به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره هنری «عکس رشد»، با سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهراممحمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش، محمد ناصری دبیر جشنواره، حسن غفاری داور بخش عکس آموزشی، امروز در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهراممحمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش، تصویر را زبان گویای روایت شمرد و اظهار داشت: زبان تصویر زبانی است که انسانها از گذشتههای دور میتوانستند عواطف، احساسات و مسایل اطراف خود را روایت کنند.
وی داشتن تخصص را لازمه پیشرفت دانست و افزود: در گذشته اگر کسی پزشک میشد، بسیاری از امراض را درمان میکرد اما رفته رفته، لزوم تخصص در رشتههای مختلف مشهود شد، به طوری که امروزه رشتههای تخصصی فراوانی در پزشکی وجود دارد. در عکاسی نیز همین امر وجود دارد و میبینیم که امروزه عکاسان در رشتههای گوناگونی چون عکاسی صنعتی، هنری ، خبری و غیره فعالیت میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: لزوم پیشرفت نیاز به معیارهایی دارد که علاوه بر تخصص، بحث تبحر و تجربه نیز مطرح است و میبینیم که رقابت بسیاری در آن وجود دارد که موجب رشد و ارتقاء دانش بشری است.
حجتالاسلام محمدیان به اهداف برگزاری جشنواره رشد اشاره و ادامه داد: هدفی که در آموزش و پرورش دنبال میکنیم، اهداف تربیتی است. برگزاری جشنواره از دو جنبه به ما کمک میکند؛ نخست آنکه عکسهای حوزه تعلیم و تربیت را شناسایی کنیم که موجب تحقق اهداف تربیتی میشود؛ دوم آنکه عکاسی را به عنوان هنر و مهارت به دانش آموزان آموزش دهیم.
وی در همین زمینه افزود: شناسایی عکاسان برتر در این حوزه و معرفی آنان برای همکاری در بخشهای مختلف نیز برای ما بسیار مهم و پر اهمیت است و برگزاری این جشنواره در این امر نیز به ما کمک میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش به تفسیر نگاه عکاسان پرداخت و افزود: نگاه عکاسان ما نباید سیاه نمایی باشد. یعنی هرجایی که به لحاظ اقتصادی پایینتر باشد، هر چیزی که بدتر باشد، انتخاب کند و تصویر برداری نماید. درست است ما در کشور خود کلاسهای کپری، کانکسی و امثال آنرا داریم ولی اگر از مسایل را سوژه خود قرار میدهد، در کنارش عشق و علاقه معلم و دانشآموزان را که در حال آموزش و یادگیری هستند را نیز نشان دهد، اینها باید در کنار هم منعکس شوند.
وی در پایان سخنانش به ارتقاء سطح کیفی و نگاه عکاسان به ویژه در بخش دانش آموزی اشاره و خاطر نشان کرد: امروز من عکسهایی در میان عکسهای دانش آموزی دیدم که با نگاه و دیدگاهی خوب عکاسی شده بودند و فکر میکنم اگر این جشنواره به دور پانزدهم خود برسد، آثاری را مشاهده کنیم که یک سرو گردن از آثار امروزی بالاتر باشند.
محمدیان در پایان سخنان خود تمرین و ممارست را موجب ارتقاء دانش کیفی شمرد و گفت: همچنان که ما در ضربالمثلهای خود داریم که کار نیکو کردن از پر کردن است، توصیه میکنم که تمرین و ممارست موجب پیشرفت و ارتقاء سطح کیفی در تمامی زمینههاست و امروز من از تمامی دانش آموزان میخواهم که در هر کاری که میخواهند انجام دهند بسیار تلاش کنند.
محمد ناصری دبیر علمی نهمین جشنواره رشد به جایگاه هنرستانهای کشور پرداخت و اظهار داشت: امروز هنرستانهای کشور از جایگاهی بسیار بالا برخوردارند و بیش از اینها باید مورد عنایت قرار گیرند. همچنان که در مجله رشد جوان بسیاری از این دانشآموزان مورد توجه قرار گرفتهاند و آثارشان خیلی خوب نمود داشته است. نمایشگاههای هنری نیز مانند فضای آموزشی هستند که باید نگاه ویژهای به آن داشته باشیم.
ناصری ارتقاء جشنواره رشد را بسیار مطلوب دانست و ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان و ارتقاء سطح کیفی آثار نشان از این دارد که این جشنواره مورد اعتنای بسیاری از هنرمندان عکاس قرار گرفته و دانش آموزان نیز به آن توجهای ویژه دارند.
حسن غفاری داور بخش عکس سخنرانی خود را با رویکرد آموزشی ارائه کرد و گفت: از تاریخ عکاسی 190 سال است که میگذرد و بهتر است بدانید که چند سال بعد از اختراع دوربین عکاسی این هنر به ایران وارد شد. در آن زمان محمدشاه قاجار بر مسند قدرت نشسته بود و ناصرالدین شاه ولیعهد او در تبریز به سر میبرد. پس از آن دوربین توسط امپراتوری روسیه برای اهداف استعماری خود به شاهان قاجار هدیه شد که بهترین کشف بشری محسوب میشد.
وی اختراع دوربین را حاصل ارتباط نقاشان و مخترعین دانست و افزود: در آن زمان که دوربین اختراع شد، نقاشانی هنرمند واقعی شمرده میشدند که آثارشان واقعی و به طبیعت نزدیک بود. به همین جهت آنان برای بهتر شدن آثارشان علاقهمند بودند تا تمام زوایا و سایه روشنها را نشان دهند که تابلوهایشان عینی و واقعیتر شود. حاصل این اتحاد نیز به اختراع دوربین انجامید.
غفاری با تشریح انقلاب دیجیتال و تغییراتی که در عرصه عکاسی صورت گرفت، سخنانش را به پایان برد.
«آموزش و پرورش»، «ایران، سرزمین پرگهر» و «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» عنوان سه گرایشی بود که شرکتکنندگان در گروه سنی بزرگسال میتوانستند آثار خود را ارسال نمایند. همچنین «پرسش مهر 94 رئیس جمهور» نیز به عنوان موضوع دانشآموزی انتخاب شدهبود.
تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در دو گروه سنی بزرگسال و دانشآموزی 15318 عکس بود که از این بین 11137 عکس در گروه بزرگسال و 4181 عکس در گروه دانشآموزی بود. از میان عکسهای ارسال شده به دبیرخانه تعداد 4760 عکس با موضوع «آموزش و پرورش»، 5130 عکس با موضوع «ایران، سرزمین پرگهر» و 1247 عکس نیز با موضوع «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و «پرسش مهر 94 رئیس جمهور » را شامل میشد.
در مرحله نخست که «اعظم لاریجانی»، «مهسا قبایی»، «هاتف همایی»، «ابراهیم سیسان»، «محمدعلی قربانی» و «علیاصغر جعفریان» داوری آن را بر عهده داشتند، از میان عکسهای رسیده به دبیرخانه جشنواره تعداد 6882 عکس را برای مرحله داوری نهایی برگزیدند.
دومین بخش داوری نیز با حضور «علیرضا کریمیصارمی»، «اسماعیل عباسی»، «فرهاد سلیمانی»، «حسن غفاری» و «محبتالله همتی» انجام شد که عکسهای راهیافته به نمایشگاه در گروه سنی بزرگسال و گرایشهای «آموزش و پرورش» 101 عکس، «ایران، سرزمین پرگهر» 100 عکس و «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» 10 عکس برگزیده شد. همچنین در گروه سنی دانشآموزی 89 عکس انتخاب شدند.
تعداد عکسهای راهیافته به نمایشگاه 300 عکس بود که گروه داوری در هر گرایش از بین عکسهای نمایشگاهی تعدادی را به عنوان عکسهای برتر معرفی کردند.
نفرات برتر در گرایش «آموزش و پرورش» با توجه به سطح کیفی متوسط عکسها، هیئت داوران آثار رسیده را حائز دریافت رتبه یک تا سه ندانست و پنج عکس را با جایزه برابر و برای هر عکس پانزده میلیون ریال تا سقف جایزه گرایش تعیین کرد. در این گرایش: محمد بقال اصغری از تبریز، امیر مهدی نجفلو شهیر از همدان، سید محمد صادق حسینی از شیراز، حمید صادقی گوغری از کرمان و رضا زنگنه از همدان معرفی شدند.
در گرایش «ایران، سرزمین پرگهر»، هیئت داوران سه عکس را به عنوان رتبههای نخست تا سوم تعیین کردند که هادی محسن تبار فیروزجائی از بابلسر نفر اول این بخش اعلام شد و لوح تقدیر، تندیس جشنواره و بیست و پنج میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کرد. امیر عنایتی از تربت حیدریه نفر دوم شد که لوح تقدیر، تندیس جشنواره و بیست میلیون ریال جایزه نقدی به وی اهدا شد و سومین نفر این بخش احمد بلباسی از تهران بود که لوح تقدیر، تندیس جشنواره و پانزده میلیون ریال جایزه نقدی را به خود اختصاص داد.
در بخش ویژه گرایش «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» با توجه به تعداد محدود عکسهای رسیده و سطح کیفی متوسط عکسها ، بنا به نظر هیئت داوران ، هیچ عکسی صلاحیت دریافت رتبههای اول تا سوم را نداشت و صرفاً 10 عکس به نمایشگاه جشنواره راه یافت.
در بخش دانش آموزی، عکسها از کیفیت بالاتری برخوردار بودند و بنا بر نظر هیئت داوران پنج اثر برگزیده با جوایز برابر (طبق فراخوان) و نیز دو عکس به عنوان عکس ویژه برگزیده شدند که از این بین محمد حسین دهقانیان از خمینی شهر، مریم اسماعیل زاده از ارومیه، مهتاب شورورزی از نیشابور، علی کریمیزاده از اردکان و زینب ایرانی از قم به عنوان پنج برگزیده این بخش اعلام شدند.
همچنین ثنا توکلی از تبریز و سارا سرافراز از کرج دو شرکت کنندهای بودند که در بخش دانشآموزی به عنوان عکس ویژه برگزیده شدند.
در بخش دانشآموزی نیز به پنج نفر منتخب این جشنواره پانزده میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد و به دو عکاس در بخش ویژه نیز مبلغ یک میلیون ریال جایزه اهدا شد.
پرویز قراگوزلی دبیر اجرایی نهمین جشنواره عکس رشد 40 درصدی شرکتکنندگان نسبت به دوره قبل را موجب خرسندی دانست و به قرائت بیانیه نهمین جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره شاهد رقابت جدی عکاسان حرفهای و آماتور بودیم که تعداد آثار راه یافته به نمایشگاه و رقابت عکاسان نشان از شناخت جامعه عکاسی از جشنواره و مقبولیت جشنواره در بین جامعه هنری دارد. اما محدودیت حضور عکاسان در محیطهای آموزشی باعث میشود عکسهای با کیفیت متوسط در همه جشنوارههای کشوری حضور یابند.
وی ادامه داد: ارتباط دبیرخانه جشنواره با عکاسان شرکتکننده در جشنواره خصوصا عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است، کمک مؤثری در غنای منابع تصویری دفتر و سازمان خواهد شد.
قراگوزلی در پایان به آیین افتتاحیه نمایشگاه جشنواره که از 25 مهر در مؤسسه فرهنگی - هنری صبا برگزار شد، اشاره کرد که در آن داوران، مدیران آموزش و پرورش و اصحاب رسانه حضور داشتند.