اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، 800 نفر از دکترای عمومی دامپزشکی به وزیر بهداشت مبنی بر لغو نامه نظام پزشکی نامهای نوشتند؛ که متن نامه به شرح زیر است:
«بسمه تعالی«
آینده کشور به برکت اهداف، شعارها و حرکت انقلابی جامعه و حضور انبوه نخبگان جوان و حرکت عظیم و پرشتاب علم و فناوری که آغاز شده است، آینده ای روشن و همراه با پیشرفت و اقتدار و نفوذ روز افزون معنوی در منطقه و جهان خواهد بود و کسانی که در این شرایط بدنبال دلسرد کردن نسل جوان از حال و آینده هستند، مرتکب خیانت به کشور و ناموس ملی می شوند
مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر علمی کشور (22 مهر 1394
مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
با اهدای سلام و تحیات الهی
احتراما با توجه به نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به شماره 16123 / 70 / 100 / 395 – 29 / 3 / 1395 و اطلاعیه شماره 6 مرکز سنجش پزشکی (پیوست های2و1)، درباره عدم اعطای شماره نظام پزشکی به برخی از دانش آموختگان PhD رشته های بالینی وزارت بهداشت، ما دانش آموختگان و دانشجویان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی ایران نسبت به اطلاعیه مزبور معترض بوده و خواهان بازبینی مجدد این وزارت خانه محترم در رابطه با عدم اعطای شماره نظام پزشکی به دانش آموختگان PhD رشته های بالینی با پایه دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی هستیم.
در این رابطه توجه حضرتعالی را به مطالب ذیل جلب می نماییم:
از گذشته تا به امروز، دامپزشکان در کنترل کیفی، بهداشت، سلامت و ایمنی مواد غذایی، تولید واکسن های متنوع، بسیاری از موارد مربوط به بیماری های مشترک میان انسان و دام، تحقیقات باروری و ناباروری با استفاده از مدل های حیوانی و پژوهش های گیاهان دارویی در مراکزی چون سازمان غذا و دارو، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، اداره کل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، انستیتو پاستور ایران، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، پژوهشگاه رویان و پژوهشکده گیاهان دارویی، حضور پررنگی داشته و راهکارهای مناسبی را در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های مختلف ارائه می نموده اند.
آیین نامه آموزشی دوره دکترای عمومی )حرفه ای( دامپزشکی در 33 ماده و 23 تبصره در جلسه 343 شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم مورخ 8 / 4 / 1376 به تصویب رسیده است )پیوست3 (.بر طبق ماده 12 آیین نامه مذکور، تعداد واحدهای درسی و واحدهای کارآموزی، انترنی و پایان نامه دکترا برای دانش آموختگی در طول دوره تحصیلی رشته دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی شامل دو مرحله پیش درمانگاهی و درمانگاهی، حداقل 222 واحد است که معمولا این دوره بین 6 تا 7 سال به طول می انجامد. با مقایسه میان آیین نامه های آموزشی 4 رشته پرطرفدار کنکور تجربی، سنوات دامپزشکی تقریبا با حداقل سنوات پزشکی برابری نموده و حتی بیش از دکترای دندانپزشکی و داروسازی است. طبق ماده 14 آیین نامه آموزشی، حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکترای عمومی دامپزشکی 9 سال بوده که این مورد درخصوص دکترای عمومی )حرفه ای( پزشکی و دندانپزشکی بر طبق مواد 22 و 17 آیین نامه های آموزشی هر کدام از رشته های مزبور، حداکثر به ترتیب 10 و 8 سال است. فارغ از رشته های پرطرفداری چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، تعداد واحدها و مشخصات رشته های دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته گروه علوم پزشکی در مقایسه با دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
برطبق آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته که در 69 ماده و 81 تبصره در بیست و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 23 / 3 / 1383 به تصویب رسید، بنا بر ماده 10 آیین نامه، تعداد واحدهای درسی لازم در دوره کاردانی بین 64 تا 68 واحد، دوره کارشناسی پیوسته 130 واحد و دوره کارشناسی ناپیوسته 67 تا 70 واحد تعیین گردید )پیوست4) همچنان که پیداست، با حفظ احترام به تمامی دوره های تحصیلی، مطابق با نامه اخیر سازمان نظام پزشکی، فردی با طی نمودن دوره کاردانی گروه علوم پزشکی ) 64 تا 68 واحد( و نهایتا ادامه تحصیل، قادر به دریافت شماره نظام پزشکی بوده، درحالیکه یک دکتر دامپزشک حتی با اخذ مدرک PhD علوم پایه پزشکی لایق دریافت شماره نظام پزشکی نیست که این مورد به خودی خود اجحافی آشکار در حق این صنف به شمار می رود. بعلاوه، یکی دیگر از پیامدهای اجرایی شدن اطلاعیه مرکز سنجش پزشکی عطف به نامه اخیر سازمان نظام پزشکی، بسته شدن درهای نظام سلامت بر روی رشته هایی از وزارت علوم همانند دکترای عمومی )حرفه ای( دامپزشکی که تماما پایه بالینی دارند، می باشد.
دانشجوی دکترای عمومی(حرفه ای) دامپزشکی بایستی در طول تحصیل خود طبق مواد 15 و 16 آیین نامه آموزشی وزارت علوم، در کلاس درس، آزمایشگاه یا درمانگاه حضور فعالانه داشته باشد. همچنین در دوره انترنی، به طور تمام وقت و دائم در کلاس ها، سمینارها و کشیک های محوله بر اساس برنامه تنظیمی گروه های علوم درمانگاهی مختلف حضور داشته باشد و در انجام امور محوله طبق ضوابط بخش های مختلف درمانگاهی از جمله: تکمیل پرونده ارجاعی بیمار به درمانگاه یا بیمارستان دامپزشکی، تعقیب نتایج معاینه، بالینی و آزمایشگاهی و تشخیص و درمان بیماران در بخش های مربوطه، دقت و احساس مسئولیت کافی داشته باشد )پیوست3) با توجه به موارد مزبور، بسیاری از اساتید گرامی پزشکی، رشته دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی را با پزشکی اطفال مقایسه نموده و بیان می دارند که دام بدین لحاظ که نمی تواند از بیماری خود صحبت نماید، مشابه طفل انسان می باشد. این وظیفه دامپزشک است که در بالین با ارتباط گیری با صاحب دام و اخذ تاریخچه و نهایتا با استفاده از دانش خود به درمان بیماری بپردازد. لذا با توجه به نکات گفته شده، با توجه به ارتباط تنگاتنگ میان دامپزشک و محیط بیمارستانی، بخش های پاراکلینیکی مثل آزمایشگاه و فرد صاحب دام، دانش آموخته دکترای عمومی(حرفه ای) دامپزشکی برخلاف بسیاری از رشته های وزارت علوم که با دید محض و تئوری گونه به دروس می پردازند، به طور کامل با محیط های بالینی و آزمایشگاهی و همچنین شیوه برخورد با Client آشنایی دارد.
اطلاعات دامپزشکی در مقایسه با رشته های علوم پایه، ابدا در حد تئوری و کتاب صرف نبوده و حتی به گفته جناب آقای دکتر مهدی محبعلی، دامپزشک و استاد برجسته انگل شناسی پزشکی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران: رشته دامپزشکی از بعد علمی و آموزشی یعنی پزشکی و به هیچ وجه این رشته با رشته های کشاورزی سنخیتی ندارد" (پیوست5) درحالی که متاسفانه با عدم اطلاع کافی مسئولین محترم سازمان نظام پزشکی از سر فصل ها و برنامه آموزشی دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی )پیوست3)، در نامه اخیر سازمان مزبور و مصاحبه های اعضای معاونت برنامه ریزی و نظارت و سخنگوی این سازمان مردم نهاد )سمن(، دامپزشکی علنا و کاملا مشابه با رشته های دامپروری و علوم دامی شناخته شده است (پیوست های6 ، 7 و 8)
برخلاف باورهای سطحی برخی از افراد جامعه و متاسفانه تعدادی از افراد شاغل در نظام سلامت، دانش آموختگان دکترای عمومی(حرفه ای) دامپزشکی، نه تنها از لحاظ سطح علمی از 3 رشته برتر کنکور تجربی )پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) نازل تر نبوده، بلکه دانش آموزان مقطع دبیرستان با رتبه های نسبتا خوبی در این رشته پذیرفته شده و با گذراندن واحدهای مشخص چه در علوم پایه و چه در علوم بالینی، از دانش قابل قبولی برخوردار هستند. گواه این مدعا، اظهارات مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، جناب آقای دکتر توکلی در مصاحبه با رسانه های کشوری بوده که در آن از دکترای عمومی(حرفه ای) دامپزشکی به عنوان چهارمین رشته پرطرفدارکنکورتجربی نام برده اند )پیوست9)
جناب آقای وزیر، آیا بایستی علی رغم رضایت وزارت بهداشت مبنی بر ورود دانش آموختگان دکترای عمومی(حرفه ای) دامپزشکی به مقطع PhD رشته های بالینی (اطلاعیه شماره 3 مرکز سنجش پزشکی: دفترچه راهنمای شرکت در آزمون دکترای تخصصی PhD ، 96 - 95)پیوست10 (، با یک کنکور سخت و پررقابت و پس از گذراندن مصاحبه ای نه چندان آسان، بنا برگفته عضو محترم شورای عالی نظام پزشکی، جناب آقای دکتر داریوش طاهرخانی، پس از دانش آموختگی و کسب مهارت های لازم در زمینه علمی به عنوان شهروند درجه 2 نظام سلامت محسوب گردیده و از دریافت شماره نظام پزشکی محروم گردند؟ )پیوست11)
لازم به ذکر است که چنانچه مطمئنا اطلاع واثق دارید، از سال جاری مصاحبه آزمون دکترای علوم پایه پزشکی به صورت بالینی ساختارمند عینی ) OSCEو کوتاه چندگانه MMI (با ایستگاه های مختلف برگزار شده، لذا اساتید اندیشمند هیات ممتحنه بورد رشته های مختلف به راحتی قادر به غربال نمودن دانشجویان و دانش آموختگان کم مایه از نقطه نظر بالینی خواهند بود. همچنین، از گذشته تا به حال دامپزشکان ورود یافته به مقطع PhD وزارت بهداشت، واحدهای پیش نیاز را نیز به تعداد لازم می گذرانیدند تا به دریافت مدرک نهایی نائل گردند، این مورد نیز خود برآگاهی ایشان از رشته هدف به طور کامل می افزود.
به سبب اهمیت فراوان دامپزشکی در حفظ سلامت جامعه انسانی )از جمله نقش آن در بیماری های مشترک میان انسان و دام و ایمنی غذا از مزرعه تا سفره(، سال 2011 میلادی از طریق FAO با شعار " دامپزشکی برای سلامتی، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای کره زمین" ، به عنوان سال دامپزشکی نامگذاری شد. در حقیقت، امروزه این رشته در جوامع پیشرفته به قدری مورد توجه است که درکشورهایی مثل ایتالیا و ژاپن که جز هشت قدرت اقتصادی برتر جهان به شمار می روند )گروه G8 (، دامپزشکی در زیر مجموعه وزارت بهداشت قرارگرفته و با تعامل میان این دو نهاد، توانسته اند بسیاری از بیماری ها را تحت کنترل درآورده و سطح کیفی بهداشت و سلامت جامعه را افزایش دهند.
همچنین، چنانچه در نامه ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی، جناب آقای دکتر صفری به بالاترین مقام سازمان نظام پزشکی کشور، جناب آقای دکتر زالی ذکر گردید، در حال حاضر در جهان مفهوم سلامت واحد One Health ( (فراگیر شده و دیگر مرزبندی واضحی میان رشته های زیر مجموعه گروه پزشکی از جمله علوم پایه پزشکی و دامپزشکی وجود ندارد )پیوست12) در گواه این مدعا، بسیاری از پزشکان متخصص ایران و جهان، در کارآزمایی های بالینی خود از دانش دامپزشکان بهره می گیرند. این امر به سبب شباهت بالای سیستم و پاتوفیزیولوژی مدل های حیوانی در قیاس با ساختار بدن انسان است )هر مدل حیوانی خاص، برای بیماری و اندامی که بیشترین شباهت را با انسان دارد، استفاده می گردد(. توجه به همین موضوع نیز می تواند علم و تجربه دامپزشکان در زمینه بالینی را روشن ساخته و وجه تفریقی میان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی و رشته های با پایه زیستی و کشاورزی باشد.
در سال های اخیر، بسیاری از دانش آموختگان دکترای دامپزشکی با توجه به علاقه شخصی خویش به رشته های مختلف علوم پایه پزشکی و فراهم بودن زمینه شرکت ایشان در آزمون دکترای تخصصی، در گروه های مختلفی چون تغذیه، ایمنی شناسی، بیوشیمی بالینی، انگل شناسی و...، در پروژه های پژوهشی گوناگون به عنوان مجری اصلی یا همکار طرح در ارائه مقالات علمی – پژوهشی و با نمایه بین المللی همکاری نموده و بدین طریق با ارتقای تعداد مقالات و استنادات، موجب سرافرازی بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی ایران، در رتبه بندی های برتر جهانی همانند تایمز، QS و شانگهای شده اند. برای نمونه، بسیاری از دامپزشکان در رشته علوم تغذیه درگروه های مختلفی چون تغذیه بالینی، تغذیه سلولی و مولکولی و تغذیه جامعه که هرکدام ازگروه های مزبور شامل زیرواحدهای مختلفی مانند تغذیه بیماری های خاص، تغذیه انترال و پارانترال، تغذیه دوران ها، تغذیه ورزشی، امنیت غذایی، اپیدمیولوژی تغذیه و ایمنی غذایی می باشند، در حیطه مورد علاقه خویش به فعالیت پرداخته و در بسیاری از پژوهش های آزمایشگاهی و بالینی این رشته و حتی نگارش آکادمیک و علمی مقالات اساتید، دخیل بوده اند.
حال از شخص شریفی چون حضرتعالی که از سال 1392 با نقش بارز خویش در تصویب و اجرایی شدن طرح تحول سلامت در برقراری عدالت چه در جامعه پزشکی و چه در میان بیماران محتاج، زبانزد خاص و عام بوده و مورد تحسین می باشید، می پرسیم: آیا سازمان نظام پزشکی با نامه اخیر خویش خطاب به معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تشخیص مبنی بر عدم صدور شماره نظام پزشکی برای دامپزشکان، عدالت را در خصوص پژوهشگرانی که با پایه دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی چندین سال از عمر خود را به تحقیق و همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی کشور صرف کرده اند، رعایت نموده است؟
علاوه بر موضوع فوق، جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی، آیا این عادلانه است که در عین حضور تعداد فراوانی از اساتید گرانقدرعلوم پایه پزشکی که در مقطع پایه در رشته دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی تحصیل نموده اند و به جامعه پزشکی و بهداشت و درمان کشور در حال خدمت رسانی می باشند، این رشته مشمول اطلاعیه شماره 6 مرکز سنجش پزشکی وزارت بهداشت عطف به نامه قائم مقام و معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی قرارگیرد؟ اسامی تعدادی از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی ایران و جهان با پایه دکترای عمومی )حرفه ای( دامپزشکی جهت رویت، به شرح ذیل تقدیم حضور می گردد:
1- پروفسور محسن میدانی، استاد گروه تغذیه، مدیر آزمایشگاه Vascular Biology ، دانشگاه تافتس آمریکا
2- پروفسور سیمین نیک بین میدانی، استاد گروه تغذیه، مدیر آزمایشگاه Nutritional Immunology ، دانشگاه تافتس آمریکا و مدیر سابق جامعه تغذیه آمریکا(2015-2014)
3-پروفسور محمد مقدسیان، استاد گروه تغذیه انسانی، دانشکده کشاورزی و علوم غذایی، دانشگاه منیتوبا کانادا
4-دکتر فرخ اسدی، دانشیار فیزیولوژی و پاتو فیزیولوژی، دانشگاه راش آمریکا
5- دکتر هدایت حسینی، استاد گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
6-دکتر علی احسانی، دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
7- دکتر سهیل اسکندری، استاد مدعو گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو، معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو
8-دکترمحمد جلالی، دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
9-دکتر سید محمد مظلومی، استاد گروه تغذیه و علوم غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
10-دکتر محمد هاشمی، استادیار گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
11-دکتر مجید امین زارع، استادیارگروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
12-دکتر احسان صادقی، دانشیار گروه علوم تغذیه وکنترل کیفی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
13-دکتر بهادر حاجی محمدی، استادیار و مدیرگروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
14-دکتر رامین خاکسار، دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
15-دکتر حمیدرضا توکلی، دانشیار و مدیرگروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله )عج(
16-دکتر سپیده عباس زاده، استادیارگروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله )عج(
17-دکتر الهام خلیلی صدرآباد، استادیار گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
18- دکتر فاطمه اکرمی مهاجری، استادیارگروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
19- دکتر آراسب دباغ مقدم، معاونت بهداشتی و عضو هیات علمی گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی و مرکز تحقیقات بیماری های عفونی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران )آجا(
20- دکتر روح الله فردوسی، استادیار پژوهشی گروه تحقیقات صنایع غذایی و مشاور اجرایی حوزه ریاست، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
21- دکتر محمد وجگانی، استاد گروه ایمونولوژی و بیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی (بورد) ایمنی شناسی پزشکی
22-دکتر جمشید حاجتی، استاد گروه ایمونولوژی و بیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی
23-دکتر نریمان مصفا، استاد گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
24-دکتر حمید محمودزاده نیکنام، عضو هیات علمی بخش ایمونولوژی، انستیتو پاستور ایران
25-دکتر علی اکبر امیرزرگر، استاد گروه ایمونولوژی و بیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
26-دکتر ابوالقاسم عجمی، استاد گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
27-دکتر علیرضا رفیعی، استاد گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
28-دکتر سعید امان پور، دانشیارگروه تحقیقات تجربی، مرکز تحقیقات سرطان، انستیتو کانسر ایران
29- دکتر سیدرضا مجدزاده، استاد گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران
30-دکترکوروش هلاکویی نایینی، استاد گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران
31- دکتر پروین یاوری، استاد گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
32-دکتر احسان مصطفوی، استادیار، رئیس بخش اپیدمیولوژی و مدیرپایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران
33-دکتر محمود شمسی شهر آبادی، استاد گروه ویروس شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی )بورد( ویروس شناسی پزشکی
34-دکتر علیرضا زواره، استادیار و رئیس بخش واکسن های ویروسی، انستیتو پاستور ایران
35-دکتر احمد فیاض، استاد ویروس شناسی، ریاست سابق بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری WHO و مدیریت بخش ویروس شناسی، انستیتو پاستور ایران
36- دکتر سوسن سیمانی، استاد ویروس شناسی، معاون سابق بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری WHO ، انستیتو پاستور ایران
37- دکتر رضا صغیری، استادیار بخش بیوشیمی، انستیتو پاستور ایران
38-دکتر عصمت میراب زاده اردکانی، عضو هیئت علمی بخش پزشکی مولکولی، انستیتو پاستور ایران
39-دکتر سید جمال هاشمی، استاد قارچ شناسی، گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
40-دکتر طاهره شکوهی، استاد قارچ شناسی، گروه انگل شناسی و قارچ شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
41- دکتر احمد سینایی پور، عضو هیات علمی، رئیس دانشکده پیراپزشکی و معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی )آجا(، تجلیل شده به عنوان چهره ماندگار پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
42-دکتر محمد مهدی فیض آبادی، استاد گروه میکروب شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن میکروب شناسی ایران
43-دکتر رضوان منیری، استاد میکروب شناسی پزشکی، گروه میکروب، ویروس و ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
44- دکتر مهدی محبعلی، استاد انگل شناسی،گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
45-دکتر ایرج موبدی، استاد انگل شناسی، گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
46-دکتر علی فرهناک، دانشیار انگل شناسی،گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
47-دکتر عبدالحسین دلیمی اصل، استاد گروه انگل شناسی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران و ریاست موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ) 1390 - 1384 )
48- دکتر مهدی وجدانی، استاد انگل شناسی، گروه انگل شناسی و قارچ شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
49- دکتر مهدی شریف، استاد انگل شناسی، گروه انگل شناسی و قارچ شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
50- دکتر بدخشان هوشمند، متخصص بهداشت عمومی، ریاست سابق اداره بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت )به مدت 17 سال(
51- دکترغلامرضا جاهد خانیکی، استاد گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی )بورد( بهداشت و ایمنی مواد غذایی
52-دکتر پریسا صدیق آرا، استادیار گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
53- دکتر حمید چوبینه، دکترای تخصصی بیولوژی تولید مثل و مدیریت مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویش، عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست مجتمع دارویی و درمانی هلال احمر ایران
رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه خویش به جوانان نخبه ایران اسلامی مورخ 22 مهرماه 1394 ، به ماندن در کشور بجای رفتن به کشورهای بیگانه با برخی از ذهنیت های رفاهی سفارش نمودند و فرمودند" بجای آنکه خود را در هاضمه بی رحم و آزمند جوامع بیگانه قرار دهید، سازنده هندسه صحیح سلامت کشور و تضمین کننده مغز و سلسله اعصاب و استخوان بندی جامعه خود باشید" )پیوست13 (. وزیر محترم مستحضر هستند که در صورت اجرایی شدن اطلاعیه مزبور برای دانش آموختگان دکترای عمومی)حرفه ای( دامپزشکی، دلسردی عظیمی این گروه از جامعه را دربرگرفته و چه بسا سبب مهاجرت بسیاری از دانش آموختگان نخبه این رشته که از پایه آزمایشگاهی و بالینی برخوردار هستند،گردد. با توجه به آنکه نظام جمهوری اسلامی ایران جهت فزونی سطح مهارت های دانش آموختگان نامبرده هزینه های بسیار زیادی را متحمل شده، روا نیست که با قرار گیری دکترای عمومی )حرفه ای( دامپزشکی در اطلاعیه ذکر شده، سرمایه های علمی کشور با توان علمی و عملی بالا در راه خدمت به بیگانگان تشویق گردند که عدم توجه به این موضوع خود می تواند تخطی از بیانات رهبری محسوب گردد.
وزیر محترم، متاسفانه سازمان نظام پزشکی کشور، تنها راه لغو اجرایی شدن نامه خویش و اطلاعیه مرکز سنجش پزشکی را، نامه مکتوب وزارت بهداشت دانسته و اعلام کرده در صورت درخواست این وزارت خانه، شورای عالی نظام پزشکی رشته مورد نظر را از نظر کفایت جهت دریافت شماره نظام بررسی خواهد نمود. از سوی دیگر، قائم مقام محترم معاونت آموزشی وزارت بهداشت، جناب آقای دکتر حمید اکبری، در بیانات خویش برخلاف گفته های معاونت برنامه ریزی و نظارت و قائم مقام سازمان نظام پزشکی که نامه نظام را در هماهنگی کامل با وزارت خانه دانسته بودند، اعلام نمودند که هیچ گونه هماهنگی با وزارت بهداشت صورت نپذیرفته و این اطلاعیه به سبب آنکه نظام پزشکی ایران سمن به شمار می رود، کاملا در حیطه اختیارات ارگان مزبور می باشد )پیوست14) در هر صورت، نامه نظام پزشکی خطاب به معاونت آموزشی وزارت بهداشت، به نوعی بازی با حال و آینده دانشجویان و دانش آموختگانی است که برای رسیدن به اهداف علمی خود از چندین سال قبل برنامه ریزی نموده اند.
وزیر گرانقدر، پیشنهاد ما به شورای عالی نظام پزشکی و درخواست پیگیری متعاقب آن از سوی جنابعالی، ابطال این نامه و خروج رشته دکترای عمومی )حرفه ای( دامپزشکی از اطلاعیه مذکور است. جهت جبران کمبودهای دیده شده از نگاه سازمان نظام پزشکی کشور نیز، اصلاح کوریکولوم یا برنامه آموزشی به نحوی که پیش نیازهای لازم افزایش یابند، طرح اجباری نیروی انسانی و مناطق محروم اضافه گردد و دوره های کارآموزی و کارورزی در محیط بیمارستانی گذرانده شود، توصیه می گردد. بدین ترتیب با لطف و تلاش معاونت آموزشی، شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی(اعضای محترم هیات ممتحنه، ارزشیابی و برنامه ریزی رشته های علوم پایه پزشکی( و شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، جهت اصلاح کوریکولوم های رشته های مختلف و لحاظ نمودن موارد فوق، قاعدتا نبایستی جهت صدور شماره نظام پزشکی از سوی سازمان مسئول برای دانش آموختگان مقطع دکترای تخصصی PhD علوم پایه پزشکی با پایه دکترای عمومی )حرفه ای( دامپزشکی، دیگر هیچ گونه مشکلی باشد.
و من الله التوفیق
با تشکر از زحمات بی بدیل حضرتعالی در راستای اجرایی نمودن طرح تحول سلامت و خدمت رسانی به ایران اسلامی
جمع کثیری از دانش آموختگان و دانشجویان دکترای عمومی )حرفه ای( دامپزشکی )پیوست 15)
رونوشت:
جناب آقای دکتر زالی، ریاست محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر نوبخت، ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر لاریجانی، معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر حاجتی، دبیر محترم شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی
جناب آقای دکتر پورکاظمی، ریاست محترم مرکز سنجش پزشکی
جناب آقای دکتر رضوی، دبیر محترم شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی
جناب آقای دکتر اکبری، قائم مقام محترم معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر جهانگیری، قائم مقام محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر کشاورز، دبیر محترم هیات ممتحنه و ارزشیابی )بورد( علوم تغذیه
جناب آقای دکتر وجگانی، دبیر محترم هیات ممتحنه و ارزشیابی )بورد( ایمنی شناسی پزشکی
جناب آقای دکتر نوری دلویی، دبیر محترم هیات ممتحنه و ارزشیابی )بورد( ژنتیک پزشکی
جناب آقای دکتر دوستی، دبیر محترم هیات ممتحنه و ارزشیابی )بورد( بیوشیمی بالینی
جناب آقای دکتر صفری، ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران
ما دانشجویان استدعا داریم با لغو این نامه مانع تضییع حقوق چند هزار دانشجوی وزارتین گردید....
همان طور که در متن نامه آمده دکترای حرفه ای دامپزشکی کاملا با رشته های کشاورزی و دامپروری و علوم دامی تفاوت میکند و اصول آن بر مبنای پزشکی استوار است و همانند آن از مبنای آزمایشگاهی و بالینی به شکل توامان برخوردار است. اصولا قرارگیری چنین رشته ای در نامه نظام پزشکی، که بسیاری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت تاکید دارند، از عدم آگاهی مقامات نظام پزشکی از کوریکولوم آموزشی دکترای حرفه ای دامپزشکی حکایت میکند. در حقیقت، دریافت شماره نظام پزشکی حق دانش آموختگان دکترای تخصصی علوم پایه پزشکی با پایه دامپزشکی است.
از جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی تقاضای رسیدگی به این موضوع را دارم.