گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - یادداشت دانشجویی؛ ما و مسلمانان از اهل سنت یک نهاد هستیم .زیرا همه ما مسلمان و برادر یم و اگر شخصی سخنی از تفرقه و اختلاف به میان آورد، یا اینکه جاهل است، و یا اینکه کار او اختلاف و تفرقه اندازی بین مسلمان است (صحیفه امام خمینی ، جلد ۶ ص ۹۵)
همه ما برادر هستیم زیرا در یک امتدادیم. ولی علمای شما در مورد موضوعی فتوی دادند و شما از آنها تقلید کردید و حنفي شدید، و جماعتی دیگر به فتوی شافعی عمل کردند و شافعی شدند و جماعتی به فتوای امام صادق عمل کرده و شیعی شدند، این موارد اختلاف بوجود نمی آورد. (صحیفه امام، جلد ۱۳، ص۵۴)
بنا براین واقعیت اسلام و مسلمین این است که هر فرد یا گروهی با اهلیت ذهنی و علمی برداشتی از روایت انجام دهد، که این برداشت ها تنوع و انعطاف پذیری اندیشه اسلامی در حدود قران و سنت پیامبر را نشان می دهد. اما طبق فرمایش های امام خمینی چالش و مشکل مذهب گرایی و افراط کری کجاست؟
جهل و استکبار جهانی: مهمترین عوامل بحران مذهب گرایی و افراط گری در بین مسلمین جهان طبق دیدگاه امام راحل (قدس)
جهل که تعصب و پیروی کورکورانه را به دنبال دارد، و کسانی که کار آنها تفرقه اندازی بین مسلمین و به عبارتی دیگر آنهایی که بعنوان رهبر با پولهای استعمار گران و غربی ها جاهلان را رهبری کرده و به جزئیاتی روی می آورند که باعث فرقه گرایی و افراط گری و در نهایت تکفیر می شود.
برای همین است که خیلی از حرکت ها و فعالیتهای وحدت گری به نتیجه نمی رسند، زیرا این فرقه گرا ها و توجه های استکبار جهانی با تکیه بر مفاهیمی مذهب گرا و جزئی کل اسلام و گروههای مسلمین را به چالش کشیده و جوی سیاسی اجتماعی بوجود می آورند و در نهایت وحدت گرا ها در جواب به این جزئیات می مانند و فعالیت های انها در همین جزئیات به هدر می رود.
پس بنابر توجیهات امام(قدس) ما باید از راه تولید اسلام ناب در روح و جسم مذهب خود وحدت اسلام را تولید کنیم، به عبارت دیگر نیاید شیعیان بعنوان شیعی و سنی ها بعنوان سنی بیندیشند بلکه شیعیان بعنوان مسلمان و امتداد اسلامی گستر ده، در مفاهیم خود با دلایل قرآنی و دلایل سنت پیامبر صحیح بیندیشد و سنی ها هم با این جهت گیری بیندیشد. با این روش اسلام در جسم و روح ما تولید می شود بطوری که اسلام را در مذهب احساس می کنیم نه مذهب را در اسلام، ما نمی گویم مذاهب خود را برای وحدت رها کنید، بلکه می گوییم مذهب خود را از راه اسلام صحیح بررسی و مطالعه کنید، و اینکه مفاهیم واضح اسلامی را بر اساس واژگان مذهب تغییر ندهید. بهترین و مهمترین مثال در این زمینه این است که هنگامی که اهل بیت علیهم السلام با تعداد زیادی از احادیث جعلی که به پیامبر نسبت داده بودند مواجه شدند، اول به تهذیب این احادیث و معرفی اسلامی صحیح از راه قرآن و سنت پیامبر شدند، خداوند متعال در این باره در سوره نساء آیه ۵۹ می فرماید: فأن تنازعتم فی شئ فردوه الی الله والرسول.
اما در مرحله دوم که مرحله ای است که تقریبا به موازات مورد اول یعنی تولید اسلام ناب در داخل مذاهب است، وحدت کلمه یا یکسانی در موضع گیری با مقابله با خطر های بزرگ که قصد از بین بردن کلی اسلام را دارد است. وحدت سیاسی در موضوع گیری مسلمانان از استکبار جهانی و اسرائیل وصهیونیسم جهانی، که توانست ریسمان همبستگی مسلمین جهان را سست کند، می تواند دست های تفرقه انداز در داخل جسد مسلمان را قطع کند و همه مذاهب در راستای تفاهم در جوی آرام و بدور از تعصب به وحدت اسلامی دست یابند.
مسلمانان می توانند با کمی فکر کردن بدور از چالش های کلامی، فقهی یا شخصیتهای اسلامی تاریخی که فکر و وجدان آنها را پوشانده است، به نقطه اشتراکی بر سند که همانا دشمن آنها یعنی استکبار جهانی است نه برا در مسلمان من از مذهب دیگر و همین طور اگر بشریت بدور از جو تبلیغاتی و یول غرب و کاملا بی طرفا نه بیندیشد مطمئنا خواهد فهمید که(نظیر انسان من) دشمن من نیست بلکه امپریالیسم جهانی است که از انسان دشمنی برای انسان دیگر من سازد، در صورتی که اسلام دین محمد (ص) برادری می سازد.
محمد حسین عبدالرزاق-معاونت اموربین الملل مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا)
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.