اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه روز دوم نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و گروه های معارف اسلامی که باحضور معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها در روز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد این نشست را بسیار مهم برشمرد و گفت: درس معارف تجربه جدید جمهوری اسلامی ایران است که باتوجه به توجه به جنبه های اخلاقی و اعتقادی دانشجویان دانشگاهها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
لاریجانی به شرایط ویژه حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: هزینه زیادی صرف تربیت دانشجویان علوم پزشکی می شود که بعضا از مالیات های مردم عزیز میهنمان تامین می شود. کشور ما کشوری اسلامی است که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند و باید آموزش کارد علوم پزشکی کشور به شکلی صورت پذیرد که این افراد با اعتقادات مردم جامعه آشنا بوده و متخلق به اخلاق اسلامی باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما در نظام آموزش عالی باید ورودی ها و خروجی ها را ارزیابی کنیم و با رصد نیازهای آموزشی افراد در زمینه های اخلاقی و اعتقادی ترتیبی اتخاذ گردد تا افراد تعهد اجتماعی داشته باشند و نگاهشان به انسان و حیات دیدگاهی متعهدانه و اسلامی باشد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: پزشکان و کادر علوم پزشکی با انسان سر و کار دارند و باید این افراد در دوره آموزشی خود با انسان و مسائل اعتقادی آشنا شوند و به مسائل تربیتی آنها نگاهی ویژه داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با کمک همکاران محترم معاونت آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها برنامه ریزی هایی در زمینه دروس معارف اسلامی شده و امیدواریم با این برنامه ریزی ها ثمره لازم اخلاقی و اعتقادی برای دانش آموختگان گروه های علوم پزشکی حاصل شود.
لاریجانی اضافه کرد:در این راستا نیازهای ویژه گروه های علوم پزشکی در دست بررسی است و برنامه های آموزشی دروس معارف اسلامی با توجه به این بررسی ها طراحی و اجرا خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: ما در حوزه آموزش علاوه بر موضوعات کلان و تخصصی حوزه آموزش علوم پزشکی ضروری است به لایه های اعتقادی و اخلاقی دانشجویان و نگاه ایشان به انسان و حیات هم توجه داشته باشیم.
لاریجانی بر لزوم آسیب شناسی فرهنگی، تربیتی و اعتقادی دانشجویان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی هایی که می شود افراد پس از فراغت از تحصیل نسبت به کشور و ملت عزیز ایران اسلامی متعهد تر باشند و نگاه عمیق تری به مسائل اعتقادی و انسان و هستی داشته باشند.
وی اظهار داشت: باتوجه به هماهنگی های انجام شده قرار شد همکاری وسیعی بین گروه معارف اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی صورت پذیرد و بخشی از دروس معارف اسلامی مانند دروس حوزه علوم پزشکی به صورت مجازی ارائه خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: همچنین بین گروه معارف اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی هماهنگی انجام شده تا زمینه های تحقیقاتی و تدوین کتب مشترک در حوزه معارف و حوزه علوم پزشکی مورد حمایت قرار گیرد.
اجرای یکپارچه آمایش سرزمینی در نهادهای مجری آموزش عالی زمینه های توسعه علمی کشور را فراهم می کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از اجرای مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت گفت: با اجرای این مصوبه گسترش های آموزش علوم پزشکی باتوجه به نیازهای مناطق صورت می گیرد.
باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پزشکی در افتتاحیه روز دوم نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و گروه های معارف اسلامی که باحضور معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها در روز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد با اشاره به مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت گفت: کشور ما سرزمینی پهناور است و نمی توان مسائل مرتبط را تنها از طریق ستاد وزارت بهداشت و به صورت متمرکز اداره کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: بحث آمایش سرزمینی از قبل از انقلاب در کشور مطرح بوده ولی سند آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت اولین سند مصوب کشور در این حوزه است که با همت همکاران در مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال اجرا می باشد.
لاریجانی با اشاره به مفاد مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت گفت: اقدامات مختلفی در راستای هریک از بندهای این مصوبه صورت گرفته و با تشکیل مناطق آمایشی کشور و ساختارهای مرتبط آن امور مربوط به آموزش علوم پزشکی در هر منطقه با همکاری دانشگاههای مستقر در منطقه در دست برنامه ریزی و اجرا می باشد.
وی افزود: جلسات متعدی در مناطق آمایشی برگزار می شود و این نشست ها زمینه های توسعه دانشگاههای کوچک تر با کمک دانشگاههای بزرگ و ایجاد هم افزایی در مناطق آمایشی را فراهم می نماید.
لاریجانی به توسعه آموزش علوم پزشکی در بخش غیردولتی اشاره کرد و اظهار داشت: ۳۰% ظرفیت آموزش عالی علوم پزشکی در اختیار بخش غیردولتی، عمدتا دانشگاه آزاد است و طبق تفاهم نامه ای که با دانشگاه آزاد داشته ایم حوزه علوم پزشکی این دانشگاه هم راستا با برنامه آمایش وزارت بهداشت توسعه خواهد یافت.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نگاه به مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی گسترده تر از این است و راهبردهای این امر تدوین شده و به زودی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد.
لاریجانی گفت: توسعه ماموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی و مناطق آمایشی کشور یکی از برنامه های اصلی معاونت آموزشی طی حدود یک سال گذشته بود و با اجرای این برنامه باتوجه به ظرفیت ها و نیازهای هر منطقه ماموریت های ویژه ای برای مناطق تعریف شده و در دست اجرا است.
وی با اشاره به اثرات مثبت اجرای مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت گفت: با اجرای این مصوبه تقاضاهای ارسالی به شورای گسترش هدفمند شده و گسترش ها باتوجه به نیازهای ویژه دانشگاهها ساماندهی شده است. البته ظرفیت های آموزشی پراکنده ای در سطح کشور داریم که با ساماندهی این ظرفیت ها می توانیم بسیاری از نیازهای بومی را تامین نماییم.
لاریجانی اذعان داشت: هدف ما این است که نیروی انسانی مناطق آمایشی کشور در بازه زمانی پنجساله آینده تامین شود و اقدامی که دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای سند توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت انجام می دهد می تواند مقدمات این هدف را فراهم آورد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اقدامات ارزشمندی در بدنه دانشگاههای علوم پزشکی توسط اعضای هیات علمی انجام می شود. اگر مسئولین حوزه آموزش اعضای هیات علمی را با برنامه های در دست اقدام خود همراه کنند می تواند اثربسزایی در ارتقای آموزش علوم پزشکی دانشگاهها داشته باشد.
لاریجانی اضافه کرد: همچنین دانشجویان علوم پزشکی به عنوان آینده سازان نظام سلامت کشور باید در جریان برنامه های دانشگاهها در حوزه آموزش قرار بگیرند و درگیر این برنامه ها باشند. در همین راستا برنامه هایی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی برای حمایت از طرح های دانشجویی در راستای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بسته های تحول و نوآوری را یکی از دستاوردهای سند آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت برشمرد و گفت: دستیابی به مرجعیت علمی در آموزش علوم پزشکی از جمله اهداف مهم این بسته ها است و با ساز و کارهای مختلف در دست پیگیری است.
وی تامین نیازهای نظام سلامت و پاسخگویی به این نیازها را از دیگر اهداف این بسته ها برشمرد و گفت: تربیت نیروهای تخصصی در رشته های پزشک خانواده و سالمندی از اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.
لاریجانی به برنامه های ارتقای اخلاق حرفه ای در نظام سلامت اشاره کرد و گفت:برنامه راهبردی توسعه اخلاق پزشکی تدوین شده و بیش از ۷۰ راهبرد در این برنامه تعریف شده که به زودی طی تفاهم نامه هایی به دانشگاههایی که علاقمند هستند سپرده می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را بستری برای تحول در آموزش معارف اسلامی در دانشگاههای علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: در حال برنامه ریزی هستیم تا با تدابیری برای دانشجویان در زمینه دروس معارف دوره های اضافی مورد نیاز را برگزار کنیم و زمینه های ارتقای اخلاقی و اعتقادی دانشجویان علوم پزشکی را فراهم کنیم.
لاریجانی با بیان اینکه سند آمایش سرزمینی بستر مناسبی برای تحول در آموزش علوم پزشکی فراهم آورده است گفت: این سند در سایر حوزه های نظام سلامت نیز در حال اجرا است و امیدواریم با اجرای آن در تمامی نهادهای مجری آموزش عالی در کشور زمینه های همکاری بین بخشی و ارتقای آموزش عالی در کشور فراهم گردد.