به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روز گذشته خبری منتشر شد که از درگیری لفظی و حتی فیزیکی یک نماینده مجلس با خبرنگار روزنامه ایران حکایت داشت. این درگیری بین نادر قاضیپور، نماینده شهر ارومیه در مجلس شورای اسلامی و «احسان بداغی»، خبرنگار روزنامه ایران گزارش شده بود.
ظاهر ماجرا از آنجا آغاز شده که خبرنگار روزنامه ایران، سوالی را در خصوص فراکسیون مناطق آذرینشین مطرح میکند که با واکنش نماینده محترم ارومیه مواجه میشود. یک فایل صوتی کوتاه از این درگیری منتشر شده که ظاهرا کامل نیست و آغاز ماجرا و چگونگی آن را نشان نمیدهد.
به هر روی، حرفهایی در این فایل صوتی رد و بدل شده که قطعا در شان مجلس شورای اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. به هر روی، تذکار برخی نکات برای کسانی که آن فایل صوتی را شنیدهاند ضروری بهنظر میرسد:
الف – جا دارد جناب آقای قاضیپور، کنترل بیشتری بر گفتار و رفتار خویش داشته باشند. پیشتر نیز سخنانی از ایشان در جمع هوادارنشان و پس از پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد، که متاسفانه در شان ایشان و مردمی که به وی رای داده بودند، نبود. در خصوص این مصاحبه نیز، خبرنگار هر سوالی پرسیده باشد یا هر رفتاری کرده باشد، نمیتواند مجوزی برای برخورد فیزیکی تلقی شود.
ب – رفتار خبرنگار روزنامه ایران هم از دیگرسو چندان حرفهای بهنظر نمیرسد. حتی شاید این انگاره دور از ذهن نباشد که وی قصد عصبانی کردن طرف مقابل را دارد. در فن مصاحبه، اصولا خبرنگار وارد مجادله نمیشود بلکه سوال میپرسد و اگر طرف مقابل پس از یکی دو سوال نشان دهد که نمی خواهد به سوال پاسخ دهد، از سوال باید گذشت.
ج – آقای قاضیپور حتما این نکته را میدانند یا باید بدانند که سابقه تشیع در ایران به قبل از دوران صفویه بازمیگردد. مثلا شهر مقدس قم سابقه طولانی مدت تشیع دارد و سبزوار نیز تا حدودی. آنچه در دوران صفویه رخ داد، آوردن تشیع به ایران نبود، بلکه همهگیر شدن این مذهب و رسمی شدن آن بود.
د – خبرنگار محترم روزنامه ایران نیز باید اندکی بیشتر در مورد صوفیه بداند. صفویه صوفی بودند اما به هیچ روی بنیانگذار تصوف نبودند. زمان پیدایش تصوف به قرن دوم هجری قمری بازمیگردد. امثال «حسن بصری» و «ابوهاشم کوفی» صدها سال با صفویه فاصله تاریخی دارند. سفیان ثوری چه ربطی با صفویه داشت یا جنید بغدادی کی نان شیخ صفیالدین و شیخ حیدر خورده بود؟ تصوف مدتها قبل از صفویه شکل گرفته و در ایران نیز وجود داشته تا آنجا که برخی بزرگان آن در اطراف خراسان میزیستهاند. این خبرنگار محترم، تاکنون کتاب «اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابیسعید» را از نزدیک دیده است؟ این کتاب در قرن ششم قمری تالیف شده آن هم 130 سال پس از مرگ ابوسعید در خراسان. صفویان قرن دهم هجری قمری تازه به حکومت رسیدهاند.
ه – قطعا تمام اقوام و آحاد ملت ایران، در دفاع از نوامیس ملک و ملت در جریان دفاع مقدس تشریک مساعی داشتهاند، از جمله دلاورمردان آذربایجان که با لشکر عاشورا، همواره بر رژیم بعث تاختند. نباید به دفاع مقدس، بعد قومیتی داد. در آن 8 سال پرشکوه، تمام ایرانیان از این مرز و بوم دفاع کردند.
و – شایسته نیست ایندست درگیریها فورا به اتهام ضدیت با اسلام و ضدیت با ولایت فقیه منجر شود. اینگونه اتهامات، اتهامات کوچکی نیستند که چون نقل و نبات بعضا رد و بدل میشوند.
خوب است گزارشی که سایت «آذریها» در خصوص «تذکر صریح رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس» منتشر کرده، همچنان مدنظر آقای قاضیپور و همه نمایندگان محترم باشد: «یک نکتهای که [باید] خیلی به آن دوستان توجّه بکنند: ببینید ما در داخل کشور یک گُسلهایی داریم، گُسلهای قومی داریم، گُسلهای عقیدتی داریم، سنّی و شیعه داریم مثلاً فرض بفرمایید، گُسلهای جناحی داریم -همین جناحهایی که هست، که میبینید- این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به وجود نمیآید؛ اشکالی هم ندارد. بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنانچه این گُسلها فعّال شد، آنوقت زلزله به وجود میآید؛ سعی دشمن در فعال کردن این گُسلها است؛ حواستان باشد. مرتّباً دارند بر آتش اختلافات میدمند برای اینکه آن را برافروختهتر و مشتعلتر بکنند.»
لازم است تمامی نمایندگان محترم مجلس، سخنان فوق رهبر معظم انقلاب اسلامی را نصبالعین خود قرار دهند.