به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ این کتاب که در واقع پایان نامه نویسنده اثر، یاسمن خلیلی فرد، بوده در چهار فصل و نتیجهگیری تدوین شده است. خلیلیفرد در ابتدا به سهم موضوع جنگ در سینمای پیش از انقلاب ایران میپردازد و مینویسد: «مقوله «جنگ» در سینمای ایران، تا پیش از وقوع جنگ هشت ساله تحمیلی، کمتر مورد توجه فیلمسازان قرار میگرفت. به بیانی، تا جنگی در کار نباشد، فیلم جنگیای هم در کار نخواهد بود. تنها فیلمهای جنگی سالهای پیش از انقلاب اسلامی، فیلمهای اصطلاحاً حماسی بودند که جنگهای باستانی و تاریخی ایران و حتی کشورهای دیگر را به تصویر میکشیدند... با آغاز جنگ تحمیلی، سینمای جنگ در ایران معنای دیگری گرفت. ژانر دفاع مقدس شکل بومی شده سینمای جنگی ایران بود که منحصراً مربوط به جنگ تحمیلی ایران و عراق میشد و به یکی از مهمترین ژانرهای سینمای ایران در سالهای جنگ و دوران پس از اتمام جنگ بدل شد...».
نویسنده سپس به شرح نمونه فیلمهای خارجی درباره جنگ میپردازد که در سینماهای آمریکا و اروپا پس از جنگ جهانی دوم به نمایش درآمدهاند.
نویسنده در واقع در پی آن است که رد پای جنگ و چهره سیاه و خشن آن را در فیلمهایی که به صورت غیر مستقیم به این موضوع و معضل پرداختهاند، نشان دهند. به همین دلیل با تأکید بر اینکه مسئله جنگ لزوماً در فیلمهایی که ظاهری جنگگونه دارند مطرح نمیشود، به بیان چند نمونه از فیلمهای خارجی میپردازد که در آن مسائل اجتماعی، فرهنگی و روانی پس از جنگ روایت شدهاند؛ یعنی زمانی که جنگ چهره واقعی خود را بیشتر هویدا میکند.
در ادامه کتاب «نقش جنگ بر سینمای غیر جنگی ایران» به کارگردانان فیلمهای جنگی، کارگردانهایی که پس از جنگ ساختن فیلم جنگی را دنبال کردهاند، آوردن نمونههایی از فیلمهای زمان جنگ تحمیلی درباره این واقعه و نیز نمونههایی از فیلمهایی که پس از جنگ درباره آن ساخته شدهاند، پرداخته شده است.
«نقش جنگ بر سینمای غیر جنگی ایران» را انتشارات «بدون» با شمارگان 500 نسخه، قطع پالتویی، 171 صفحه و به قیمت 160 هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.