به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پایان سفر به 6 کشور آمریکای لاتین در جمع خبرنگاران اعزامی به تشریح دستاوردهای این سفر و توافقات صورت گرفته پرداخت و گفت: با توجه به روابط بسیار خوبی که ایران از ابتدای انقلاب بخصوص ١٥ سال گذشته با آمریکای لاتین داشته، ضروری بود یکی از اولین سفرهای دوره ای به این منطقه باشد، در همین راستا در دی ٩٤ برای این سفر برنامه ریزی کردیم که متاسفانه با اعدام ظالمانه شیخ نمر و اتفاقاتی که بعد از آن در منطقه رخ داد، ضرورت داشت که بنده در تهران بمانم و در آستانه انجام سفر مزبور به تعویق افتاد. یک بار دیگر برای اردیبهشت ماه سالجاری برای این سفر برنامه ریزی کردیم که متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که در برزیل رخ داد و برزیل اولین مقصد سفر ما بود، مجددا ناگزیر شدیم سفر را مجددا برنامه ریزی کنیم و بحمدالله این بار یک سفر کاملا برنامه ریزی شده با حضور بخش خصوصی و دولتی انجام شد.
* در سه سال گذشته ده ها مورد نامه آرامش بخش توسط آمریکایی ها صادر شد/ فشار به آمریکایی ها برای صدور این نامه
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش در شیلی درباره «نامه آرامش بخش» گفت: متاسفانه برخی دوستان در کشور از این موضوع سوء استفاده کردند. اصطلاحی است که البته دوستانی که سوء استفاده کردند، می دانستند. یک اصطلاحی در روابط بانکی است که به آن می گویند comfort letter این نامه ای است که وزارت خزانه داری آمریکا به بانکها می دهد که براساس این نامه نگران مراوده با کشورها نباشند. شاید در طول سه سال گذشته ده ها مورد آن را حتی قبل از برجام صادر کردند.
ظریف در توضیح بیشتر عنوان کرد: برخی بانکها برای اینکه با سایر کشورها تبادلات داشته باشند، مخصوصا کشوری که از تحریم خارج می شود، درخواست چنین نامه ای را دارند، آن کشورهایی که درخواست دارند، مستقیم درخواست می کنند و ما هم به آمریکایی ها فشار می آوریم که در قالب تعهداتشان این نامه را صادر کنند.
وی افزود: برخی دوستان ما که طبق معمول از هر دستاوردی می خواهند برای اهداف سیاسی سوء استفاده کنند حرفهای بی مورد و بی معنی زدند که امیدوارم کم کم انشاءالله هدایت شوند.
وی با اشاره به سفرش به شیلی عنوان کرد: در این سفر از کشورهای مترقی آمریکای لاتین که با ایران رابطه دیرینه دارند و همینطور به شیلی بازدید به عمل آمد که اولین سفر در تاریخ ایران توسط وزیر خارجه ایران به شیلی در این سفر دوره ای انجام شد.
وزیر خارجه ادامه داد: در همه توقفها در کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا موضوعات مختلف سیاسی مربوط به جنبش عدم تعهد، ملل متحد، مسائل منطقه ای، تحولات آمریکای لاتین، طرح صلحی که این روزها در کلمبیا به نتیجه رسید، تحولاتی که کشورهای مترقی در آمریکای لاتین با آن مواجهند، مشکل قیمت نفت و فشار سیاسی که برخی رژیم ها برای پایین آوردن قیمت نفت و برای ضربه زدن به کشورهای مترقی در این منطقه و منطقه ما انجام دادند، بحث تروریسم و افراط گرایی و مسایل منطقه ما از جمله موضوعات محوری بحثهای سیاسی ما در این سفر بود.
* اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت مسئول انتخاب ٦٠ نماینده بخش خصوصی
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در حوزه اقتصادی یک هیات بسیار قوی از بخش خصوصی داشتیم حدود ٦٠ نماینده شرکتهای مختلف بخش خصوصی در این سفر بودند که با توجه به مسئولیت مستقیمی که اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت در این زمینه دارند، مسئولیت جمع کردن این افراد و انتخاب آنها با این دستگاه ها بود، ولی هماهنگی هایی نیز توسط ما در مرکز و هم توسط همکاران ما در سفارتخانه ها انجام شده بود که این سفر و دیدارها موفق باشد.
وی به حضور نمایندگانی از بخش اقتصادی دولتی در این سفر اشاره کرد و افزود: از کشتیرانی، بانک مرکزی، بخش های صنعت و فناوری ریاست جمهوری، بخش های مربوط به ضمانت صادرات، کشاورزی از بخش مبارزه با آفات، سدسازی و نیروگاه سازی و .. در این سفر حضور خوبی داشتند.
*توافق برای ایجاد رابطه کارگزاری
ظریف خاطرنشان کرد: حضور بخش دولتی دو خاصیت داشت، در برخی موارد مستقیما بخش دولتی ما وارد می شد مثل رئیس مرکز نانو در معاونت فناوری ریاست جمهوری یا مثلا بحث سدسازی و نیروگاه سازی و در بعضی موارد مثل بانک مرکزی و کشتیرانی دوستان ما به عنوان پشتیبان بخش خصوصی حضور داشتند. در همه کشورهایی که سفر داشتیم، بحث روابط بانکی مطرح شد که در برخی موارد به توافق و تفاهمنامه رسیدیم. تقریبا در همه موارد درباره ایجاد رابطه کارگزاری توافق شد که برای اولین بار است که صورت می گیرد.
وزیر خارجه ادامه داد: در برخی از موارد توانستیم در زمینه های همکاری های گسترده تر بانکی و ضمانت صادرات توافق کنیم. همینطور در دو مورد کشتیرانی ما توانست گفتگوهای بسیار خوبی را با کشورهای طرف مقابل برای ایجاد خط مستقیم کشتیرانی داشته باشد و دوستان در کشتیرانی در شیلی و کشورهای دیگر منطقه بحثهای خوبی را با طرف مقابل داشتند.
وی ادامه داد: در تمام این سفرها همایش اقتصادی بین بخش خصوصی و بخش دولتی و بخش خصوصی و بخش دولتی کشورهای میزبان برگزار شد و بعد از این جلسات عمومی جلسات خصوصی داشتیم که در برخی موارد جلسات خصوصی جمعی در حوزه های تخصصی بود. مثلا یک جلسه در حوزه کشاورزی یک جلسه در حوزه فناوری و ... در برخی حوزه ها نیز نمایندگان بخش خصوصی مستقیما با یکدیگر ملاقات کرده و ایجاد ارتباط می کردند.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: مجموعا معتقدم این سفر فرصتی را فراهم کرد که در حوزه هایی که روابط گسترده اقتصادی داشتیم مثل ونزوئلا، این روابط را تقویت بخشیده و گسترش دهیم و همینطور حوزه های روابط را افزایش دهیم، یا در برخی موارد که روابطی وجود نداشت یا بسیار کمرنگ یا غیرمستقیم بود مثل شیلی توانستیم امکان ارتباط مستقیم را فراهم کنیم.
وی افزود: امیدوارم با نگرشی که وزارت خارجه به بحث دیپلماسی اقتصادی و در خدمت اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری دارد بتوانیم از این سفر و سفرهای مشابه که در ماه های گذشته به آفریقا، آسیا و اروپای شمالی و منطقه بالتیک داشتیم انشاالله مجموعه حرکتهای مفیدی را برای تقویت اقتصاد مقاومتی برای کمک به معیشت مردم فراهم کنیم.
* آمریکای لاتین حوزه مهم و مستعد برای ارتباط
وی در خصوص تصورش از آمریکای لاتین گفت: احساس می کنم که آمریکای لاتین حوزه مهم و مستعد برای ارتباطات با ماست. ما روابط بسیار خوب سیاسی با آمریکای لاتین داریم و لازم است این روابط سیاسی را با روابط گسترده اقتصادی انسجام و تحکیم ببخشیم و همینطور روابط سیاسی را پایدار کنیم.
وی ادامه داد: امیدوارم این سفر یک قدم مثبت در این زمینه باشد.
وزیر خارجه درباره نتایج اقتصادی این سفر با بیان اینکه نتایج اقتصادی در روابط بین الملل در هیچ شرایطی یک شبه بروز نمی کند، عنوان کرد: الان بخش خصوصی ما توانسته با بخش خصوصی و دولتی این کشورها آشنا شده و زمینه ها را بررسی کند. از این به بعد بستگی به همت دوستان بخش خصوصی دارد که چه میزان بتوانند از فرصتها برای ایجاد زمینه حضور فعال تر، صادرات خدمات فنی مهندسی و کالاهای غیرنفتی، استفاده از توان ترانزیتی ایران بهره برداری کنند. این مجموعه امکاناتی است که ما داشتیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم و از این به بعد در خدمت بخش خصوصی و بخش دولتی خواهیم بود، ولی از الان بستگی به همت دوستان دارد که چه میزان بتوانند از فرصتی که فراهم شده استفاده کنند.
* سفر به برخی کشورهای آفریقایی و شرق آسیا در دستور کار قرار دارد
وی درباره ادامه سفرهای دوره ای به دیگر مناطق با بیان اینکه در دوران برجام سفرها متمرکز به منطقه بود، عنوان کرد: انجام سفرهای دورتر در زمان مذاکرات برجام ممکن نبود که بتوان، هشت تا ده روز به آن سفر بروم. این سفرها را از ابتدا برای بعد از اجرایی شدن برجام برنامه ریزی کرده بودیم و به همین دلیل از دی ماه ٩٤ این سفرها بصورت گسترده شروع شد. تاکنون یک سفر در سال ٩٣ به شرق آفریقا داشتیم یک سفر نیز اخیرا به غرب آفریقا داشتیم. به آفریقای جنوبی قبلا سفر شده و به اروپای شمالی و آسیا و اقیانوسیه هم سفر کردیم.
ظریف اضافه کرد: سفرهای خوب و گسترده ای به مناطق دورتر داشتیم. جاهای دیگری هم هست. به برخی کشورهای آفریقایی هنوز فرصت سفر فراهم نشده که حتما در برنامه آینده ما خواهد بود. برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی هست. گرچه من سفر دوره ای داشتم، ولی نتوانستیم بخش خصوصی را به آن کشورها ببریم. احتمالا سفر به آسیای شرقی به همراه بخش اقتصادی باید در برنامه ریزی های ما باشد.
وی افزود: لذا برنامه سفرها در آینده انشاالله به شرط حیات و با حضور گسترده بخش خصوصی ادامه خواهد داشت.
* تشکیل کمیته مشترک برای حل و فصل مشکلات باقیمانده بین ایران و ونزوئلا
وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره پیام روحانی به مادورو رئیس جمهور ونزوئلا برای کمک به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور، عنوان کرد: ونزوئلا کشوری بسیار ثروتمند، توانا و دارای منابع انسانی و طبیعی گسترده است. لذا ما در این سفر از یک طرف کمیته مشترکی را برای حل و فصل مشکلات باقی مانده از گذشته بخصوص از دوران تحریم ها تشکیل دادیم و همینطور توافق کردیم که در برخی حوزه ها که مورد علاقه دوستان ونزوئلایی است همکاری های گسترده تر و جدی تری داشته باشیم. مثل صنایع غذایی، صنایع و تکنولوژی های پیشرفته و همینطور همکاری هایی که در گذشته داشتیم و تصمیم گرفتیم تبادل نظرهایمان در حوزه اوپک و نفت و گاز را گسترش دهیم.
وزیر خارجه ایران در راس یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی و در اولین سفرش به منطقه آمریکای لاتین پس از تصدی وزارت خارجه و بعد از اجرایی شدن برجام از کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا بازدید و با مقامات این کشورها ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات بین المللی را بررسی کرد. در حاشیه این دیدارها نشستهای مشترک اقتصادی نیز بین تجار و نمایندگان بخش خصوصی ایران و کشورهای مذکور به صورت دوجانبه برگزار شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی پس از اجرای برجام به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا و غرب آفریقا سفر کرد.