اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی اسدی، عضو هیات علمی الکترونیک قدرت دانشگاه صنعتی اراک یکی از زمینههای تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اراک را در حوزه باتری شارژرهای سریع عنوان کرد و با بیان اینکه شارژرها مباحث فنی خود را دارند، گفت: احتمالا در آینده ایران با این تغییر روبرو شود که طی آن همه ایستگاههای پمپ بنزین جمعآوری شده و به جای آنها ایستگاههای شارژ باتری نصب شود.
اسدی تصریح کرد: ایستگاه شارژ باتری میتواند در هر مکانی اعم از ادارهها، خانهها، سوار بر خودرو و غیره باشد و هر جایی که نیاز بود، دوشاخه برق به آن متصل شود.
وی با اشاره به دیگر مزیتهای باتریشارژرهای سریع بیان کرد: از آنجاکه در حال حاضر در ابتدای کار هستیم، مهمترین مزیت این باتریها سریع بودن آنهاست. در حال حاضر باتری خودروهای معمولی به زمانی بیش از یک ساعت احتیاج دارند تا شارژ شوند؛ اما در دنیا این رقم به کمتر از ۳۰ دقیقه رسیده است و شرکتهایی همچون میتسوبیشی حتی به زمانهایی کمتر از ۲۰ دقیقه برای این مهم رسیدهاند.
رئیس گروه پژوهشی الکترونیک قدرت دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: هدف ما در این پروژه رسیدن به زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه برای شارژ باتریهاست و امیدواریم این عدد را به کمتر از ۲۰ دقیقه برسانیم.
استاد دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: مدت زمان استفاده از باتری پس از شارژ شدن به میزان آمپرساعت باتری بستگی دارد و نمیتوان تعیین کرد که هر باتری به چه زمانی برای تخلیه شدن نیاز دارد این اتفاق به میران سلولهای موجود در یک باتری بستگی دارد، هرچقدر تعداد این سلولها بیشتر باشد مدت زمان بیشتری برای تخلیه نیاز است.
اسدی در خصوص بودجههای مورد نیاز برای اجرای این پروژه افزود: نمیتوان برای فعالیتهای تحقیقاتی بودجهای خاص را پیشبینی کرد، ساخت یک دستگاه باتریشارژر بستگی به توان آن دارد و توان باتری شارژرهای سریع عموما ۵۰ تا ۶۰ کیلووات است.
استاد دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه امید است هرچه سریعتر در این مسیر گام برداشته شود، اظهار کرد: گرچه فاصله کشور در زمینه خودروی برقی با دنیا به لحاظ تکنولوژی بسیار است و شاید این اختلاف بین ۱۰ تا ۱۵ سال باشد؛ اما با تلاش جدی میتوان این فاصله را سریعا پر کرد و همگام با کشورهای روز دنیا در این تکنولوژی گام برداشت.