بنابراین باید توجه کنیم که به چه مبانی تاکید داریم.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر این نکته که متاسفانه دانشگاه‌های ما کلان نگر نیستند، تصریح کرد: آیا ما دارای این ظرفیت هستیم که چنانچه در روز پنج خرداد ماه جلسه معاونان پژوهش و فناورهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شهر اردبیل برگزار شود و در آن جلسه تصمیم گیری کنند که بررسی مشکلات و معضلات دریاچه هامون را بر عهده دانشگاه‌های شرق کشور بگذارند، کنسرسیومی عمل کنیم ؟.

 

بسیاری از چشم اندازهای ما از کلی گویی و غیر واقعی بودن رنج می‌برند

 

در ادامه مهارتی، مدیر برنامه و بودجه دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این نکته که پژوهش بار سنگینی را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به دوش می‌کشد، گفت: ممکن است چالش‌های بسیاری را شناسایی کرده باشید؛ اما نبود یک برنامه راهبردی برای هدایتگری این حوزه جهت حضور فعال در جامعه از همه چالش‌ها، جدی‌تر است.

 

وی آشنایی با ادبیات پژوهش را مهم ارزیابی و به ضرورت برنامه ریزی اشاره کرد و تصریح داشت: با توجه به پیچیده شدن محیط و تغیراتی که در زمان رخ داده است، نیازمندی به یک مدیریت راهبردی بیشتر احساس می‌شود.

 

مدیر برنامه و بودجه دانشگاه فردوسی مشهد فلسفه تدوین سند راهبردی را پاسخ به سوالات دارای اهمیت خواند و ادامه داد: برنامه ریزی یکی از وظایف اصلی مدیریت است و برنامه ریزی در کنار ارزیابی و کنترل، مدیریت استراتژیک تلق می‌شود.

 

مهارتی به مشکلات در نحوه اجرا، کنترل و ارزیابی برنامه ریزی راهبردی اشاره و خاطرنشان کرد: در این میان تعیین یک سند چشم انداز برای یک دانشگاه، نهاد و سازمان دارای اهمیت خاص است که برای ورود به عرصه پژوهش و فناوری باید دید که آیا سازمان و دانشگاه ما دارای یک سند راهبردی و چشم انداز می‌باشد یا خیر، که چنانچه دارای این چشم انداز باشیم باید ذیل اهدافی که برای حوزه پژوهش برنامه ریزی شده است، حرکت کنیم و چنانچه نداریم باید به سمت تدوین آن حرکت کنیم.

 

 

 مدیر برنامه و بودجه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: البته بسیاری از چشم اندازهای ما از کلی گویی و غیر واقعی بودن رنج می‌برند که باید در مسیر تدوین آن واقع گرایی و قابلیت تجلی بخشی آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

وی هدف از این جلسه را تبادل و همفکری برای نزدیک شدن اذهان و هم صدایی خواند و بیان کرد: سند راهبردی دانشگاه فردوسی چندی است که تدوین شده و به طور کلی این دانشگاه یکی از اولین دانشگاه‌هایی است که در سطح دانشگاه‌های کشور اقدام به تدوین این سند کرد.

 

مدیر برنامه و بودجه دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه ها تدوین سند راهبردی در دانشگا‌های منطقه 9 کشور تکلیف خواند و بیان داشت: مهم‌تر از داشتن سند راهبردی، مدیریت و نحوه ورود به سند دارای اهمیت است.

 

در بخش دیگری از این نشست جواد سرگلزایی، رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی به سند ملی نخبگان استان اشاره کرد و بیان داشت:  بنیاد ملی نخبگان یک سند راهبردی دارد و از آنجا که دانشگاه‌ها محل پرورش نخبگان هستند بهتر است که سند راهبردی خود را منطبق بر آن تنظیم کنند تا دانشگاه‌ها از حمایت‌های بنیاد بهره‌مند شوند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار