به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ فلسفه برای کودکان رویکردی جدید در آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان به شمار میآید، این رویکرد در حوزه اهداف، روشها، محتوا و نظام ارزشیابی خود حاوی مبانی نظری و فلسفی خاصی است که بعضا متفاوت با مبانی نظری و فلسفی پذیرفته شده در کشور ماست. همین امر زمینه را برای بررسی بیشتر و نقد آن فراهم میسازد. مطالعات زمینهای و بنیادی در ارتباط با فلسفه برای کودکان کمتر انجام شده است. این در حالیست که این برنامه با تکیه بر اهداف خاص خود وبا بهرهگیری از متون و روشهای غیربومی در کشور ما آموزش داده میشود.
دوفصلنامه علمی - پژوهشی تربیت اسلامی با هدف پرکردن خلاء مطالعاتی یاد شده و ایجاد بسترهای لازم برای بومیسازی فلسفه برای کودکان در ایران در نظر دارد ویژهنامهای را منتشر کند به همین منظور از تمامی پژوهشگران، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و طلاب علاقهمند به پژوهش در این زمینه برای نگارش مقاله در قالب علمی - پژوهشی دعوت به عمل میآید.
محورهای این ویژه نامه عبارتست از: مفهوم، جایگاه و ماهیت تفکر و مفاهیم مرتبط با آن در ارتباط با تربیت فکری کودکان و نوجوانان از منظر اسلام، سوابق و تاریخچه تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، محتوا و متون مناسب برای تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، سبکها و روشهای تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، تجارب و برنامههای تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، مبانی فلسفی، جامعه شناختی و روان شناختی فلسفه برای کودکان و نوجوانان از منظر تربیت اسلامی، بررسی و ارزیابی رویکردهای موجود در فلسفه برای کودکان از منظر تربیت اسلامی، آسیبها و تهدیدهای موجود در آموزش فلسفه به کودکان از منظر تربیت اسلامی و راهها و روشهای بومیسازی فلسفه برای کودکان در ایران با رویکرد به تربیت اسلامی.
مهلت ارسال مقاله برای این ویژه نامه تا پایان آذرماه و تاریخ انتشار ویژه نامه هم بهار و تابستان 1396 است.
علاقمندان برای ارسال مقاله به این ویژه نامه می توانند به آدرس http://islamicedu.rihu.ac.ir/ مراجعه کنند.