به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، عباس محمدی، شاعر و معاون اجرایی مرکز موسیقی حوزه هنری با بیان اینکه برخی تصور میکنند عنوان سرود در ابتدای انقلاب اسلامی جایگزین ترانه شده است، اظهار کرد: کاربرد سرود و ترانه متفاوت است و این گونه نیست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای بهکار نبردن عنوان ترانه، عنوان سرود جایگزین ترانه شده باشد. بلکه سرود بخشی از موسیقی است که دست بر قضا بهخاطر کاربرد و کارکردش در آن دوران سرودهای پررنگتر بود چه از نظر شنیداری و چه از منظر تولید.
وی ادامه داد: تصور ما از سرود اشتباه بوده است، سرود در واقع کارکرد حماسی دارد. معمولا با ریتمهای ضربی و تند و مهیج همراه است و با همین ریتمها میتوان کارکرد متفاوت سرود را نشان داد. در بخش کلام نیز قاعده سرود این است که بیشتر مبتنی بر شعار است. که از جمله الگوهای موفق کلامی میتوان به آثار زندهیاد حمید سبزواری اشاره داشت که اغلب راوی شعارهای انقلابند و عهدهدار گفتمان فرهنگی انقلاب، و همه در قالب سرود بیان شدهاند و همین استفادهٔ بجا با اینکه همگان از شعاری بودن آن مطلعند سبب فراگیری این آثار شده است.
محمدی خاطرنشان کرد: سرود «این بانگ آزادی...» شاخصترین اثر سبزواری درواقع بیانیه انقلاب اسلامی است که در قالب سرود عرضه شده است و متأسفانه در عرصه هنر این کار تکرار نشده است. باید گفت که البته سرود صرفاً کارکرد تهیج افکار عمومی را ندارد و خیلی از موارد با موسیقی ملایم هم همراه میشود و مضامین ملی و همدلی و ... را بیان میکند.
این شاعر کشور درباره تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به احیای سرود نیز گفت: متاسفانه به وجه هنری انقلاب اسلامی آن طور که باید پرداخته نشده است و سرود به عنوان یکی از ویژگیهای انقلاب، به صورت فراگیر در بین مردم نیست. امروز بیشتر آثار پاپ رایج است که این آثار هم با توجه به کثرت تولیدات میتوان آنها را نوعی موج دانست که پس از انتشار تنها مدت کوتاهی مانایی دارند و در سرود هرچند ممکن است موضوع تولید تقویمی باشد اما تجربه ثابت کرده که مانایی بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: کارکرد سرود با توجه به موسیقی حماسی و هیجانی که دارد این است که طیف وسیعتری از مخاطبان را به خود جلب میکند. خیلی از سرودهای اوایل انقلاب اسلامی هنوز هم خاطرهانگیزند و امروز نیز کارکرد سرود، در عرصه جنگ نرم یک ضرورت است.
محمدی با اشاره به اینکه در بخش موسیقایی سرود ضعف وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه نگرش و نگاهی که در موسیقی کشور وجود دارد تنها مخاطبان خاصی را اقناع میکند که شاید مخاطبان اصلی موسیقی هم نباشند و نوع موسیقی و محتوای آن نیز برایشان اهمیت نداشته باشد. در کل بایست گفت بیشتر تمرکز ما بر موسیقی پاپ است و به این خاطر، عرصه موسیقی تحت سیطره موسیقی پاپ است. لذا باید اهالی موسیقی در عرصه تولید و عرضه سرود رویکردی جدی داشته باشند و به جای تولید موسیقیهای انقلابی با موضوعاتی مانند مدافعان حرم، استکبارستیزی و .... در قالب پاپ، این آثار را در قالب سرود تولید کنند که در این زمینه توجه ویژه به موسیقی «چاووش» دهه ۶۰ میتواند سرلوحه خوبی باشد.